Marsvin rinnigt öga?
Har ett marsvin som mystiskt fått rinniga ögon…. Riktigt skumt då hon är super pigg, äter som en galning (som vanligt alltså)
Men under tre dagar nu har de börjat vätskas mycket under ögonen o kladdigt vid ögonvrån (ej vita rengörande)
Inget hö som fastnat
Har rengjort med natriumklorid nu. Blir bättre för stunden.
Undrar om nån vart med om liknande ?
Antingen ögoninflammation eller fel med tänderna
Kolla upp hos veterinär
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: tack för snabbt svar, ja misstänkte en ögon inflammation därav sköljer jag.
På vilket sätt kan de vara fel på tänderna när ögonen är rinniga , har dem nån koppling? Kollade faktiskt tänderna o allihopa är fina inga synliga fel.
#2 Ja tandproblem kan ge problem med ögonen.
Du kan inte se alla tänderna själv, det kan bara veterinär göra
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är verkligen jätteviktigt att marsvinet får komma till veterinär, så snart som möjligt. Just ögon ska man inte laborera med själv, för är det en ögonskada så kan den snabbt förvärras om den inte kommer under riktig behandling.
#0: klart jag åker till veterinären om jag känner att det behövs.
Men de jag frågade var vad det kan vara i ögonen då jag inte får upp något när jag googlar .
( jag är kollat alla tänder inte bara fram;)
- Redigerat 2023-03-04 19:44 av anne_123
#5: Jag tror att det sannolikt handlar om en ögonskada. Det är tyvärr ganska vanligt, och obehandlade skador kan leda till infektion.
Med korrekt behandling läker de flesta skador utan komplikationer, men då måste en veterinär titta på ögat och skriva ut lämplig medicin.
#6: Jag förstår, men hur uppstår det och hur kommer de på båda ögonen ?
Har lite frågor hoppas du kan svar…
Vad är en ögonskada ? Ett sår eller att man slagit emot ? Och vad ges för det ? Smärtstillande ? Mot infektion ?
Har så många frågor
Min första reaktion är att hon blivit allergisk mot nått eller känslig ?
#7: En ögonskada är en skada i ögat. Min erfarenhet är att den nästan alltid orsakats av att marsvinet fått hö i ögat. Antingen att det kommit in som litet skräp, eller att marsvinet stuckit sig på ett höstrå när det sprungit runt i buren.
Veterinären brukar färga ögat för att få koll på hur stor skadan är, och sen brukar man behandla med smärtstillande och ögondroppar, oftast ögondroppar med antibiotika för att förhindra infektion.
#8: Okej ja då förstår jag. Var osäker på
definitionen av "skada"
Det har ja varit med om tidigare.
Men så är inte fallet nu, självaste ögonen är klara och fina som de ska vara. Men det vätskas mycket från dem som rinner ner på marsvinets kinder.
Minst troligt en att ett trauma har skapat detta.
Därför fundera jag på om nån visste något om ja allergier, m.m
#9: Alla ögonskador ger inte grumliga ögon.
Ögon är känsliga, just därför tycker jag att du ska låta en veterinär få titta på marsvinet och avgöra vad det handlar om.
#10: Hej tack för all hjälp! Var inne oss vet precis och konstaterade att de ej va ögonskador på ögonen. Antingen någon allergi eller känslig till damm/smuts som vi nu ska reda ut
#11: Så skönt att det inte var någon skada!
Hur ser planerna ut nu framöver? Vad ska göras för att reda ut problemet?
#12: Vi ska åka till vet några gånger till så ska dem ta tester för allergier också för tt vara säker

#11 Gjorde dom sån undersökning där dom droppade i ögat och lyste med särskild lampa?
Angående det här med hur tänder och rinnande ögon hör ihop. Låter inte dom det här iallafall.
I vissa fall kan ju tänder växa sig för långa och det kan man se. Men det som nestor hör ihop med rinnande ögon är att tandrötterna växer. Då kan det komma att trycka på så att det irriterar så ögonen rinner. Går endast att se på röntgen. Kan vara bra att veta till en annan gång.
Hoppas allt löser sig.
#14: tack så mycket, det kan ju va bra att veta.
Hon mår redan mycket bättre då jag fått byta spån m.m