Knöl på marsvin
Hej, Mitt marsvin fyllde nyss 1 år och jag märkte för några dagar sedan en liten knöl på hans vänstra sida (visar vart den siter i bilden)Den är hudfärgad, det är Päls på den och det ser ut som en vit pris I mitten av knölen. När man tar på knölen rör den på sig. Han verkar inte bry sig när jag tar på den, han äter och hoppar runt som vanligt. Vad kan detta vara? Har någon insekt bitit honom eller vad är det för knöl? Den verkar oxå minskat lite i storleken sist jag kände på den.
- Redigerat 2023-07-28 07:43 av Ljungåsen
Jag skulle tro att det handlar om antingen en varböld eller ett aterom. Det vita i mitten kan vara antingen var (marsvins var är vitt och segt som tuggummi, det ser inte alls ut som mänskligt var) eller talg (om det är ett aterom).
I båda fallen är det ingenting som försvinner av sig självt. Rekommenderar ett veterinärbesök hos marsvinskunnig veterinär för diagnos och behandling.
Hej, tack ljungåsen för sitt svar. Jag pratade med mina föräldrar och vi ska åka till en veterinär om några dagar!
#2: Jättebra! Se till att boka tid hos en veterinär som kan marsvin. De flesta vanliga hund-och-katt-veterinärer har begränsad kunskap om marsvin, och när det handlar om knölar så vill man verkligen träffa någon som kan.
#3: ja det är en som verkligen kan. Jag har gått till den veterinären förut med mitt förra marsvin.
#4: Så bra! Det är inte alla som har tillgång till bra marsvinsveterinär.
Jag hoppas att ditt marsvin har en kompis. Det är varken lagligt eller okej att ha ett ensamt marsvin. De är flockdjur, och behöver sällskap av en artfrände.
Ja mitt marsvin har en kompis. Båda är hanar. Ludde är 3 år och sigge är 1 år. Sigge är då han med knöl.
För tre år sen skaffade jag två marsvinshanar. Ludde och Putte. Putte dog tyvärr av cancer när han var 2 år. Så vi skaffa en ny Sigge. Därför är det åldersskillnad mellan de. Så ingen har någonsin varit själv :)
Men tack för att du bryr dig
- Redigerat 2023-07-28 17:26 av marsvin234
#6: Det är bra att det är åldersskillnad. Ungefär två år emellan brukar vara det allra bästa, faktiskt. Bra gjort av er att ni skaffade en ny vän till Ludde! Även om det förstås var sorgligt att det behövdes. Det är alltid lika hemskt när man förlorar en älskad liten.
Tack för att du inte tog illa upp för att jag frågade. Det finns alldeles för många ensamma stackare därute, så jag är jätteglad över att Sigge inte är en av dem.
Tumhållning för bra besked från veterinären sen när ni varit där! Uppdatera gärna då.
Ja självklart jag uppdaterar sen hur det gick. Upptäckte även idag en till liten knöl på han. Nära hans högra öra. Så vi ska verkligen kolla upp det hos en veterinär för att se vad det är.
Nej jag tog inte illa upp vet att många har marsvin ensamma och säger att de mår bra. Men de gör de ju inte. De behöver en vän minst.
Har även läst andras konversationer med folk som väntar för länge och som inte åker pga att marsvinen verkar må bra, det kan man ju inte veta. Skulle aldrig kunna göra så. Mina föräldrar sa på direkten att de skulle boka tid
- Redigerat 2023-07-28 17:54 av marsvin234
#8: Du (och dina föräldrar) resonerar mycket klokt!
Knölar är tyvärr rätt vanligt hos marsvin, speciellt aterom. Jag har haft ett antal som behövt operera bort dem (för att de varit för stora och/eller spruckna) och ett par som haft så små att man inte behövt göra någonting alls mer än att hålla koll så de inte börjar växa.
Även hudtumörer är vanligt, men på din beskrivning tror jag inte att det är en sån. Jag tror det är ett aterom.
Okej tack så mycket! Ja men det var ett lätt beslut att ta min familj älskar djur vi har haft så många. Vi har haft katt, 2 hamstrar, fiskar och nu marsvin. Även är båda föräldrarna vana med djur sen de va små. Pappa hade hund, marsvin och även tagit hand om kaniner. Så en djurfamilj kan man säga hahahah
- Redigerat 2023-07-28 18:35 av marsvin234
Vi är bara lite rädda för operation, eftersom att pappa säger att smådjur inte brukar vakna upp efteråt. Att man inte ska söva små djur i onödan :) men vi får se sen vad veterinären säger
Men tack för hjälpen!
- Redigerat 2023-07-28 18:40 av marsvin234
#11: Jodå, visst brukar de vakna upp efter operation. Jag har låtit operera en rätt stor mängd marsvin och de har vaknat upp allihopa.
Det som är viktigt är att det är en bra veterinär, som har erfarenhet av att söva och operera marsvin. Då är risken riktigt låg för att det ska gå fel.
Och såklart låter man inte operera någon om det inte behövs, men ibland behövs det faktiskt.
#12: Jag har inte Instagram, men tack ändå.
#13: aa okej. Jag hoppas då att min är tillräckligt erfaren. Vart brukar du gå med dina marsvin?
#14: Jag tar mina antingen till Husdjurshälsan i Högsbo i Göteborg, eller till Blå Stjärnans djursjukhus, också i Göteborg. Båda ställena har riktigt duktiga marsvinsveterinärer och bra rutiner kring operationer.
Eftersom jag bor på landet har jag en resa på drygt 4 mil för att komma dit. Bor du i någorlunda närhet av Göteborg så rekommenderar jag dem.
#15: nej tyvärr så bor jag i Stockholm så brukar ta en i stan.
#16: Då rekommenderar jag Mälarens smådjursklinik. De är erkänt duktiga på just marsvin.
- Redigerat 2023-07-28 19:01 av Ljungåsen
#17: aa okej tack så mycket. Ska kolla med mamma. Men när man försäkrar marsvin vilket vi gjorde så blir de nog tilldelade en klinik. Är osäker dock. Men så liksom förökning tänker lite av kostnaderna
#18: Är marsvinen försäkrade så kan de gå till vilken klinik som helst, och försäkringen tar en del av kostnaden.
Mina marsvin är också försäkrade.
#19: aa okej men toppen, för jag trodde att när man försäkrade dd hamnade de bara på en viss klinik. Tack så mycket

#11 Det var kanske så förr när man inte hade riktig koll på hur man sövde. Nuförtiden söver man oftast smådjur med gas och då är det väldigt ovanligt att det går fel.
Så behöver ett marsvin sövas och man har en bra veterinär ska man inte behöva oroa sig.
#21: okej tack så mycket