Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: beteende
Läst 58 ggr
[CocoNuts]
0

Skillnad på hanpar/honpar?

Hej,

Jag ska förmodligen skaffa två marsvin. Var först inriktad på två stycken honor för jag läste om mindre revirpink och doft hos honor… Stämmer det?

Sen läste jag att hanar ofta bortprioriteras av köpare pga rädsla för bråk mellan två hanar. Blir två hanar kompisar som uppskattar varandras sällskap? Eller tolererar de bara varandra?

Läste att hanar är mer tillgivna och oftast mer sociala. Det låter ju trevligt.

Tar gärna lite åsikter innan vi bestämmer oss.

Vad tycker ni är största skillnaden på honor och hanar?

=)

• Redigerat 2023-04-04 10:18 av Ljungåsen
Fridaaaa
2

Hanar fungerar lika bra tillsammans som honor.
Jag tycker inte det är någon skillnad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
4

När det gäller kissande så tycker jag att honor är värre än hanar. Hanar kissar neråt där de är, honor kan spraykissa bakåt och verkligen spruta ner hela omgivningen.

Ska man bara ha två marsvin, så skulle jag säga att det är hanar man ska ha. Helst med en åldersskillnad på runt två år. Då minskar man risken rejält för tjafs mellan pojkarna, och de brukar gilla varandras sällskap. Jag har haft många väldigt harmoniska pojkpar, som definitivt har uppskattat varandra.

Två honor kan bli väldigt elaka mot varandra vid brunst. Ska man ha honor så tycker jag att man också ska ha en kastrerad hane, som håller dem sysselsatta vid brunst så de inte har tid att jäklas med kompisen.