Hos kusinerna och deras marsvin…
Jag vet inte hur det är med det här men jag vill typ veta vad ni tycker om sådant här. Jag är hos mina kusiner just nu och de har två marsvin. Grejen är att de behandlar marsvinen lite respektlöst kan jag tycka. Kusinerna har nu dragit in mig i att göra en film med marsvinen där de spelar olika lejon och i en scen så hade de ett marsvin i buren (marsvinen är tvillingar och vill alltid vara tillsammans) och det andra utanför och då skulle de tassa runt i panik och leta efter varandra och vi kunde filma när de springer. Nu när jag skriver det här så sitter de och syr kläder till marsvinen. Jag sa åt de imorse att de måste tänka lite på vad marsvinen vill också. Då sa de bara: det är våra marsvin…
De har också pratat om att de vill ta ut marsvinen på STUDSMATTAN. 🤯
Förra sommaren lurade de mig att ta med Luna (min kanin) ut på en studsmatta och hon vägrade äta i flera dagar efter det. Detta känns inte riktigt bra. 🐹
Berätta för en vuxen. Marsin är djur och levande väsen. Du har helt rätt i att det inte är bra det de håller på med.
#1: ett ganska stort problem är att typ alla vuxna här(kusinernas föräldrar, farmor och min pappa) hade också djur när de var små och behandlade de lite hur som helst och fick aldrig höra att de gjorde fel, så de bara tittar in och ler när kusinerna härjar runt med marsvinen. 😔
Stackars marsvin! Du gör helt rätt I att reagera, för det som dina kusiner gör är inte okej någonstans. Marsvin är levande djur, inga leksaker.
Ta upp det med de vuxna, och argumentera för din sak! Du låter väldigt klok i ditt resonemang här, så det borde inte vara omöjligt att få dem att lyssna på dig,
Marsvinen kan inte föra sin egen talan. De behöver att folk reagerar!
#3: du har så rätt. Jag ska prata med pappa, för mina kusiner verkar inte fatta att marsvinen är levande väsen. 😒🐹
#3: frågan är hur de egentligen kommer att reagera eftersom de inte gjorde något åt att kusinerna var på min kanin och jämt skulle göra saker med den hela tiden. Jag till farmor och pappa: L och H är helt på Luna hela tiden och ska jämt göra saker och går in i hagen när de inte får och Luna blir jättestressad!
Farmor: men gumman, det är väl KUL att ni gör saker med kaninen…
Pappa: det är säkert ingen fara, hon blir säkert inte så stressad, hade jag varit en kanin hade jag tyckt att det var jättekul om det var lite barn som pysslade och så… 😒
Kan tillägga att jag stod där med kaninen i famnen och hon sprätte runt och stirrade och visade ögonvitorna…
- Redigerat 2023-04-09 17:19 av [Mulka]
#5: Jag är imponerad över hur klok du är, och förstår att det är oerhört frustrerande att inte få stöttning av de vuxna i din närhet. Både pappa och farmor borde skämmas för hur de resonerar, tycker jag. Du får försöka stå på dig, för du har rätt och de har fel.
Kan de möjligen vara lite konflikträdda?
#6: säkert. De vill alltid undvika bråk/konflikter/samtal där alla inte tycker lika, men de är inte så bra på det, för det händer då ofta att de säger något dumt istället. 😒