Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2888 ggr
Sandra-B
2

Grossister

Har funderat på detta ett tag.
Hur kan man medvetet köpa djur som man vet är uppfödda av grossister?
Vet man inte om hur djuren hos grossister har det eller skiter man bara i det?
Har många gånger hört:
-"Han/hon var så söt, jag var bara tvungen att rädda honom/henne".
-"Att jag köper ett djur gör ingen skillnad, det får inte stopp på alla grossister".
Osv.

Visst, du räddar det djuret, men tänk på honorna som bor hos grossisterna, honor som inte får vila mellan dräktigheterna, som dödas (/ges som ormmat) när de inte producerar tillräckligt med ungar längre, inte får veterinärvård eller liknande om det skulle behövas.
Grossisterna har inte koll på när ungarna föds och vet därför inte när de har uppnåt lämplig ålder för försäljning utan de tas bort från flocken när "de ser lagom stora ut", kanske redan vid tre veckors ålder!
De bryr sig inte om inavel och sjukdomar som kan nedärvas, de har ingen koll på om för unga honor paras. Djuren från grossister löper en större risk att bli sjuka samt har de lägre medellivslängd. Ofta har de Ohyra. Inte alltför sällas så är honorna redan dräktiga eftersom de hålls med könsmogna hanar hos grossisten. De är inte uppfödda på näringsriktig mat osv.

Hur kan man acceptera detta?!
Jag kan inte förstå det hur mycket jag än försöker…………
Jag anser att om man medvetet köper ett djur man vet eller misstänker kommer från en grossist så accepterar man det.

Det stämmer att ett enda djur inte gör någon skillnad men om alla resonerar så kommer det aldrig bli någon förändring! Det är konsumenterna som bestämmer!

Det är i djuraffärerna man kommer i kontakt med grossistuppfödda djur, om man börjar bojkotta de djuraffärer som säljer djur från grossister, börjar ställa krav, kräva stamtavlor (från tex SMF-registrerade uppfödare, för det finns ganska många sådana som säljer till djuraffärer) så kan man komma långt!

Våga stå upp för djuren, våga ställ krav för som sagt så är det konsumenterna som bestämmer!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tezza
0

Väldigt bra skrivet:)!

vidar_valkyria
0

¤1 mycket bra skrivetSkrattande

Mari
0

#1  Bra skrivet

jag tror att det är många föräldrar eller barn som för första gången ska få ett djur som köper därifrån, de brukar ju inte bry sig om varifrån djuren kommer bara de får en liten söt sak att leka med (ursäkta ordvalet).
Jag tror även att de flesta inte vet hur illa de kan vara hos grossister.

Jag själv har alltid trott att de har haft det bra :) Tills jag var hem till en kaninuppfödare för att köpa en kanin till min syster. Hans fru hade marsvinsuppfödning i STOR skala och sålde till zoobutiker och sådär. MEN minst 3 av de dräktiga honorna hade nå kryp i pälsen och kala fläckar och de  var magra och det var skitigt och jävligt - Hemskt med andra ord!

har själv bara köpt djur av uppfödare eller kompisar vars djur fått ungar av olika anledningar så jag har bra en teori om varför folk köper av grossister - Nu när jag själv har sett hur det KAN ligga till så vill jag inte köpa av nån annan än riktiga uppfödare..
Men visst kan det vara bra att köpa djuren där ändå? För att rädda dem alltså. Jag själv gjorde inte det för de var så pass sjuka och de visste inte vilken som var pappa (ungarna gick tillsammans med sina föräldrar osv), ursk :(

Nu har jag skrivit av mig lite :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[starlights]
0

Bra skrivet!

strangegirls
0

Bra skrivet. Detta kan ju även jämföras med att äta kött, eller okej jag som vegetarian tycker det, alltså hur man kan äta kött trots att man vet hur djuren behandlas. Haha ehm har inte med det du skrev att göra, bara en lite tanke jag hade.

Bella-R
0

Du har dina åsikter, tankar och funderingar m.m, det har alla, men du kan inte ändra på hela Sveriges befolkning ang detta. Folk köper ett grossistdjur i en djuraffär om dom vill, det kan du inte ändra på. Håller delvis med dig i detta, men absolut inte i allt. Sedan tycker jag även att du pekar ut en person här, då du härmade precis den meningen jag vet att den personen har sagt i en tråd här i forumet. Inte snällt gjort, tycker jag.

Obs! Obs! Detta var mina tankar kring denna artikel, hoppa inte på mig för det, detta e vad jag tycker och ingen kan ändra på det.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[starlights]
0

#6 Visst köper de grossistdjuren för att de vill, det är ju inte det hon vill ha ut med tråden.
Utan att hon förstår inte hur man kan göra det av fri vilja, stödja sådan avel alltså, då det är massor av djur som far illa.

Allvarligt talat så förstår jag inte det i heller, jag vet inte vad jag ska tro om en sådan person i heller…….

