Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4244 ggr
yrvaken
0

Sellnic, ringorm, svamp..? Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag tror jag blir tokig snart. Jag har nyligen köpt två marsvin från en uppfödare (för utställning och avel dessutom). När jag kom hem upptäckte jagatt en utav dem hade en kal fläck på insidan av låret och skorvar på örat och en tass. (Det kom fram mer och mer ju mer jag letade). Jag ringe till uppfödaren och hon sa att det var svamp som kan behandlas med pevaryl. Okej okej.

Men nu till det andra. Det andra marsvinet, min lilla lunkaryahona har börjat få sår på kroppen som nästintill blöder. Jag upptäckte det första efter att jag hade varit borta en helg och kunna snabbt konstatera att hon inte gjort det själv och inte att hennes burkompis gjort det. Se bilden. Jag har inte en blekaste om vad det kan vara. Men det känns som att detta kommer bli en dyr historia om det är något smittsamt då jag har många marsvin och dessutom katter.Ledsen

Hon verkar inte klia sig. Hon verkar inte ha ont. Hon äter bra och växer. Vad kan det vara?

Jag har fått för mig att det är Ringorm? Vad kostar en sådan behandling per marsvin?

dreamiz
0

Ser inte ut som Ringorm tycker jag men kan säkert se olika ut. Pris för behandling tror jag kan variera väldigt mycket beroende på veterinär då en del är billiga o en del tar ut hutlösa priser.

För att veta säkert vad det är, så är det ett veterinärbesök som gäller.
Men det kan inte vara så att hon trots allt rivit sig pga svamp så det är samma som det andra marsvinet?

yrvaken
0

Jag vet inte. Men det nya såret som kommit nu sitter i nacken så då är det inte möjligt att hon gjort det själv..

Det som det andra marsvinet har är mer flag-eksem-liknande medan detta amsrvin har sår (man kan se blod). Så det verkar inte vara lika..

Jossan86
0

Ser precis ut som marsvins skabb (sellnic)..
Jag var till vet. senast igår och behandlade mina svin…

Det kalaset gick på 800:- för behandling, undersökning, ivomec + antibiotika…
Och till veckan ska vi dit för återbehandling…

parsley
0

Av din beskrivning skulle jag gissa på sellnic. Kontakta veterinär så du får Ivomec utskrivet. Sellnic kan bryta ut när marsvin byter miljö.

yrvaken
0

Hur många gånger ska man på återbehandling? Ska ringa vet. för tid imorgon.. Smittar sellnic?

varemis
0

Sellnic är skabb och väldigt smittosamt. Kliar hon sig inte är jag mycket tveksam till om det är det hon har. Skabb kliar! Det finns otaliga hudåkommor som marsvin kan få och det bästa är att låta veterinär undersöka djuret för att fastställa vad det är frågan om. Ett skrapprov visar ofta vilken åkomma det är frågan om och rätt behandling kan sättas in från början. Skulle det vara svamp på det andra marsvinet kan pevaryl hjälpa, men vissa sorters svamp behöver en helt annan behandling och pevarylbehandlingen blir då verkningslös. Om det är Ringorm det är frågan om kan du oftast se det när såret håller på att läka ut då såret läker innifrån mitten och får formen av en ring, därav namnet. Inte helt lätt att se alla gånger dock.

yrvaken
0

Tack för alla svar.

Jag sitter och kastar blickar till den bur honan sitter i. Tog bort deras hus. Hon kliar sig inte alls. Och är nyfiken. Pratar som sjutton med hanen i andra delen av rummet. Hon verkar frisk, med andra ord (fast hon inte är det).

Jag kollade på hennes stora sår igen. Det är nu så gott som läkt, men inte lika bra i kanterna som i mitten. Fick därför för mig att det var Ringorm. Har tyvärr inga batterier i kameran så jag kan ta en bild. Jag tror det kan bli tydligt om man rakar bort all päls vid såret. Tror nämligen det kommer komma fram en ring där.. vi får se.. :(

varemis
0

det är inte lätt att avgöra vad det är, men jag har sett liknande på något av mina marvin: Då har det handlat om att djuret faktiskt har haft ett sår som börjat läka och så har sårskorpan av någon anledning ramlat av. Kvar bli en röd grop och… lite torrt runt om efter gammal skorpa.

dreamiz
0

Ja det finns ju många olika saker det kan vara men om det läker o inte kommer mer så lär det ju inte vara skabb eller annan Ohyra i varje fall.
Hoppas grisen blir bra o fortsätter att må bra!!

yrvaken
0

Nu har jar varit till veterinären och hon kunde inte säga någonting. Men det togs prover. Allt gickpå 1550 kr. Dyrt.

Nu har hennes kompis fått samma sjuka tror jag. Ser ut som eksem på högra tassen. Huden flagnar. Skorv-aktigt. Tappar lite hår.

Så tråkigt när jag nyss köpt marsvinen.. :(

CamillaS
0

men, vad säger uppfödaren då? är det bara dina grisar som fått sådär, eller har uppfödarens grisar också det? tänkte ifall det har smittat från dom andra grisarna hon satt med redan hos uppfödaren.

dreamiz
0

Kunde vetten inte avgöra nåt alls av proverna? Eller väntar du på provsvaren?
Hoppas verkligen det löser sig så du får veta vad det är o kan behandla.

yrvaken
0

Smittan kommer från uppfödaren. Jag köpte fyra marsvin. Två av denna uppfödare. De andra två jag köpte har blivit smittade. Kul kul. Uppfödaren hade tydligen upptäckt att flera av hennes blivit likadana. Nu såg jag ett till sår på kinden på det marsvin som sitter bredvid hennes vars sår finns på bild i denna tråd. Ser likadant ut. Och hennes tass är flagnig, skorvar.

Odlingsprov tar 3 veckor innan svar kommer.

Uppfödaren säger inte så mycket. Hon bara "kan beklaga". Marsvinen kostade för mig 2250 kr (efter veterinärbesök), eklusive resan dit och hem på 800 kr. Dessutom smittade marsvinen de andra marsvinen jag hade. Erbjuden 300 kr. Skambud.

Jag har haft marsvin konstant i 10 år och aldrig stött på något liknande. Jag fattar inte vad det är. Detliknar inte något annat. Och eftersom marsvin nr 2 fått det på kinden kan hon inte ha gnagit till sig ett sår pga att det kliar. Det kommer av sig själv..

CamillaS
0

va jobbigt. men kom såren på uppfödarens djur efter du hade köpt dina eller visste uppfödaren redan om att djuren hade  sår på sig "ohyra" "sjukdom"? redan när du köpte dom?
vet inte hur uppfödare brukar göra i en sån här situation men dom ska ju inte sälja "sjuka" djur…

dreamiz
0

Visste uppfödaren om det innan hon sålde så är det ju "dålig stil" av uppfödaren. Visste hon inte om det så kan hon ju inte hjälpa vad som hänt.

CamillaS
0

#15 precis så jag menar, också ;)

yrvaken
0

fick reda på idag att det är Ringorm..

Fiona
0

Skönt att få reda på det iaf :) Har du informerat uppfödaren om det ? Kan ju vara bra om hennes marsvin också hade det .. Om dom hade dessa sår när dom kom till dig borde väl uppfödaren märkt det ? .. :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg