Havre och kli?
Hejsan! Vi har tänkt att börja ge våra små bebisar kligröt varje kväll. Kan dom fortfarande ha fri tillgång havregryn eller ska man nöja sig med gröten varje kväll? Dom är ju växande.
- Redigerat 2023-05-24 14:21 av Ljungåsen
#0: Det absolut viktigaste de ska äta är hö (för fibrer och tandslipning) och C-vitaminrika grönsaker (så de inte får brist, som leder till sjukdomar). Så här års är gräs en utmärkt C-vitaminkälla.
Sen kan de som växer må bra av kraftfoder i någon form. Det som är viktigt är att de inte äter så mycket kraftfoder att de börjar slarva med höet. En del klarar fri tillgång, andra inte. Det du behöver vara uppmärksam på är att de inte börjar äta mindre hö om de får kligröt också.
#1: Okej tack! Lite svårt att se när dom är så små. Dom vänjer ju sig med tiden att gå ut mer osv. Får lägga in lite hö i deras hus. Man märker ju att dom bajsat i höet utanför huset och ätit lite av allt möjligt när vi sovit. Dom brukar ju komma fram under natten när det är som nyast :) Antar då att dom ätit lite hö iaf.
- Redigerat 2023-05-24 14:55 av Antooonn
#2: Jag, jag vet att det inte är lätt när de är små, men det är verkligen jätteviktigt att de äter ordentligt med hö. För lite hö i systemet ger magproblem, och för lite tuggande på hö ger tandproblem.
Min erfarenhet är att hö alltid är godast när det är nytt, så det brukar vara smart att ge nya små tussar åtminstone två tre gånger om dagen.
#3: Har en fråga till. Du har ingen aning om hur jäst kligröt ska se ut? Eller det är bara att låta den stå och jäsa i 10-15min? Kört 1,5msk kli och 1msk vatten
#4: Vad menar du med jäst? Anledningen till att man blandar och sen låter stå en stund är att den ska svälla och dra åt sig vattnet, så att den inte sväller i magen sedan. Den ska vara rätt lös från början, eftersom kliet drar åt sig rätt mycket vatten.
Mina marsvin får kligröt ibland de också, men jag har ett annat recept. 1 tsk kruskakli, 1/2 tsk nyponskal, 1 msk fiberhavregryn och 2 msk vatten.
#5: Menade att det skulle stå och svälla i 10min typ. Vi körde ner lite kruskakli igen för att det inte verkar suga upp vattnet. Men hon älskade det 😊
#6: Precis, det behöver svälla en stund. Om det blev för blött, så ta lite mindre vatten nästa gång.