Jag tror absolut inte att det är hennes mening att peka ut någon med tråden, utan som hon skriver så är det argument som hon hört många säga. Även jag har hört dessa ett antal gånger, ifrån mer än 1 person.

Mossedal
0

Nyfiken fråga…. var går gräns mellan uppfödare och "grossist"?

Kan inte påstå att jag tror att en "seriös uppfödare" med 100 djur har mer koll än en grossisst… ändå klassas denna uppfödare som "bättre". Eller?

Själv tror jag inte att världen är så lätt och svart/vit. M.a.o. är det svårt att dra alla över en kam - oavsett om de är grossisster, uppfödare, djurvänner, vegetarianer eller vad vi nu är ;-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Fiona
0

H¨ller delvis med i vad du skriver, men alla grossieter har det ju inte så här, men många. Det finns faktiskt en del som köper in ungar av seriösa uppfödare för att sälja vidare .. :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Cavia
0

.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[starlights]
0

#8 Alltså jag vet faktiskt de uppfödare som har ca 100 marsvin, och de har koll, men visst de får ju ha lappar uppsatt på burarna oftast för att veta vem som bor var.
Men de behandlar inte djuren illa och de avlar på ett bra sätt på sina marsvin.

Det jag tolkar som grossist, är de som avlar för att tjäna pengar! Där med så har de ofta en hane och några honor konstant gående ihop, och sen när ungarna ser lagom gamla ut så "skördas" dem, för att säljas vidare till djuraffärer.
Detta tycker jag är helt oacceptabelt djurhållning och avel. Dels så är det fel mot djuren och sen ser jag inte vad aveln bidrar med=S Pengar till någon "gubbe"?

Enligt mig ska avel absolut inte handla om att tjäna pengar, utan man gör det dels för att djuret är ens intresse och man vill bidra till att en ras/raser utvecklas på ett bra sätt.
Enligt mig så är en bra uppfödning = pengar förlust, eftersom man då lägger mycket pengar på sina marsvin och deras välbefinnande.

[starlights]
0

Vill förtydliga att jag inte menar att bara för en uppfödning går med penga förlust, så är det en bra uppfödning.
Utan det jag menade var att de uppfödningar som verkligen ÄR bra, de går med penga förlust, eftersom de lägger ut mycket pengar på sina marsvin.

Cavia
0

http://www.djurskyddet.se/aktuellt/nyheter/2006/20060306.asp

Läs det här! En av landets största FD grossister av smådjur. Utdrag ur den omskrivna dagboken har jag, ifall någon vill läsa, INTE trevlig läsning kan jag säga!

Sandra-B
0

**Jag anar vilken tråd du syftar på men den tråden är inte anledningen till att jag startat denna tråden. Jag skrev inte ens kommentaren från den tråden rätt av och jag syftade inte heller på den specifikt när jag skrev.
Det är inte ens det senaste jag har hört om grossistuppfödda djur!

Det är väl klart att jag inte kan hindra någon från att köpa grossistuppfödda djur, det är inte olagligt, oetiskt enligt mig men det är en annan sak. Men om man inte lyfter fram frågan, berättar om det och så vidare kommer det aldrig att bli några ändringar!

Jag sitter med i styrelsen som vice ordförande för Djurskyddet Ängelholm/Bjäre och är för tillfället ansvarig för vår jourtelefon och där har ringt några personer, mest rings det om övergivna katter men även om hundar, kaniner och marsvin. Jag blir påverkad och arg oavsett vilken sorts djur det handlar om men marsvin påverkar mig extra mycket.

Alla i vår styrelse och även en hel del av våra medlemar vet att jag föder upp marsvin och därför hänvisas alla smådjursfrågor till mig och därför får jag höra en hel del.

Det finns en oerhört oseriös djuraffär i vårt arbetsområde som köper in från grossist, svårt att komma åt tyvärr men om alla skulle sluta köpa djur i den affären skulle det hjälpa mycket.

Jag har pratat med ett antal personer som köpt smådjur från denna affär och de flesta inser inte hur djuren hos grossister har det och när man berättar får man svaren "jag var tvungen att rädda det lilla söta marsvinet" eller "om jag gör det en gång så kan det inte göa nån skillnad, alla grossister slutar ju inte för att jag inte köper den lille stackaren".

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Om det är en uppfödare som sysslar med utställning osv så har de garanterat bättre koll. De har ett mål med sin uppfödning. De kan inte behandla djuren hur som helst, de måste ge djuren tillräckligt med mat osv, annars får de ju inga bra resultat på utställningar, honorna som inte mår bra kan inte föda fram nästa utställningsframgång osv. De måste sköta sina djur på ett bra sätt, de vill ju heller inte avla på genetiska sjukdomar osv, inte kul alls när deras perfekta marsvin dör av en sjukdom när det är 2 år och mitt uppe i utställnings/avelskarriär, de vill ha marsvin som kan leva länge å de får sina framgångar både på utställnings och avelsnivå.

