Är våra små brorsor dräktiga?
Hej! Inser att detta inte är nån helt ovanlig grej särskillt som jag var med om liknade som barn men köpte nyligen två små tvillingbröder på 5 mån som jag efter 2-3 veckor fick lite känslan av att de nog var tjejer så började kolla och tyckte absolut det var solklart flickor men uppfödaren hävdade bestämt att det var pojkar och att en veterinär kollat dem… Hur det nu var gick jag till en veterinär själv som också sa att det är flickor. Saken är den att dehär små töserna altså spenderat sina 5 första månader i han-hägnet på gården de kom ifrån och jag skulle bli förvånad om ingen av dem således är dräktig.. Nu har jag haft dem i drygt 5v hos mig och de har vuxit en hel del men jag har ju inte vägt dem från början och dessutom är det väl normalt att de växer när de är 5 månader? Magarna är absolut runda men inte liksom höggravida.. Om de blev dräktiga precis innan jag köpte dem så är de snart 6v gågna (altså sannolikt mer) men unga och första gången för båda så frågan är - kan de vara så långt gågna utan att det syns mer? Bifogar två foton från igår
- Redigerat 2023-05-17 19:14 av Ljungåsen
#0: vänta nu… är det de marsvinen jag tror att det är… 😜
#0: ja!! Helt rätt 🤗
#2: har de fått ordentliga namn nu? 😄
Kommer inte ihåg vad de hette när vi åkte…
#0: Söta marsvin!
Det tråkiga svaret är att det är omöjligt att veta om de är dräktiga eller inte. Marsvins dräktighetstid är lång (70 dagar i genomsnitt) och den stora tillväxten sker inte förrän i slutet.
Det du kan göra nu är dels att läsa på om dräktighet och kost, och att ta reda på var du har närmaste marsvinskunniga veterinär och närmaste dygnetruntöppna djursjukhus, ifall det skulle tillstöta komplikationer.
Tumhållning för att ingen är dräktig!
#4: tack för svar! Jo, jag misstänkte ju det men det är ju så frustrerande att inte veta…! Men jag är rätt säker på att de är på smällen båda så vi är inställda på det och handskas med dem därefter. Har veterinär runt hörnet som vi var hos och könsbestämde och han sa då att vi kan göra ett ultraljud om några veckor så det är ganska snart.
Har läst massor om dräktigheten och nyfödda ungar. Spännande samtidigt. Hoppas bara allt går bra för dem.
#3: de hette Jules och Gus (jyll och guss) när du var här men vi fick ju tänka om väldigt snabbt och har inte haft så mkt tid att landa i det men tror vi har en Elsa och en Greta och så en massa smeknamn… 🤗
#5: Det är det klokaste du kan göra. Behandla dem som om de vore dräktiga, och hoppas på att de inte är det.
Om du väger varje vecka (och skriver upp vikten!) så kommer du snart märka om viktökningen accelererar eller inte. Vad väger de nu?
Jag vet inte om du redan hittat till Guinealynx, men där finns massor med bra information, om dräktighet och om marsvinsskötsel i allmänhet.
#6: oj… 😻👍☺️❤️🐹