Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyra
Läst 139 ggr
VJ13
0

Torr fot eller ringorm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!
För ett halvår sedan hade vi problem med Ringorm. Ett marsvin hade det kring nosen och jag och dottern fick rejäla också. Trots att både veterinärens test av marsvin och vårdcentralens test av oss människor visade negativt resultat, så behandlades alla utslag på marsvin och människomassor som Ringorm med framgång. Det var liksom inget snack om att det var Ringorm. Alltså falskt negativt provsvar.
Just det marsvinet lever inte längre (helt annan story)

Så idag såg vi detta på en foten på vår Teddy. Är det torrhet eller Ringorm?

Underlag kutterspån. Under kutterspånet hampa/lättatrö från granngården.

• Redigerat 2023-05-28 12:36 av Ljungåsen
Ljungåsen
0

#0: Det kan vara Ringorm, även om det inte ser helt typiskt ut. Eller någon annan typ av svamp. Att det bara är torr hud tror jag inte riktigt på.

Rekommenderar ett besök hos marsvinskunnig veterinär.

Ljungåsen
2

Kom att tänka på det här gamla blogginlägget också. Hudproblem är otroligt vanligt hos teddymarsvin.
http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2012/04/06/teddy-ar-ingen-ras-det-ar-en-svamp/

VJ13
0

#2: Tack för inputs. Fick till ett videosamtal med veterinär tidigare idag. En grej hon frågade efter, var om marsvinet hade slagit sig. För ett par dagar sedan, tappade dottern marsvinet på gräsmattan, när hon skulle ta upp det från ute utburen och det kved lite efteråt ( jag såg inte situationen). Enligt veterinären kan marsvinet ha haft ont och slickat sig på tassen. Vi har iaktagit henne mkt idag. Ser inte alls ut som att hon haltar. Hon Sprang runt ute på gräsmattan i uteburen och aptiten är det inget fel på, och hon kommer fram till oss som tidigare när vi närmar oss.
Får väl bli besök hos veterinären i veckan.

Ljungåsen
1

#3: Att marsvinet har skickat/putsat sig på tassen kan vi nog vara överens om. Frågan är varför, och visst kan det handla om att hon har haft ont, men precis lika gärna kan det vara klåda som gör att hon tuggar.

Just det där feta, mjälliga känner jag igen från mina egna teddys med hudproblem.

VJ13
0

#4: nu såg vi igår att hon tydligt inte använder det benet.
Äter o verkar pigg i övrigt.
Har tid hos veterinär imorgon. Hoppas det klarar sig tills dess.

Om benet är brutet? Vad gör man?
Hoppas inte avlivning

Ljungåsen
0

#5: Stackars liten, bra att ni har tid hos veterinären!

Det finns behandling för brutna ben, som inte innebär avlivning.
https://www.thesprucepets.com/broken-guinea-pig-legs-1238879

Are you worried that your guinea pig may have broken a leg? Learn about broken guinea pig legs and how they can be prevented and treated.
VJ13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#6: uppföljning efter besök hos veterinären.
Röntgen visade ingen stor fraktur (men kan inte uteslutas mikrofraktur eller stukning).

Var inte heller säkert att det ens var trauma. Då det inte svullnade upp direkt efter fallet. Hon gick normalt i en vecka.

Kan vara någon inflammation, klåda som kliar och hon slickat/bitit till infektion.

Har bandagerat för idag. Ger antiinflammatoriskt ock antibiotika. Har även tagit ringormprov (jag misstänker det kommer vara negativt som alla tidigare gånger).

Vi har isolerat henne lite så hon får lugn o ro (hon är längst ner i hack-ordningen). Hoppas hon inte blir för ledsen?? De kan iaf se o höra o lukta varandra. Nu när jag delat buren är alla 3 väldigt lågmälda och piper inte som de brukar när vi kommer in. Stackarna undrar vad händer.

Aptiten är bra verkar det som. Äter hö och tar grönsaker jag kommer med. Oklart med vatten dock. Har inte sett henne dricka. Jag ger mkt gurka och lite melon för säkerhets skull så hon får vätska i sig.

