Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: beteende
Läst 214 ggr
[Ludis]
2

Marsvin som är elak mot den andra

Jag har två marsvinsbröder som idag är runt ett halvår gamla. I början gick de fint ihop men sedan ca 2 månad tillbaks så har den ena börjad surna till rejält. Så fort den andra går utanför sitt lilla område i buren så blir han jagad tillbaka. Han försöker inte bråka tillbaka utan flyr bara in i sitt hus. Det blir sällan bråk då det stannar där, men han kan ju inte röra sig runt i buren! Tar jag ut den bråkiga så vågar han sig ut och kollar runt i buren, kan leka lite och så. Även när han får gå fritt på golvet ute så verkar han så glad. Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.

Jag har en rätt stor bur ändå där det finns gott om utrymme och hus att gömma sig i. Det finns aktivering i form av leksaker/tunnlar, jag har flera matskålen och vattenflaskor och platser för hö. De får komma ut varje dag utanför buren.

Jag har försökt låta dom mötas på neutral mark flera gånger. De kan då vistas ”närmare” varandra men slutar alltid med bråk ändå..

Även när de är ute fritt på golvet där de har ett helt vardagsrum att dela på så blir den ena bortjagad.

Försökt läsa runt på nätet men där handlar de flesta trådar om bråkande marsvin som jagar varandra/hoppar upp på ryggen/kissar på varandra osv, det här att det bara är den ena som jagar bort den andra hittar jag egentligen ingenting om.

Är det så illa att vissa marsvin inte går ihop eller finns det hopp? Tycker så synd om den lilla som inte får vara ifred.

• Redigerat 2023-02-14 20:42 av Ljungåsen
Ljungåsen
3

Jag tycker inte det låter så farligt ändå, för visst bor de fortfarande tillsammans?Att jaga undan är ett dominansbeteende, och småkillar i den åldern håller gärna på med sånt. Om det bara är jaga undan som han gör, så är det inte speciellt allvarligt. Det som är viktigt, förstås, är att även han som blir jagad har möjlighet att äta ordentligt. Kommer han åt hö, vatten, grönsaker?

Det kan vara bra att plocka ut den bråkige ur buren åtminstone en stund varje dag, så att kompisen kan få utforska i lugn och ro. Speciellt om han börjar jaga alldeles maniskt, då kan han behöva få den hjälpen för att lugna ner sig.

Annars är mitt bästa tips att kolla igenom den bråkige, så att han inte har någonting som skapar obehag. Vax i öronen? Sperma i pälsen? Skräp i snoppen? Smutsig talgkörtel? En del hanar triggas vansinnigt av lukt (egen eller kompisens), så ett bad med ordentlig rengöring är aldrig fel.

Någonstans mellan 18 månader och 2 år är de flesta killar ordentligt vuxna, och betydligt trevligare mot varandra. Vägen dit kan vara en utmaning, dock.

Du skriver att du har en stor bur. Hur stor? undrar jag. Själv skulle jag inte ha två hanar på mindre yta än 180×70 cm, och två yngre hanar kan behöva mycket mer än så, för att öka chansen att de fortsätter komma någorlunda överens.

LiteAvVarje
0

#0: Jag läste bara TS, inte kommentarerna, så någon kanske redan föreslagit detta men; vore inte det bästa att skaffa en bur till så de har varsin? Den som "mobbar" kanske är less på att se den andra hela tiden och har behov av att vara ifred.
Jag hade 4 marsvin tillsammans i en stor bur när jag var liten, och det fungerade hur bra som helst tills de andra 3 plötsligt började stöta ut den 4:e och gadda ihop sig genom att möta åt den. Det visade sig att den som blev utstött var allvarligt sjuk och vi var tvungna att avliva henne. Djur kan vara elaka när en i flocken blir sjuk, har jag hört, så du kanske också skulle kolla upp hos veterinär om allt är OK!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
0

#2: Det skulle stå "morra åt den", inte möta.

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Ljungåsen
7

#2: Det är ett brott mot djurskyddslagen att hålla marsvin ensamma, utan kompis i samma bur. Dessutom är det otroligt elakt, mot ett sånt utpräglat flockdjur som marsvin.

[Ludis]
0

Tack för svar.

Buren är ca 2 m x 1,2 m, kan nog bygga ut lite till om det skulle behövas.

Inom det området där han ”får” röra sig utan att bli attackerad finns både hö, grönsaker och vatten tillgängligt så han blir inte utan.

Men just när jag kommer med tex grönsaker så ställer han sig och sträcker sig så långt han bara kan utan att lämna sitt trygga område, han går helst inte utanför så länge den andra är i buren. Tycker så synd om honom :( Lägger såklart grönsakerna hos honom då istället.

Tar ut dom en stund var för sig också för att kolla till dom, kolla päls, klor osv.
Då får den andra chansen att kolla in resten av buren en stund.

