Är det normalt att honan går ner i vikt........
Är det normalt att honan går ner i vikt under dräktigheten? För att min hona är dräktig och ungarna var tidigast beräknade till igår (den 24 dec). Men när jag vägde henne idag så hade hon gått ner 34 gram. Men man kan känna ungarna i magen.
Det är normalt att honor går ner i vikt dagen innan det är dags för ungarna att födas.
Honan brukar även dricka lite mer än normalt. Oftast äter de lite sämre också, och ligger och vilar mycket.
Vikt nedgång kan även vara ett tecken på toxicos, så håll noga koll på så att din hona äter och är pigg.
Kolla även så hon inte börja lukta illa från munnen eller börjar dreggla.
Väg honan i alla fall 2 gånger om dagen, så du har koll på hur mycket hon tappar i vikt.
Är honan väldigt öppen?

Hon sitter nästan hela tiden i sitt hus nu. Hon dricker mer men har inte slutat att äta. Jag vet inte hur mkt hon är öppen.

Jag var ner till marsvinen nyss och då kände jag på hennes mage och då märkta jag att ungarna har flyttat sig längre ner. men dom verkar iallafall röra på sig för när jag kände på henne så kände jag höftbenen på ena ungen men sen när min syrra kände på henne inte ens en minut senare så hade den flyttat på sig. man känner ungarna ganska så tydligt.det jag tror är ryggraden är ca 1 dm och mellan höftbenen är det ungefär 4-6 cm.
#3 menar du höftbenen på ungarna eller honan? för det är bäckenet du ska känna på ifall du ska kolla om hon snart ska föda. och det mellanrummet brukar vara på ca 3-4 cm ifall hon är öppen.

#4 Jag menar höftbenen på ungarna

Syns det om hon är öppen eller måste man känna om hon är öppen? Och hur ser man om hon är öppen?
#5 okej.. missuppfattade. #6 man måste känna efter (iaf om man har ett pälsat marsvin).

hon har öppnat sig 3 cm

nu har hon öppnat sig 4 cm
9# hoppas ungarna kommer snart :D Min skinny hona ska óckså få ungarna när som hällst eller hur e de pirrigt när man bara går och väntar och väntar och de känns som marsvinet kommer sprängas men tillslut ligger där några URGULLIGA Miniatyr marsvin. :D

ungarna verkar ha vänt på sig alltså så att huvudet pekar neråt. vilket håll brukar ungarna födas?

#10 har din hona öppnat sig nått?
#11 huvudet först

#13 Vad bra!
Jag har läst på innan om marsvinsavel och födseln och det men jag vill fråga för att vara säker så att jag inte gör nånonting fel.
12# ja tre cm. :)

#15 hur länge har din hona varit öppen tre cm?
15# i förrgår var hon öppen två. så en dag ^^

inga unga ännu. men imorse så låg hon kvar på samma ställe som igår kväll. och det verkade som att hon hade blödit där bak men jag kände ena ungen röra på sig. Är det vanligt att dom brukar blöda eller är det nått som är fel? När det precis hade börjat märkas på henne att hon var dräktig så blödde hon också lite men ungarna har ju växt och blivit större och honan verkar också må bra.
HAR DE KOMMIT?
MINA KOM I MORSE, TYVÄRR TVÅ DÖDA MEN OXO TVÅ LEVANDE TJEJER!!!

Dom kom imorse