Marsvinen bråkar utanför buren
När vi har våra marsvin (hanar) utanför buren blir det osämja.
Den ene kurrar och den andre hackar tänder. Den ene brukar kurra ibland även inne i buren men det är väldigt sällsynt att någon hackar tänder när de är där. I buren brukar de oftast vara vänner.
De funkar såklart att ta ut dom en och en men den ena brukar ropa mycket efter kompisen då.
Avleder med mat vilket fungerar bra men jag skulle önska att de kunde vara ute en längre stund utan att ständigt underhålla dom med mat. Nån som har något tips eller har sammanlagt bekymmer? Varför blir det så här?
Med att ta ut dom menar jag att de får springa på golvet. Att sitta med båda i knät går inte alls, jag prövade nyss och den ena hackade så extremt mycket tänder och den andra kurrade konstant, jättetråkigt!
- Redigerat 2022-12-11 21:30 av Ljungåsen
Hur gamla är pojkarna?
Att det blir osämja utanför buren kan bero på att det är en ny miljö (dvs luktar inte som hemma) och det triggar kamp om reviret. Enkla lösningen är att inte låta dem ha golvtid just nu, utan de får vänta tills deras relation är mer stabil.
Blir det tjafs i knäet även om de får någonting att äta under tiden?
En del hanar blir mer tjafsiga om de har smutsig talgkörtel, och då kan det hjälpa med ett bad och ordentlig rengöring. Föna torrt efteråt.
Den ena är 2 1/2 år och den andra är 8 månader.
Det blir tjaffs i knät så fort de har ätit upp.
Den äldre var väldigt dominerande mot det förra marsvinet vi hade. Mycket mer än mot den nya lillkillen (har haft honom sedan han var 6 veckor). Är glad att de kommer bättre överens men de blir problem när de är utanför buren.
Det var ett tag sedan de badade, ska bada dom och se om det hjälper. Annars överväger jag att skaffa ett till marsvin, skulle det kunna hjälpa tro? Fast de är ju knepigt när det är två hanar.. en hane till kanske blir problematiskt? Och en hona, ja.. då kanske de ska slåss om henne.
#2: Absolut inte ett till marsvin, det kommer bara göra saker ännu värre. Hanar ska hållas i par och ingenting annat.
Din lille är i tonåren, och tonårskillar kan vara skitjobbiga. Fundera på om du kan ge dem större yta att bo på hela tiden, så de slipper byta miljö för motion. Se till att de har två av allting, och tillräckligt med sysselsättning (i sin bur).
Läs gärna om brukande hanar en bit ner på den här sidan
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Det brukar vara väldigt mycket enklare att få ordning på det hela när det bara är tjafs än om det blivit slagsmål, och du har en bra åldersskillnad mellan dina, så förutsättningarna är goda för att det ska bli bra. När lillkillen passerat 18 månader så har de värsta hormonerna lagt sig.
Jag funderar på att skaffa en större bur som man kan ha i ett hörn, ska genast börja googla om det.
Ska kolla länkarna också!
Tusen tack för ditt svar!
#4: Hur stort bor de nu? Själv skulle jag inte ha två hanar på mindre yta än 180×70 cm, men småkillar kan behöva ännu mer plats än så för att inte driva sin vuxna kompis till vansinne.
Värt att komma ihåg är att han kan inte rå för att han är jobbig. Det är hormonerna.
Förresten! En bur med två plan, skulle det kunna vara ett alternativ?
Buren de har nu är 160cm
#6: Nej, inte två plan. Risken är att de börjar vakta varsitt plan, och så blir det bara värre. Tyvärr.
#7: En bra storlek för två vuxna hanar, men kan vara för liten just nu.