Ska låta båda få bada och se om det kan hjälpa lite.
Kanske ska göra en hälsokoll hos veterinär också, men då det startade när de var så pass små så tänker jag att det inte borde bero på någon sjukdom?

Vill heller gärna inte dela på dom. Dels för att marsvin ska gå tillsammans och inte bo själva men också att jag läst mycket om att när man väl delat dom en gång, även om det bara är en period, så kan det bli svårt att få ihop dom igen.

Ljungåsen
3

#5: Du gör helt rätt i att inte dela på dem. Precis som du skriver kan det bli fullständigt omöjligt att få ihop dem igen, och de är i hopplös ålder för att sätta samman med ny kompis av samma kön, och för unga för att kastreras och få flickvänner.

Buren är stor och bra, så den är sannolikt inte problemet. Det är hormonerna. Yngre marsvinskillar kan vara jättejobbiga, men det kan vara värt att påpeka att han som jagar inte är elak. Det är instinkter som kickar in.

Jag skulle aldrig lämna den dominante i buren ensam, för det bara stärker honom. När du plockar upp kompisen för kontroll, så plocka upp den dominante först och låt honom vänta någon annanstans. På golvet, kanske? Eller i transportburen? Sätt sedan inte tillbaka honom i buren förrän kompisen redan är där.

Att strö ut pellets över bottenytan kan vara en bra sysselsättning. Marsvin brukar vara väldigt matmotiverade, och ju mer tid han lägger på att leta mat, desto mindre tid har han att lägga på att jaga kompisen. Även aktivitetsboll kan vara en bra grej.

Du har koll på vikten på båda två? Väger regelbundet så du vet att de växer som de ska?

LiteAvVarje
0

#4: Va??
Okej, men det finns väl en hel del människor som har bara ett marsvin, är det också brott mot djurskyddslagen? Eller är det det endast om man har 2 eller flera?

Förlåt för att jag gav ett så otroligt "elakt' tips då, jag hade faktiskt inte en tanke på det! Att det är brottsligt att ha två marsvin som inte kommer överens i varsin bur, det kunde jag aldrig ana var emot någon lag!

Tagga ner lite va!

Ljungåsen
7

#7: Ja, det är olagligt att ha ett ensamt marsvin. Djurskyddslagen är mycket tydlig på den punkten. Marsvin är flockdjur och ska hållas i par eller grupp. När det handlar om hanar är det par som gäller, honor kan hållas i större grupper.

LiteAvVarje
0

#8: Okej. Detta är inte något jag kände till, men tack för att du förtydligar!
Hade jag känt till att det var olagligt så hade jag aldrig föreslagit det! Sorry!
Jag hade först ett marsvin som var ensamt innan det blev att vi skaffade en kompis, sen en till, och en till. Jag märkte inte att den första, Snurran, skulle mått sämre när hon var ensam än med de andra! Tror däremot att hon mådde väldigt bra eftersom jag gav henne all kärlek och tid. Hon brukade ligga på mitt bröst och kurra oavbrutet, krypa närmare och närmare mig och till sist vara så nära att hon kunde tvätta mig i ansiktet och krypa in i mitt hår. När de andra kom blev det ju mindre av allt till henne; jag hade ju 4 st att fördela kärleken och tiden på!
Det här var i början av 90-talet, så lagen kan ha skärpts sen dess!

Att jag föreslog att dela på TS två marsvin var för att de ska få lugn och ro bara, inget annat! Jag hade nog föreslagit samma oavsett det gällde människor, hundar, katter, chinchillor, apor eller vilket som helst!

Ljungåsen
4

#9: L80 (den av jordbruksverkets föreskrifter som reglerar hållande av sällskapsdjur) ändrades senast 2019. Även i versionen innan var det olagligt med ensamma marsvin, men hur det såg ut på 90-talet vet jag faktiskt inte.

Och naturligtvis tror jag inte att du medvetet rekommenderar någonting som är olagligt! Men nu vet du, och skulle du träffa på någon som har ett ensamt marsvin i framtiden, så hoppas jag att du säger till. Marsvin behöver sina kompisar för att må riktigt, riktigt bra.

Och i det här fallet så låter det mest som småpojksfasoner. Det kommer växa bort, bara man är proaktiv och ser till att det inte eskalerar. Och då har pojkarna många år framför sig, där de kommer vara glada för varandras sällskap.

[Ludis]
1

Tack igen för svar! Då finns det hopp för smågrisarna, förhoppningsvis är det bara tonårsperioden de går igenom.

[Moon AppleGrey]
0

#10: vet inte vad lagen sade om det, men iallafall i början av 00-talet så var det vanligt att folk höll marsvin ensamma.

Ljungåsen
2

#11: Det finns absolut hopp, och de har goda förutsättningar just för att de bor så stort. Då finns möjligheten att hålla avstånd. Och ju mer du ser till att bråkstaken har annan sysselsättning än att jaga kompisen, desto bättre kommer det att gå.

#12: Så sorgligt. Stackars marsvin.

• Redigerat 2023-02-15 20:14 av Ljungåsen
[Moon AppleGrey]
2

#13: håller med.
Problemet var väl att de inte läste på tillräckligt innan de "skaffade" marsvin.
Bra att desto fler är medvetna om det nu.

[Ludis]
0

En liten uppdatering:

Jag tycker att det har eskalerat under de senaste dagarna. Har badat båda två, kollat igenom dom osv. Idag tex när jag skulle ge grönsaker hoppade den ena på den andra helt oprovocerat. Sen blev han jagad (som jag beskrivit tidigare i tråden) in i sitt hus, men den här gången attackerad inne i huset. Ska man verkligen vänta ut det här??

Tog ut honom för att kolla så att han inte fått några otäcka sår. Han är ok men fått ett bett på ryggen och över läppen.

Försökt med alla tips jag fått i övrigt, vet inte vad mer jag kan göra. Är de helt enkelt fel för varandra?

Ljungåsen
0

#15: Usch så trist att det utvecklade sig sådär.

Jag drar gränsen vid slagsmål och bitskador, och tycker du ska dela på pojkarna nu. Det här går inte. Du kan betrakta deras relation som körd, och konstatera att de behöver varsin ny vän.

Problemet är att de är i en alldeles hopplös ålder. För unga för att kastreras, för gamla för att kunna sättas ihop med en vuxen hane, och för unga själva för att ta hand om en bebiskille. Speciellt den som bits skulle inte vara en god förebild, den andra kanske kan fungera med en liten.

Enda fungerande sällskapet jag kan komma på i det här läget är varsin vuxen, kastrerad hona.

Ljungåsen
1

#15: Glömde säga att det är otroligt viktigt att hålla koll på vikten när de sitter ensamma. Trots att de inte verkat sams alls kan den ena, den andra eller värre båda två, bli deprimerade och börja slarva med maten.

Jag skulle väga varenda dag, vid samma tidpunkt, och skriva upp vikten. Då märker man med en gång om någon börjar slarva. Var beredd på att behöva börja stödmata, med lämplig Stödmatningsmat.

Såren på den bitne behöver du också hålla koll på. Tvätta rent med koksaltlösning och håll dem under uppsikt så att de inte blir infekterade.

[Ludis]
0

Då får jag se till att de får bo i varsin bur. Hur länge är det ok för dom att bo själva? Tänker eftersom de egentligen alltid ska ha en kompis.

När är Marsvin gamla nog för att kastreras? Kan det hjälpa mot två hanar som tidigare inte gått ihop? Läst så olika om det, för vissa hjälper det och för andra inte alls.

Stödmat har jag hemma och såren har jag koll på. Men får se till att köpa en bättre våg. Tack för hjälp!

Ljungåsen
3

#18: Egentligen är det inte okej alls att de bor ensamma, men just nu har du ju inget val. Du måste skydda den lille som råkat illa ut.

Den omplaceringsorganisation jag får mina marsvin ifrån låter kastrera småkillar från 9 månaders ålder. Då har de kommit såpass långt in i puberteten att de klarar av det hela bättre. Anledningen till att kastrera är inte att de ska bli trevligare mot varandra efteråt, för det blir de sannolikt inte alls. Marsvinshanars beteende påverkas mycket litet av en kastrering.

Anledningen att kastrera är så de kan bo med honor istället. Var och en för sig, får jag väl tillägga. Man har en hane och en eller flera honor tillsammans. Aldrig någonsin flera hanar med honor.

[Ludis]
0

Har delat på killarna nu. Den ena lever livet för sig själv, redan mer framåt och popcornar vilket jag knappt såg honom göra tidigare.
Den andra (den som var ”elak”) sitter mer eller mindre på samma ställe och gnager på gallret :( Äter och dricker som vanligt dock. Tar ut båda ofta men förstår att det inte går att ha så här länge till.

Finns det några andra ställen förutom blocket där man kan titta efter marsvin till salu? Just på blocket finns nästan bara hanar eller små bebisar. Jag är ju ute efter kastrerade honor.. Inte hittat något än, kollar varje dag!

Ljungåsen
1

#20: Jag tror inte att du kommer hitta några redan kastrerade honor på Blocket. Om jag var du skulle jag leta efter två honor, som redan är kompisar, i åldern 2-3 år, och sedan låta kastrera dem. Är de redan vänner så kan de bo ihop under tiden som de läker, vilket kommer göra allting så mycket lättare.

Bor du i närheten av Stockholm så kan möjligen Marsvinshjälpen vara till hjälp för att hitta lämpliga honor.

[Ludis]
0

Tack!
Ska kolla runt efter det då, bor i Stockholmsområdet.

Ljungåsen
0

#22: Stockholm är bra, då borde det gå någorlunda lätt att hitta marsvin. Och det finns veterinärkliniker som är duktiga på kastrering av marsvinshonor.

Jag gjorde en snabb sökning på Blocket och hittade följande annons. Lite unga, men ok att låta kastrera.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/marsvin__honor/106552679