Frågor om marsvin
Hej! Här kommer lite frågor om marsvin.
• Hur ofta måste man bada marsvin och kan man då använda milt barnschampo?
• Vet att man inte ska ge godis till marsvin så ofta , men kan man ge typ en gång per vecka eller är det för ofta?
• Vilket bottenmaterial är bäst ? Funderar själv på filt och halm.
• Ska bygga egen bur som är 300 x 90 men vet ej vilka saker som behövs förutom hus, matskål, vattenflaska och andra gömställen.
• Hur mycket grönsaker ska man ge de per dag och hur mycket pellets ?
Ps vet att marsvin behöver minst två hus eftersom de inte alltid vill dela .
- Redigerat 2023-03-22 18:37 av Ljungåsen
- Vid behov. Inte regelbundet eller så. Nej man ska inte ha schampo för människor.
- en gång per vecka är ingen fara
- Rekommenderar kutterspån eller easyströ
- Rekommenderar vattenskål istället för flaska, bättre för dem. Tunnel är poppis
- Pellets behöver sällan marsvin. Aldrig vägt grönsaker. C-vitaminrika grönsaker som kål (ink broccoli), paprika tex är bra
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack så mycket
- Bada så sällan som möjligt. Använd schampo anpassat för marsvin, inte barnschampo.
- Beror helt på vad det är för godis. Mycket av det marsvinsgodis som säljs i zooaffären är direkt olämpligt att ge. Väljer du ett nyttigare godis, som ärtplättar, kan du ge ett par stycken varje dag.
- Easyströ är trevligt och fungerar bra om du inte har hanar som drar snoppen i ströet. Alla hanar gör inte så, men en del. Ska du ha filt måste du ha ett absorberande lager under, och vara beredd på att plocka bort allt bajs varenda dag.
- Välj hus med flera ingångar och utgångar. Plastpallar tycker jag är bäst,typ sådana här https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/
- Det beror på hur stora de är. Vuxna enkilosmarsvin ger jag ungefär en deciliter blandade grönsaker per marsvin och dygn, fördelat på två gånger. Växande marsvin får mindre. Pellets ger jag inte alls.
#3: Tack så jättemycket för tipsen, glömde såklart att skriva till toalett. Vet inte vilket kön vi får än, marsvinen hos Fäboden/uppfödaren vi ska köpa ifrån får ungar nu i mars eller april. Funderar på en tredjedel fleece och resten spån. Är beredd att städa ofta eftersom jag vill att de ska må bra.
- Redigerat 2023-03-22 19:12 av Thuva_Thulin
#4 Marsvin brukar inte gå på toalätt, de går sällan att göra rumsrena/gå på låda.
#5: Vi pratade med uppfödaren och ifall man i början lägger avföringen i toalådan kan de lära sig.
Vill även tilläga att uppfödaren har fött upp marsvin i över 40 år så de är duktiga.
Kanske funkar kanske inte….. tack ändå
#6 Det är väldigt ovanligt. Marsvin bajsar där de äter typ.
Marsvin är bajsmaskiner och bajsar lite överallt.
#6: Okej, eftersom min storasyster klagar på att marsvin stökar ner och luktar äckligt så ska vi ha dem i förrådet . Det är värme på året runt och välstädat där.
Uppfödaren kanske menade att de fungerat bra för henne.
- Redigerat 2023-03-22 19:36 av Thuva_Thulin
Jag tror inte heller på toalett till marsvin. De bajsar liksom där de är, överallt.
#9: 👍🏼