Enligt Svenska Marsvinsföreningen finns det också regler angående avel, en hona får ha maximalt 3 kullar/12-månaders period. Ungar måste vara minst 4 veckor vid försäljning (finns dock några SMF registrerade uppfödare som struntar i det, tyvärr).

Jag är övertygad om att en "utställningsuppfödare" har mycket bättre koll på sina djur än en "grossistuppfödare".

**SMF 237 Sweet Dream's 

Cavia
0

Jag håller med Sweet Dreams till fullo, och jag förstår syftet med tråden. Där är jag helt med! Om alla helt och hållet slutade köpa smådjur från grossister så tar ju utbudet slut, eller hur?

I dagens läge finns det underlag för intresserade köpare, av alla smådjur, att köpa av just uppfödare, och skippa grossist uppfödda djur. Här där jag bor finns en djuraffär som köper sina smådjur enbart från uppfödare, från dvärghamstar till kaniner. Affären kontaktar oss uppfödare och hör efter om vi har några djur till salu, om så inte är fallet så finns det helt enkelt inga djur att köpa i affären. Så allt kan inte ha med pengar att göra?

Sandra-B
0

**Jag syftade på dem som medvetet köper sina djur från grossister och frågan var egentligen om man inte visste om hur djuren hos grossister har det eller om man helt sonika struntade i det.

För var djur som man "räddar" kommer minst ett nytt som också behöver räddas så jag tycker personligen inte att det är rätt väg att gå även om jag förstår att det kan vara svårt att låta bli.
Så länge någon köper dessa djur så kommer det at fortsätta, om man bojkottar och ägrar köpa djuren så kommer det inte att vara lönande att köpa in dem och påså sätt räddar man många fler liv, det tar dock mycket längre tid och man "ser" inte resultatet på samma sätt.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Hur menar du nu?

Jag syftar på grossistuppfödare.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[starlights]
0

#16 Det låter som en bra djuraffär=)
De verkar ju vara väldigt måna om att det är friska djur de säljer vidare.

Sånt måste ju absolut gynna affären också, eftersom förmodligen kommer köparna tillbaka och köper djur där igen om de förra gången fick ett djur som var trevligt och dessutom levde länge utan några allvarligare sjukdomar.

Sandra-B
0

**Tack Ulle!
Skulle precis gå in på DS och leta reda på artikeln men nu slapp jag det:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Verkar vara en av de få djuraffärer som bryr sig om djuren, trevligt att höra att det finns någon, jag har aldrig sett någon själv!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Precis!
Synd att det inte finns någon sån här!:-P

**SMF 237 Sweet Dream's 

Fiona
0

#18 Jag menar att inte alla grosister har honor som dom avlar sönder utan att en del köper marsvin från uppfödare för att sälja vidare .. Inte för att det heller är bra men bättre iaf.. Om du fattar, är inte alltid så bra på att uttrycka mig ..Generad Ja menar alltså en del grossister köper in marsvin från seriösa uppfödare för att sälja vidare.. :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Cavia
0

Det roliga med att sälja sina marsvinsungar till den här affären, är att i och med att jag lämnar med härstamningsbevis och uppgifter om mej som uppfödare, händer det emellanåt att jag får ett gulligt mail från en nöjd köpare, och en liten bild av just mitt marsvin. Det är alltid roligt att se vart ens djur "tar vägen" =)

Affären ifråga tar inte emot djur om det inte följer med nån form av stamtavla. Däremot är dom något dyrare vad gäller pris på smådjuren, till skillnad mot den andra djuraffären i samma stad, som bara köper av grossister…

Hatasallad
0

Det finns fanimej oseriösa marsvinsuppfödare också!

Sandra-B
0

**Andra meningen jag skrev i trådstarten var:
"Hur kan man medvetet köpa djur som man vet är uppfödda av grossister?"

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Det finns det absolut men som jag skrev tidigare så vill de uppfödare som sysslar med utställning inte föda upp klena djur, djur som blir sjuka och dör i förtid, de får mat för de måste ha bra hull för att placera sig på utställningar osv.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[starlights]
0

#24 Det är just det jag känner med djuraffärer, att ens ungar kan hamna hos vem som helst.
De som inte hör av sig, vet man inte om marsvinen har det bra hos=/ Men förhoppningsvis får de det bra, eftersom troligen så vet köparna vad de ger sig in på, men endå…….

Visst kan man inte veta 100% om de man säljer till privat kommer ha det jätte bra till marsvinen, men man kan i alla fall bilda sig en rättså bra uppfattning om dem eftersom man pratar med dem innan de hämtar marsvinet.

Men det låter ju som en toppen affär eftersom de verka vilja djurens bästa.

Alltså jag förstår att djuraffärer "måste" ha djur och inte bara kan sälja tillbehör, djur drar ju mer folk eftersom man går och kollar på djuren när man ska handla något (det gör jag i alla fall).
Men ska man sälja/hantera levande varelser så ska de hanteras och vara hanterade på rätt sätt och förhoppningsvis inte säljas till fel person.

