Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: beteende
Läst 31 ggr
[Stornos]
0

Dela på marsvin (ej pga bråk)?

Hej!

Jag har försökt googla men hittar inte riktigt det jag söker svar på. Jag har 4 marsvin. De bor två och två (alla hanar) och det fungerar fint mellan paren.

Jag fick från början överta ett äldre marsvinspar som idag är runt 6 år gamla, de har levt hela sitt liv ihop. Skaffade mig sedan ett litet marsvin till som tyvärr endast gick ihop med ett av de äldre marsvinen, dock blev de väldigt bra vänner.

Jag skaffade mig därför ytterligare ett marsvin så att den nya skulle få en kompis. De går också som sagt bra ihop, aldrig bråkat ens lite. MEN nu till mitt problem/fråga..

Marsvinet som tidigare bodde ihop med de äldre verkar ibland nästan som besatt av att få träffa sin tidigare kompis. Biter på burgallret, har jag honom ute på golvet cirkulerar han enbart runt deras bur och försöker gnaga på deras burgaller vid den plats där det äldre marsvinet befinner sig (det äldre marsvinet vill då också gnaga på samma ställe).

Ibland funderar jag på att sära på de äldre och låta de bo med varsitt yngre marsvin, just för att han verkar så sugen att få träffa sin kompis igen. Men skulle det vara elakt mot de äldre? Hur fungerar marsvin när det kommer till sånt? Saknar de varandra eller är det mest att de inte vill vara själva?

Detta är enbart en tanke just nu, men vore intressant om någon visste hur marsvin reagerar när en kompis försvinner, tänker även i framtiden när den ena ev går bort före den andra.

• Redigerat 2023-06-20 11:29 av Ljungåsen
Ljungåsen
1

Marsvin saknar definitivt sin kompis när den försvinner. Reaktionen kan dock vars väldigt olika. En del märks det knappt på, andra deppar ihop totalt nästan med en gång, och alla varianter däremellan.

När det gäller hanar så finns en gyllene regel att det går någorlunda lätt att sammanföra dem med ny kompis om både de och kompisen antingen är yngre än sex veckor eller äldre än två år. Däremellan kommer puberteten och då är det oftast skitjobbigt att få till en fungerande relation med ny vän.

De brukar dessutom må bäst om de tror att de och kompisen är de enda marsvin som finns i huset. Bara vetskapen om att det finns andra marsvin kan orsaka osämja mellan de som bor ihop, så jag ska absolut inte låta småkillarna springa runt på golvet utanför de äldres bur. Vill det sig riktigt illa så slutar det med att du har fyra marsvin som alla avskyr varandra.

Avslutningsvis. Hanar ska hållas i par, inte i grupp. Och har man fungerande par så petar man inte i dem.