Två marsvinshonor som parar sig
Hej alla, skulle behöva er hjälp med tankar och erfarenhet.
Har två marsvinshonor som bott tillsammans i 3 år. De har gjort massa ljud i två dagar och vält ett av sina hus flera gånger, har trott att de lekt, för mitt ena marsvin har rätt mycket energi. Idag försökte min andra marsvinshona para sig 4 gånger med den andra tjejen och de gjorde massa konstiga ljud. Har aldrit sett de försökt para sig tidigare.
Ringde veterinär, och de antog att det är dominans och att ibland kan djur börja ogilla varandra helt plötsligt. För om den ena hade vart en kille så hade de nog försökt för länge sen, eftersom de bott tillsammans i 3 år.
Marsvinet som jag hade först, blev ju högst i rang när andra tjejen kom in några veckor senare, och nu försöker hon få det att bli tvärt om.
De har aldrig haft problem med att bo med varann utan uppskattat varandra.
Nu sa de hos veterinären att jag ska sära på dem några dagar, så jag ha gjort det.
Det krossar mitt hjärta om det kan vara så att de inte vill vara med varandra längre. Sitter och gråter och är förtvivlad.
Har ni varit med om liknande? Hur har ni gjort? Eller har ni några tankar att dela med er av? Har aldrig varit med om denna situationen innan och jag har haft marsvin i flera år.
Jag är bara så rädd att detta inte är tillfälligt.
Hur tänker ni? Snälla dela med er, vad som helst. Detta känns jättejobbigt.
Extremt konstigt råd du fick av veterinären, tycker jag. Sätt ihop flickorna igen, så de får vara tillsammans.
Det beteendet du ser, att ena honan klättrar på den andra, handlar om brunst och hormoner snarare än dominans, och har absolut ingenting med ogillande att göra. Äggstockscystor är väldigt vanligt hos marsvin, och I en del fall är de hormonproducerande, och gör att brunsterna blir mer intensiva och kommer oftare.
Jag har haft ett antal honor som plötsligt börjat bete sig sådär. Samtliga har haft äggstockscystor, och samtliga har blivit som vanligt efter kastrering.
Rekommenderar ett veterinärbesök, hos marsvinskunnig veterinär (inte den du ringde!). En duktig veterinär kan känna cystorna genom att palpera buken, om har marsvinet cystor är det sannolikt det som är problemet. Då rekommenderar jag verkligen en kastrering.