Så tycker jag ialla fall=P

Cavia
0

#25 Det är väl självklart att det finns…men det är inte det tråden handlar om….men dom är helt klart färre än oseriösa grossister!

Hatasallad
0

Tycker vissa marsvinsuppfödare kan vara mer grymma än djuraffärer.

Den djuraffären i närheten av mig, han har aldrig marsvin ensamma, det vet jag. Eftersom jag har jobbat där.

Så man ska inte klaga på alla djuraffärer heller. Vissa är bra å andra är utav helvete. Fast de djuraffärerna jag vet är bra, utom en. Fast den har min polare anmält.

Visste ni om att djuraffärer måste ha tillstånd för att avla?

[starlights]
0

Alltså jag tycker det verkar som det uppstått ett missförstånd här nu=S Med tanke på #23 och #30 har skrivit…… rätta mig om ni inte menar så här!

Alltså jag tycker det verkar som ni tror att det är själva djuraffärerna som gör felet med marsvinen, att de är de som är grossisterna.
Men det som menas är de "uppfödningar" där djur föds upp i massvis för att sen säljas till djuraffär. Det är alltså (förhoppningsvis) inte själva djuraffären som behandlar djuren illa eller avlar på dem.

Det felet djuraffärerna gör är att köpa in dessa djur.

Hatasallad
0

#31 Nej, det var inte så jag menade. Det var jag menade att det finns marsvinsuppfödare som avlar hejvilt, svälter och dödar sina marsvin och är allmänt grymma mot grisarna.

Sandra-B
0

**Tråden handlar inte om djuraffärer utan om djurgrossister!
Folk som föder upp djur utan att bry sig om vad de behöver, de som bara bryr sig om djuren så länge de producerar avkommor. De som inte har koll på sina dräktiga honor, vem som är pappa till vem, vem som är släkt med vem, vem som är mamma till vem osv. De som inte vet när ungarna föds, som tar ungarna från mamman när de verkar vara lagom stora. De som låter en hane konstant bo med en grupp honor, som låter honor bli omparade direkt efter att kullen föds, som inte bryr sig om att låta honan vila mellan kullarna, som låter en hona få upp till fem kullar per år. Som inte bryr sig om ärftliga sjukdomar, Ohyra. Som föder upp djuren utan att ge dem den sorts mat de behöver för att må riktigt bra (det är för dyrt!).

Frågan var hur man medvetet kunde köpa djur som man vet/misstänker är uppfödda av grossister!

**SMF 237 Sweet Dream's 

[starlights]
0

#32 Okej, då missuppfattade jag dig=)

Det du beskriver är ingen uppfödare enligt mig, utan en djurplågare.
Men tyvärr är det ju så att man är "uppfödare" bara man får ungar på ett av sina djur=( Själv så tycker jag att det ska till så mycket mer, för att man ska kunna kalla sig för uppfödare.

Sandra-B
0

**Inom SMF (Svenska marsvinsföreningen) finns en regel som säger att en hona inte får ha mer än 3 kullar/12-månadersperiod så "avla hejvilt" kan de inte göra på sina honor, det är ingen mening för dem eftersom de ändå inte får registrera och ställa ut dess ungar. Ungar till hono yngre än 7 månader får inte heler registreras.

Uppfödare som sysslar med utställning måste ha sina marsvin i bra kondition, annars får de inga framgångar på utställningar och det är trots alt det de avlar för. Svälter de sina marsvion får de problem med sin avel, honor som har svårt att bli dräktiga/dör i samband med dräktigheter osv, nte heller något de vill.

Dödar sina marsvin, ja, det vet jag faktiskt några stycken som gör när de inte längre har någon nytta av dem i sin avel och de inte lyckas omplacera dem, det är vidrigt enligt mig och jag kommer aldrig att köpa nåt marsvin från dessa "uppfödare" (jag tycker inte ens att de är värdiga att få bli kallade för uppfödare).
Vet även vissa "uppfödare" som inte ger sina marsvin den mat de behöver, inte har tillräckligt med hö, vatten, spån osv och det tycker jag är riktigt vidrigt, skull einte köpa djur från någon av dem heller.
Dessa personer är dock väldigt lätt räknade, inte för att det gör saken bättre men jag har svårt att hitta någon som missköter sina djur så illa som grossistuppfödare gör mid sina farmar.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Fiona
0

Sry jag har missuppfattat allt.. Generad Jag har alltid trott att grossister och djuraffären är samma sak, eller jag samma männniska som håller i det, sry!

Jenny

Sandra-B
0

**Ingen fara:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Fiona
0

#37 tack ;)

Jenny

Bella-R
0

Att vara uppfödare av ngt djur och ha så mycket som 100 marsvin eller 20 marsvin tycker jag i sig är "grossistiskt", då tycker jag att man bara föder upp för att tjäna pengar. Rent allvarligt talat, varför föder man upp djur när det redan finns så otroligt många djur som redan behöver hem? Då bidrar man ju till att det bara blir fler o fler djur som råkar illa ut. Jag ser absolut ingen poäng eller mening i att föda upp en massa djur o sen sälja bort. Köparen kan vara oseriös, sälja djuret till ngn annan som vanvårdar eller slänger den till sin orm elr rent utav bara torterar den.

