Hur får ni era marsvins uppmärksamhet?
Ja, som frågan lyder, hur får ni era marsvins uppmärksamhet?
Jag har ju nyligen skaffat marsvin (se inlägget ”Välkomna hem Foxy & Milou!”) och dom är ganska skygga fortfarande, så jag undrar hur man på bästa sätt får deras uppmärksamhet.
Jag brukar ge dom grönsaker, för då så blir dom nyfikna och lite intresserade.
Hur gör ni?
/ en djurälskare 😝
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
STAY
WEFLIP
- Redigerat 2023-04-10 17:24 av Ljungåsen
Det korta svaret är att jag får deras uppmärksamhet så fort jag visar mig. Går jag ett steg in i deras rum så kommer de springande allihop och tigger godis.
Nu har jag ju haft marsvin i evigheter, så nya marsvin som kommit hit har alltid kommit för att bli sällskap åt gamla marsvin, och då lär de sig jättesnabbt av kompisen/kompisarna att det är bra att vara på alerten så man får godis.
Det längre svaret är att mutor är bra. Marsvin är oerhört matmotiverade, och när de väl har kopplat att man är den som kommer med maten så är mycket vunnet. Nästa steg är att få dem att ta mat ur handen på en, och sen dröjer det inte så länge innan de börjar vissla på en för att få gott.
Rutiner är också jättebra. Om man gör samma saker på samma sätt vid samma tid varenda dag så vet de vad som ska hända, och blir tryggare.
#1: Tack så mycket!
/ en djurälskare 😝
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
STAY
WEFLIP
Jag tänkte på den här tråden nu när jag serverade mina marsvin sina morgongrönsaker. De bor i rummet innanför köket, och får alltid frukost klockan sju. Frukosten består av en gurkbit som jag handmatar, och sen skål med blandade grönsaker.
När de hör mina fotsteg in i köket så börjar de allihop flytta sig till främre delen av lådan (den närmast köksdörren). När jag öppnar kylskåpet för att ta fram grönsakerna så börjar de mest entusiastiska springa runt i cirklar och vissla, övriga positionerar sig. Och när jag kliver in i deras rum och säger "godmorgon" så flyger allihop upp med framtassarna på tiggpinnen och vill ha sin gurkbit först.
#3: ☺️😁
/ en djurälskare 😝
STAY
WEFLIP