En del älskar brysselkål
TikTok-användaren masons_cavies har en flock med 109 marsvin, och i länken nedan kan man se deras glädje när de får brysselkål.
109 marsvin är väldigt många marsvin. Hur hinner man att kontrollera att alla mår bra, varenda dag? Jag har fullt sjå med mina sju.
- Redigerat 2022-12-01 15:14 av Ljungåsen
Oj, det var många! De såg pigga och friska ut och jag kunde bara se att två av dem kliade sig lite. Inte för att det bevisar något men de såg ut att vara i bättre kondition än några av de jag tog hand om för några år sedan.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Nog ser de pigga och friska ut, men marsvin är grymt skickliga på att spela friska så det säger inte så mycket. För att kunna avgöra hur någon egentligen mår så måste man titta på små, små nyanser i beteendet, och det verkar omöjligt om man har så många.
Alldeles oavsett så var det roligt att se deras entusiasm över brysselkålen.
#0. Väldigt söta djur och roligt att se så många interagera med varandra.
Tittade som hastigast på dessa marsvinsägares engelskspråkiga hemsida och det verkade som om marsvinen bor med "våningsplan" längs burväggarna när de är inomhus, får grönsaker varannan dag och att de äldsta i flocken är sex år.
Hur de löser situationen med sjuka och äldre, skruttiga marsvin, vet jag egentligen inte. Men jag hade själv fullt upp i somras med att stödmata två (!) skruttisar samtidigt. Med en flock på över hundra marsvin, vilket marsvinsägarna i trådstartarens första inlägg har, borde man inte hinna med mycket mer i livet än att ta hand om sjuka djur. Bara försäkringspremierna för så många marsvin torde bli ett oöverstigligt hinder för de flesta.
Marsvin är billiga att införskaffa, men ganska dyra i drift och veterinärvårdskostnaderna kan bli väldigt höga.
#3: Precis det som jag inte heller förstår, hur man hinner med, och verkligen lyckas fånga upp de som inte mår riktigt bra, innan det blir så illa att det inte går att göra någonting alls.
Försäkrade lär de knappast vara. Det tror jag skulle bli alldeles för dyrt.
Vad jobbigt att du hade två som behövde stödmatas samtidigt! Jag tycker det kan vara alldeles tillräckligt jobbigt med en som inte mår bra.