Jag tycker att man kan ta hand om dom djur som redan finns (finns enormt mycket djur som behöver nya hem) istället för att bara avla upp ännu mer. Att avla upp så man har 100 marsvin är att vara grossist och då är det, i mina ögon, inte att vara "seriös uppfödare". Jag har börjat tycka att uppfödare och grossister är samma sak. Båda utför samma sorts handel.

paronskrutten
0

Marsvin kostar att ha. 20 marsvin är inget av vad stora grossister har. En seriös uppfödare går inte med vinst.

Helena

[starlights]
0

#39 Du tror väl inte seriöst att de uppfödare som har 100 marsvin använder alla i avel? eller inte har några som helst mål med aveln? (har de alla i avel och inga mål = grossist).
Utan antalet består till en stor del av gamla avelsdjur som man inte använder i avel längre. Dessa uppfödare brukar även ha kvar en del ungar som de inte får sålt privat.
Det om något är ju seriöst, då gör de inte sina gamla avelsdjur eller ungar som inte passar till vidare avel till "oönskade".

Som sagt är man seriös och sköter djuren som de ska, så tycker jag det är helt upp till var och en hur många marsvin man vill ha/klarar av.

Poängen med att föda upp är verkligen inte att sälja ungar, då har du uppfattat allt helt fel.
Man föderupp eftersom man dels har ett intresse för djurarten och för att man tycker det är skoj att utveckla "sin" ras eller marsvinet i sig. Men även för att komma iväg på utställningar och träffa folk med samma intresse och byta erfaranheter.

Om man bara föder upp och sen säljer till vem som helst eller lämnar till djuraffär, hur vet man då att ens avel går framåt? Om man inte har kontakt med köparna, så vet man inte om man avlar på friska marsvin för det första och sen vet man inte hur de utvecklas rent temperament mässigt och sen rasmässigt i heller (om man nu avlar efter en standard).
Hur ska man överhuvudtaget uppnå sina mål som uppfödare, om man bara lämnar bort en stor del av ens avkommer?

Du skriver "Att avla upp så man har 100 marsvin är att vara grossist och då är det, i mina ögon, inte att vara "seriös uppfödare"
- Du tror inte de seriösa uppfödare som har 100 marsvin har någon kontroll över sin avel eller? Utan avlar på allt och "tävlar" om att ha mest?
Sen så avlar de fortfarande inte för att tjäna pengar, utan säljer bara överskottet, d.v.s de marsvin som inte passar för vidare avel.
Överskottet ger absolut ingen vinst i heller, utan uppfödaren går med förlust eftersom de andra marsvinen måste skötas om på ett bra sätt.

Dessutom så har grossister mycket mer än 100 marsvin, och de avlar för att tjäna pengar.
De har inget mål med sin avel i heller, mer än att få fram så många ungar som möjligt. De bryr sig verkligen inte om temperament, sjukdoms historia o.s.v sånt som helt enkelt gör ett marsvin till ett bra husdjur.
Det är mycket pga. detta som jag tror det finns många oönskade marsvin, eftersom familjen tröttnar efter ett tag då marsvinen inte "vill" bli tama utan är helt skräck slagna så fort man närmar sig buren eller ska försöka plocka upp dem ur buren.
Och allvarligt jag förstår dem, jag skulle aldrig vilja ha sådana marsvin!

Därför är det väl bra att de finns de uppfödare som faktiskt bryr sig om att avla på marsvin så att de blir bra sällskapsdjur?
Eller du tycker att de bara ska plocka upp skiten efter alla grossistdjur? och ta hand om de oönskade marsvinen?
Hade fallet varit så, hade förmodligen marsvinets framtid sätt väldigt mörk ut.

Sen också som bidrar till att det finns oönskade marsvin är pga. att inte allt för sällan så får familjer med sig dräktiga marsvin hem från djuraffärerna eller så säljer djuraffärerna hona + hane.

Men visst ser du inte meningen med att avla seriöst på marsvin och ha mål med sin uppfödning, så är det ju din ensak.
Men du ska absolut inte komma och säga att uppfödare och grossit är samma sak.
Det är en enorm skildnad, som jag hoppas du förstått av detta inlägg!=)

[starlights]
0

Vill poängtera att sen bara för att en uppfödare har 100 marsvin, så betyder det absolut inte att den tar bra hand om alla marsvin.
Men det finns de som gör det, så man ska absolut inte säga att bara för man har många djur så sköter man inte om dem på ett bra sätt.
Men man behöver inte sköta om sina marsvin på ett bra sätt i heller om man bara har 1-10 marsvin i heller.

