Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettboende
Läst 47 ggr
Josefinutane
0

Plats för bur

Vi kommer skaffa marsvin inom kort och funderar på placering för buren. Ett alternativ är vardagsrummet som är i öppen planlösning med köket. Fördel är att de då bor där vi är väldigt mycket. Nackdel att där är en del höga ljud ibland från ex mixer eller hög musik flera timmar när vi har gäster. Annat alternativ är ett mindre rum som vi inte direkt använder till något. Det ligger på samma våning där vi är mycket, innanför barnens lekrum. Fördelen där är att de får det lugnare men nackdelen är att de är lite avskiljt om vi inte aktivt går in för att vara med dem. Hur ska man tänka? Vill gärna ha sociala välmående marsvin. Går det att få ihop om de bor lite avskilt (men hör oss) och man lägger minst en timme på dem per dag? Eller behöver de bo mer ”centralt”?

Ljungåsen
4

Jag förstår att du funderar för inget av alternativen är helt bra. Ljud från mixer i köket skulle jag inte bekymra mig för, däremot hög musik. Det är verkligen ingenting som marsvinen bör utsättas för. Samma gäller för höga ljud från teven, ifall ni har en sån i vardagsrummet.

Innanför barnens lekrum blir de lite isolerade, och riskerar att hanteras av barnen utan en vuxens överinseende. Det är inte heller bra. Då tänker jag främst på risken för fall, ifall barnen försöker lyfta upp marsvinen.

Jag tror ändå att Innanför lekrummet är bästa alternativet, just för ljudnivån. Men det gäller att barnen faktiskt sköter sig och inte gör något farligt.

När det gäller att få tama marsvin så brukar det fungera bäst med rutiner. Om samma sak händer vid samma tid varenda dag blir deras värld förutsägbar, och marsvin är oerhört matmotiverade.