Urinsten?
Har redan läst runt och vet inte om det är urinsten eller urinvägsinfektion eller något annat. Nån av mina tjejer har kissat ljusrött och jag är 17 år som bara har skolan och min mamma är ensamstående som aldrig skulle kunna lägga ut pengar på en operation på ett av mina marsvin. Har sånna skuldkänslor för vet inte om jag gjort något fel. Är orolig att nån av de går och har jätte ont nu, har matat de som vanligt med grönsaker de fått under de 4 år jag haft de. De grönsaker jag kan tänka på just nu som kan ha orsakat dehär är kål i olika sorter, morot eller broccoli. Såklart ger jag allt som har mycket kalcium i väldigt små mängder väldigt sällan. Ska jag vänta ut och se om det går över? Hur länge ska jag vänta? Finns det något jag kan göra? Snälla om nån har erfarenhet av dehär skriv vad ni gjorde. Tack på förhand.
Bilden är på filten jag såg dehär på
- Redigerat 2023-02-09 11:30 av Ljungåsen
Hej! Har själv ingen erfarenhet inom urinsten och urinvägsinfektion men du har skyldighet inom lag att ge dina djur veterinärvård. Inte alltid kosten ger problem så behöver inte vara ditt fel, vad har dom fått till mat idag och igår? Viss mat färgar kisset
Jag hade ett marsvin med uringrus. Väldigt smärtsamt. Till slut fick jag avliva. Fick ett tips här inne om att använda några örter av något slag och avvakta ca ett halvår. Jag ville inte att han skulle lida i ett halvår för något som kanske hjälper. Någon här inne kanske minns vilka örter det var och om det kan hjälpa er på sikt.
Mvh
Mig
Fläckarna ser ut som blod och inte porfyrin (det som kan färga urinen beroende på vad de äter), tycker jag. Porfyrin brukar vara mer orange.
Oavsett om det är urinvägsinfektion eller urinsten så är det smärtsamt för marsvinet, och det måste få komma till veterinären för att kunna få diagnos och behandling.
Länkar till några (visserligen gamla) Artiklar om urinsten respektive urinvägsinfektion.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/889305/urinsten
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1211725/urinvagsinfektion
Om du inte har möjlighet till att ta marsvinet till veterinär så är det enda alternativet tyvärr att omplacera marsvinet till någon som har den möjligheten.