Precis som SMF237_Sweet_Dreams sa så är de oseriösa personerna väldigt lätt räknade, och stannar oftast inte kvar länge i en förening då många reagerar!
Och sen vill inte folk köpa deras marsvin i heller då de oftast är väldigt vanvårdade och inte mår bra = de får för många marsvin och har ingen plats till fler. Även deras intresse brukar försvinna för uppfödning och avel.
Vilket oftast resulterar i att de lägger ner sin "uppfödning".

Det är typ så en nedläggning av grossister kan gå till, om man inte köper deras djur, de får inte sålt några = tjänar inga pengar.

Cavia
0

#39 Nu undrar jag om du verkligen förstår innebörden av vad du skriver??? Så du menar på fullaste allvar att vi som är uppfödare idag, ska lägga av med våran avel och bara ta hand om alla oönskade marsvin och det som blir över från grossisterna???

Har jag fattat dej rätt då?

Då finns det ju ingen som helst mening med att Svenska Marsvinsföreningen fortsätter med sitt arbete. För om man tittar på dessa djur som kommer från grossister så är majoriteten av dessa blandraser. Även alla annonser på tex Blocket handlar tills största delen om blandrasmarsvin som bortskänkes eller säljes för en "spottstyver"

Jag har idag 28 st marsvin. Jag avlar under mycket ordnade former, dvs efter noga avelsplanering. Jag säljer mina ungar i första hand till andra som vill använda djuren till avel eller utställning. Vid få tillfällen lämnar jag ungar till djuraffären. Jag har under alla de åren jag varit uppfödare (ca 5år) noga fört kassabok över varje inkomst och utgift. Jag kan meddela att det ALDRIG någonsin nått år gått med vinst! Detta året har det gått med ca 2000:- back, alltså mer utgifter än inkomster.

Så att komma och säga att man avlar bara för att tjäna pengar, det är bara skitsnack! För det är absolut det sista jag gör, att försöka tjäna pengar med min avel!!

Jag gör det enbart för att det är så otroligt roligt! Roliga att främja avelsarbetet till det bättre!

Bella-R
0

#41, #43 - Detta var min syn till allt detta och jag har min fulla rätt att tycka såsom jag vill - Respektera det och jag respekterar era synpunkter. Jag har inte kommit och sagt att uppfödare och grossist är samma sak - Jag har sagt att jag tycker att de e samma sak. Jag fattar inte varför man aldrig kan ha sina egna åsikter i detta forum, varför? Respektera mina åsikter, hur udda dom än e, och jag respekterar era.

#43 - Ja!! Jag förstår absolut innebörden utav det jag skriver och jag menar det till 100%.

[starlights]
0

#43 Mycket bra inställning!=) Rätt inställning enligt mig;)

idipidi
0

#44 Men vem har sagt att du inte får ha din åsikt? Du får väl ha vilken åsikt som helst, men precis som att du säger emot andra så måste du ju räkna med att själv bli ifrågasatt. Om de inte ska föras några diskussioner på ett forum kan man likagärna lägga ner det. Alla har rätt att framföra sina åsikter, inte bara du…

#8 Om de har! De stora leverantörerna brukar ha runt ett tusental djur. Ingen koll på släktskap, sjukdomar o.s.v. överhuvudtaget utan djuren hålls i flock med ett antal honor plus en hane. De går ihop konstant tills honorna slits ut och inte får fler ungar. Hanen brukar bytas ut mot en son eller så med jämna mellanrum.

Jag vet uppfödare med uppemot hundra djur osm har utmärkt koll åp sina djur. Parar honorna med lagom mellanrum, har koll på sjukdomar, för stamtavlor o.s.v. Allt enligt SMFs regler.

En lite läskig sak utöver det som radan sagts i tråden är att det är oerhört svårt att tjäna pengar på att föda upp marsvin. För att gå plus krävs det att man snålar med foder, strö o.s.v. och att man driver avelshonorna väldigt hårt, alltså maximerar antalet kullar per hona. Men en bra skötsel och avelsvett går man helt enkelt back. Lik förbaskat tjänar de stora leverantörerna pengar på det….

[starlights]
0

#44 Jag tycker inte det är någon som varit elak mot dig eller inte respekterat dina åsikter.

Men lika stor rätt som du har att skriva att du tycker uppfödare och grossister är samma sak, lika stor rätt har vi andra att skriva varför det inte är på det sättet och vad vi tycker.=)

På så vis får båda fram vad de tycker, men kan man inte acceptera att någon inte tycker samma, d.v.s. inte "respekterar" åsikter så kanske man inte ska skriva i forum.