Vet sade inget om Critical Care. Men kanske man ska ge nu när hon går på Bactrim?

Ljungåsen
1

#7: Accepterar hon bandaget? Det fåtal gånger jag har fått bandage på mina marsvin har det lett till hysteriskt tuggande, tills dess att det inte funnits något bandage kvar på plats.

Antibiotika och antiinflammatoriskt låter bra, det borde få bukt med klådan. Schamponering med bra schampo kan också vara ett sätt att få bukt med svampen, men man måste förstås föna torrt efteråt. Antingen Malaseb (be veterinären om ett recept), eller Allerderm Moist har jag använt med framgång på teddysar.

Är de andra elaka mot henne, eftersom du separerat henne från de andra? Om hon måste sitta ensam så skulle jag åtminstone låta henne få dejta snällaste kompisen ett par gånger om dagen. De kan sitta tillsammans i knät och äta grönsaker, till exempel.

Jag ger alltid probiotika när jag ger antibiotika. 1-2 timmar efter varje antibiotikados. Critical Care innehåller inte probiotika, men Recovery Plus gör. Eller Pro Fibre Rabbit.

Om hon äter bra själv och håller vikten så behöver du inte stödmata bara för att hon får antibiotika.

VJ13
0

Tack för bra svar!
Med stödmata menar du inte Critical Care? Alltså det ska jag ge oavsett?
Hon äter bra ja

Vet inte, kändes bra att ge henne lugn o ro. Ibland kan de andra jaga henne bort från hus om de ätit sina egna godsaker och hon har kvar osv.

Bandaget ska av i em sade vet. Men hon verkar acceptera.

Vi har malaseb hemma. Men vet inte om jag orkar fönande?? De hatade det när vi hade ringorm

Ta med en kompis i famnen låter bra

Ljungåsen
1

#9: Jag brukar ge mina ett salladsblad när de ska fönas. Då sitter faktiskt de flesta still och accepterar läget. Eftersom hon är en teddy så är det extra viktigt att hon faktiskt blir torr ända in på skinnet, ifall du ger dig på att bada henne. Annars får svampen bara mer fäste. Har hon bara svamp på foten så skulle det ju räcka med att schamponera och föna bara den. Det är åtminstone ett väldigt mycket mindre projekt.

Det finns två olika sorters Stödmatningsmat, Critical Care och Recovery Plus. Om hon äter själv och håller vikten, så behöver hon inte stödmatas alls. Däremot så brukar det vara klokt att ge probiotika när man ger antibiotika.

Recovery Plus innehåller probiotika, så man kan alltså stödmata med den av den anledningen. Eller så tar man den lata varianten och ger henne Pro Fibre Rabbit i en skål. De ser ut som pellets, innehåller probiotika, och friska marsvin brukar äta dem med god aptit.

Tumhållning för att hon frisknar till nu.

VJ13
2

Tack för alla tips.
Återbesök imorgon hos veterinären. Pälsen vuxit tillbaka på foten o ingen svullnad.
Idag tog vi även bort gallret till de andra och det var uppskattat! Det var nog med några dagars vila med. Använder foten igen med (kanske haltar en aning), men använder den iaf.

Tvättade även med malaseb en runda i helgen, Och igen imorgon. Gick bra att föna och ge maskros samtidigt :)

Har även lagt in Pro Fibre. Aptiten har inte varit fel på iaf.

Besöket hos veterinären imorgon känns onödigt, men tar vi det ändå.

Ljungåsen
1

#11: Trevligt med goda nyheter! Skönt att hon mår bättre, har flyttat ihop med kompisarna och skoj att kombinationen fön och mat fungerar även för er!

Håller med om att ett veterinärbesök i det här läget kan kännas onödigt, men använd det till att få direktiv på vad du ska göra om problemet kommer tillbaka, kanske på ett annat ställe. Det är tyvärr inte osannolikt, just för att hon är en teddy.

Jag har haft ett antal teddysar genom åren, och alla utom en har haft trassel med pälsbotten då och då.