(Akut) Tappar päls
Mitt marsvin Poppy som endast är 1 och ett halvt år gammal har börjat tappa päls på ryggen. Jag såg för någon månad sen hur en formering av ett "V" formats av pälsen på ryggen men tänkte inte att det var något men nu några dar tillbaka såg jag att hon nu fått en kal fläck där. Huden undertill ser fin ut och hon har inte ont eller något. Hon beter sig som vanligt och mina andra marsvin mår fint. Jag undrar om detta är något jag måste undersöka med veterinär eller om det är något normalt som kan hända.
Tacksam för svar.
Det kan vara svamp, eller marsvinsskabb, eller någon annan sorts Ohyra. Sannolikt är det hon själv som tuggar av sig pälsen, för att det kliar.
Rekommenderar ett besök hos marsvinskunnig veterinär för diagnos och behandling. Obehandlad skabb är otroligt obehagligt, och kan leda till döden för marsvinet.
#0: Utan att kunna avgöra med säkerhet, så tycker jag att det ser ut som marsvinsskabb.
Jag har haft ett utbrott av marsvinsskabb hos mina marsvin för några år sedan. Två av djuren fick då som varsitt "V" på ryggen precis som du beskriver, medan det tredje främst tappade päls på magen. Därefter föll ännu mer päls av.
Marsvinen blev friska igen efter att jag tagit det värst drabbade till veterinär och fått stronghold (en spot-on lösning som droppas på marsvinets hud) utskrivet till alla marsvinen. Alla marsvin måste behandlas, även de som inte visar upp symptom, för att inte bolla smittan mellan sig.
Precis som #1, så rekommenderar jag ett besök hos marsvinskunnig veterinär.
#2: Jag har också varit med om utbrott av marsvinsskabb, dock utan v på ryggen, så tack för den informationen! Precis som du fick mina marsvin Stronghold och blev friska.