Men självklart får du ha dina åsikter, "hur udda dom än e"=), men då får man tåla att andra inte tycker samma.

paronskrutten
0

Haha, starlights, det var faktiskt en bra jämförelse med zebran^^

Helena

[starlights]
0

#48 Haha det tyckte jag med, men jag tog bort det=P Var kanske att ta i^^

Bella-R
0

#46, #47 - Men SNÄLLA, jag respekterar o tål era åsikter men jag tycker annorlunda så de e snarare ni som inte tål att jag inte tycker som ni. Jag lämnar denna tråden nu, pallar ej diskutera saker o ting när ingen tycks förstå vad jag menar. Då e de bara lönlöst o gå runt i cirklar på detta viset. Ni använder ju f*n det jag har sagt till er mot mig, de kallar jag utomordentligt barnsligt! BYE.

Sandra-B
0

**Jag har för tillfället 18 marsvin hemma (väldigt när det "grossistiska" antalet 20) 2 av dem kommer dock flytta på måndag.

Jag har haft marsvin sen 1997, första kullen kom 1998, andra 2000 och tredje 2004, därefter har jag haft 2-5 kullar/år (smmanlagt 13 st), har beållt minst en unge från varje kull utom en. Jag lovar dig att jag inte har fått ett enda öre i vinst under de år jag har hållt på med marsvin och marsvinsuppfödning, det är bara förluster rent ekonomiskt.

Vi kan räkna lågt att mina marsvin kostar 300 krnonor/månad i mat & strökostnader (utställningsavgifter samt eventuella veterinärbesök tillkommer).

300kr*12 månader= 3600 kr/år
3600 kronor/år *10 år=36000 kronor.

Jag tar i genomsnitt 200-300 kronor/marsvin, jag har sålt 10 marsvin, låt oss säga att jag har tagit 300 kronor/st för dem (vilket jag inte har gjort).

300kr*10=3000kr

36000kr-3000kr=33000kr

Oj, en förlust på 33000kr på 10 år, det blir genomsnittligt en förlust på 3300 kr/år (plus att utställningsavgifter samt veterinärkostnader tillkommer)!

Kom inte och säg att vi föder upp marsvin för att tjäna pengar, det är en ren förlust ekonomiskt (precis som det ska vara)!

Självklart kan köparen vara oseriös, det kan man aldrig garantera, men för att försöka undvika att mina djur hamnar hos oseriösa köpare så säljer jag endast djuren privat, jag har köpeavtal där köparna förbinder sig att följa vissa punkter (visst, jag kan inte kontrollera så att de verkligen följs).

Menar du att vi uppfödare ska ta hand om grossisternas "rester"?
Att de ska fortsätta missköta sina djur som de gör i dagsläget medan vi som håller på med seriös avel (vilket majoriteten av SMF registrerade uppfödare gör, det finns några få som jag glatt skulle se bli uteslutna men som sagt, de är få som inte slöter sina djur på ett bra sätt). Det är inte antalet djur man har som säger om man är seriös eller inte, om djuren behandlas väl eller inte.
De flesta djur som blir misskötta är de som barnfamiljer köper, när barnen tröttnar får djuren sitta i sina burar (vilka ofta är trånga) i bästa fall får de renstädat, matt & vatten samt klorna klippta regelbundet, har de ännu mera tur så annonseras de ut på diverse annonssidor och får komma till nån ny barnfamilj som har tid med dem och tycker de är roliga ett tag, sen blir det samma visa igen.

Vi uppfödare som föder upp marsvin för att vi gillar djuren, kämpar för att förbättra de olika raserna, avla fram nya, avlar mot ett mål; sunda och friska marsvin som passar bra både till sällskap, pet-och rasutställning, ska vi lägga ner vårt kontrollerade avelsarbete, ge upp våra mål, för att några grossister ska kunna fortsätta sitt producerande av djur, försörja sig på massproduktion av levande djur, är det det du menar med ditt inlägg?

Jag anser att det är bättre att göra tvärtom, alla grossister lägger ner sina verksamheter och de "riktiga" uppfödarna är kvar.
De grossister som finns producerar minst lika många marsvin som alla uppfödare gör tillsammans, det skulle knappast bli brist på marsvin, dock kanske lite väntetid men det tycker jag bara är possitivt. Djur ska inte vara något impulsköp utan något man tänker över noga innan. Det är en av anledningarna till varför jag inte anser att djuraffärer ska sälja djur. Det är så lätt att "se den lille söte där, den vill jag ha" och köpa den utan att tänka över vad det är för sorts djur, hur länge de lever osv, det är oftast dessa djur som hamnar på annonssidor efter ganska så kort tag. Kontaktar man däremot en uppfödare så är det ganska ofta så att man får vänta ett tag innan ungarna är levernasklara, en seriös uppfödare berättar vad man som köpare behöver veta, hur gamla de blir osv. Visst händer det att "uppfödarmarsvin" också hamnar på annonssidor men jag tycker att det är mycket mer sällan.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Det är väl ingen som inte respekterar dina åsikter?
Ifrågasätter?
Javisst! Men det är faktiskt ett forum du sitter och skriver/debatterar i och då måste du tåla att bli ifrågasatt, speciellt när du har så udda åsikter som du faktiskt har i den här frågan och det verkar du ju tycka själv också att de är?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Vad är det som gör att du säger att #46 & #47 inte tål att du inte tycker som de?
Är det för att de argumenterar emot dig?

