Ny marsvinskille
Vi har tyvärr varit tvungna att avliva ett av våra fina marsvin p.g.a sjukdom och har nu en kille kvar som skulle behöva en ny vän. Han som är kvar är ca 3år.
Min fundering är hur jag ska gå till väga, vi vill gärna ha kvar Honey o tänkte om det vore möjligt att sätta ihop honom med en ungefär lika gammal kille. Hur går jag tillväga på bästa sätt?
Tacksam för svar då vi inte vill att vår kille ska känna sig så ensam
/Maria
Hej, jag fick rådet att en vuxen hane sätts bäst ihop med en yngre hane, bästa alternativ en unge då. Tydligen minst risk för bråk då. Antar att den äldre dominerar den yngre.
Eragons har bra instruktioner för hur man sätter sanman två vuxna hanar, en bit ner på sidan i den här länken.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Viktigt är att nya kompisen är åtminstone två år gammal för att det ska gå någorlunda smidigt, men man får vara inställd på att det är ett projekt, och att det kan ta många veckor innan de kan bo på normalstor yta tillsammans.
Man brukar säga att det är bra med en åldersskillnad på runt två år, men det gäller mest när den ena är yngre än så. En treåring kan definitivt flytta ihop med en annan treåring.
Väljer du istället att skaffa en unge så se till att han är max sex veckor gammal. Då kan han flytta in hos Honey direkt (eller ännu hellre så tar du med dig Honey när du hämtar ungen, och släpper bara in honom till Honey i transportburen, då bondar de under den läskiga bilresan hem).
Undvik att skaffa ny kompis som är i åldersintervallet sex veckor till två år. Då kan det bli riktigt jobbigt.