Mitt marsvin beter sig konstigt
Hej!
Mitt marsvin har inte betett sig normalt de senaste två dagarna. Han brukar stå stilla på sin plats väldigt länge och äter inte lika mycket hö som förut. Det brukar även vara lite smuts runtom hans ögon som jag brukar ta bort med ett blött papper. Men han har inte kladdiga ögon. Han har inte heller bajsat så mycket. Jag kan även känna att han är lite varm när jag håller i honom. Han andas också lite konstigt.
Vad kan det vara för fel?
- Redigerat 2023-04-09 21:52 av Ljungåsen
- Redigerat 2023-04-09 21:01 av Hejsan:)
Du måste ta marsvinet till veterinär omedelbart. Med så små djur när de beter sig annorlunda eller inte bajsar (framförallt) så kan läget redan vara akut.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Åk till en veterinär redan ikväll.
Mvh
Mig
Har du svårt att hitta veterinär som har öppet akut så börja med att kontakta någon av mobilveterinärerna för rådgivning, t.ex. Firstvet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: jag märkte nyss att han hade bajsat lite
#3: okej tack så mycket!
Ett marsvin som inte äter lika mycket som det brukar är akut dåligt, och behöver veterinärvård akut. Dessutom behöver man stödmata med lämplig Stödmatningsmat, Critical Care eller Recovery Plus för att det ska ha en chans.
Det är högrisk att tarmrörelserna stannar av på grund av brist på mat, vilket leder till en mycket plågsam död. Marsvin är gjorda för att äta 20 av dygnets 24 timmar, och måste alltid ha gott om fibrer i matsmältningssystemet för att det ska fungera.
Hade det varit mitt marsvin hade jag stödmatat och sen åkt in akut.