Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettnyheter
Läst 48 ggr
Ljungåsen
1

Bo Runsten, exoveterinär

Bild på Bo

GP har en stor, tyvärr låst, artikel om Bo Runsten, mannen bakom att det alls öppnades en avdelning för exotiska djur på Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg. Redan 1990. Numera har Blå Stjärnans exotiska avdelning fem veterinärer och fem djursjuksköterskor.

I artikeln berättar Bo om hur han tidigt fastnade för de exotiska djuren, att det på den tiden inte fanns möjlighet till veterinärvårdsförsäkringar, och vilken lobbyverksamhet han genomförde hos försäkringsbolagen för att det skulle bli möjligt. Innan försäkringarna fanns, fick många exodjur somna in då de blev sjuka, eftersom veterinärvården var alldeles för dyr.

"Veterinärmedicinen har utvecklats något oerhört. Vi kan göra både slät- och skiktröntgen på alla slags djur, vi gör endoskopier, vi opererar och har djur som är inlagda på vårdavdelning."

Jag har träffat Bo vid ett par tillfällen, och måste säga att han är en fantastiskt trevlig och kunnig exoveterinär. Det mest påtagliga är att han alltid pratar direkt till djuret, och upplevs som oerhört närvarande och empatisk. Han har opererat bort en böld på ett av mina marsvin, och detaljstuderat en CT för ett annat marsvin, som hade en böld som satt väldigt illa till.

Någon mer som har egna erfarenheter av Bo Runsten?

https://www.gp.se/livsstil/bo-%C3%A4r-veterin%C3%A4r-f%C3%B6r-exotiska-djur-p%C3%A5-universeum-och-bl%C3%A5-stj%C3%A4rnan-1.87705134

• Redigerat 2023-02-09 11:30 av Ljungåsen
Lona
1

Japp, han hade jouren när jag kom in akut med min första hund som vi trodde hade blivit ormbiten.
Bo tittade på bettet och konstaterade snabbt att det inte var ett ormbett utan ett rejält råttbett! 😄
Raskvas hysteriska matte, dvs jag, hade i panik taxi till Blå Stjärnan, dessutom på en söndag. I och för sig så var det nog bra att såren gjordes rent ordentligt och att man satte in antibiotika vilket man ju gjorde direkt på den tiden - men vi kunde ju väntat till ordinarie öppettider…

Bo har också behandlat våra fåglar ett par gånger och jag tror att det var han som tog bort ett av mina marsvin. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
0

#1: Stackars hund, bli biten av en råtta! Det är knappast det första man kommer att tänka på.

Jag måste erkänna att jag är omåttligt nyfiken på om han pratade med hunden under tiden som han tittade på bettet?