Om man sitter och debatterar i ett forum så måste man tåla att folk inte tycker som man gör själv, att de säger emot och ifrågasätter, det verkar du inte göra.

Det verkar som att du tycker att det blev svårt att argumentera för din åsikt när flera personer argumenterar mot den? Nu när folk ifrågasätter vad du skrivit blir du upprörd och går, vill inte diskutera mer. Är det kanske så att du inte tänkt genom dina inlägg innan du skrev dem, att du ändrat åsikt men vill inte erkänna det, inte förstår det vi skrivit/frågan handlar om, du skriver tvärtemot vad oss för att provocera eller nåt annat?

Jag anser inte att vi går runt i cirklar, däremot skulle det vara oerhört intressant att mer ingående få höra (läsa) hur du resonerar i den här frågan eftersom det inte finns någon annan som skrivit här som tycker som du gör.

Vad menar du med Ni använder ju f*n det jag har sagt till er mot mig, de kallar jag utomordentligt barnsligt!?

Det enda jag tycker är barnsligt i den här tråden är att du sticker när folk ifrågasätter dina åsikter och att du kallar det att de inte respekterar dina åsikter för att de ifrågasätter dem.

Skulle som sagt väldigt gärna fortsätta den är debatten/diskusionen med dig så jag hoppas att du kommer tillbaka och svarar på de frågor som blivit ställda till dig.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[PixelMollan]
0

Nu har jag inte läst allting ni har skrivit.
Men istället för att sitta och skriva såhär mycket text och klaga på att världen ser ut som den gör.
**TA OCH RING DJURAFFÄRERNA!
**
Det är de som köper in från grossister. Vill ni stoppa grossisterna så får ni väl vända er till djuraffärerna. Att skriva här där dom flesta redan har marsvin påverkar inte jättemycket.
Mitt tips är starkt att sitta ner på kvällarna (istället för att skriva av er här) så ringer ni och berättar för djuraffärerna hur det verkligen är för djuren.

MEN djuraffärerna vill endå ha djur, så isåfall (om grossistdjuren ska sluta) så blir de era (alla som föder upp ungar hemma, oreggad som reggad) överblivna ungar som ni ev skulle kunna sälja till djuraffärerna. Sålänge era djur inte finns där så kommer grossistdjuren finnas där.

Jag anser att det bara finns detta alternativet för att slå ut grossisterna. För jag tror att alla djuraffärer hellre tar emot hemmauppfödda djur än från grossister!

Det är iaf mitt tips till er :)

Skrotan
0

PixelMollan: Bra skrivet! tänkte skriva exakt så men nu när det var skrivet så behövs inte det;)

det var någon som hade skrivigt att dem hade köpt marsvin från djuraffären för attd et var synd om dem. men om man fortsätter att köpa så fortsätter dem att sälja. det blir en ond cirkel. gör i stället som ovan stående, ring och klaga. säg till dem sanningen! det är vad jag tycker.

Cavia
0

Jag har "stångat min panna blodig" snart, i diskusioner med en av djuraffärerna som bara köper från grossist. Motiveringen ägaren har är att det är billigare att köpa djur av grossisten än av oss uppfödare. Han köper in varje marsvin för 25:- och säljer det sen för 195:-. Jag som uppfödare vägrar sälja ett marsvin för 25:-, tycker inte det är värdigt pris för ett värdefullt djur!

Den andra affären som bara köper in från uppfödare, ger oss 100:- för varje marsvin.

[PixelMollan]
0

Då kan man se de såhär. Du ser hellre att grossistdjur föds upp och kommer till djuraffären än att sälja dina egna kommer dit för 25 kr.

dreamiz
0

Jag får erkänna att jag har köpt djur i zooaffär och jag vet att de flesta av dom kommer från grossister (dock inte kaninerna.) Jag kan inte påstå att det känns rätt för jag gillar inte grossisterna, ändå har jag alltså köpt… Jag köper hellre från en bra uppfödare men när det gäller möss tex så har jag inte kunnat få tag i det jag vill ha från uppfödare (de färger o teckningar jag vill ha är det ingen reggad uppfödare som föder upp).
När det gäller mina grisar så de första kom från zooaffär o sen har jag köpt två till där. Resten av mina petgrisar är såna jag räddat från ägare som tröttnat eller inte kunnat ha kvar dom. O det kan jag fortfarande tänka mig att göra oavsett var grisen är köpt från början. Däremot, om jag ska köpa grisar nu, då blir det från uppfödare.

Så visst, jag är inte konsekvent: jag är emot grossister men har ändå köpt djur som kommer från dom… Men (bortsett från möss kanske) så har jag inte tänkt köpa fler i zoo i varje fall. (Inte för att det är mer ok att möss föds upp av grossister utan av anledningen jag skrev ovan.) Dels för jag kommit i kontakt med fler uppfödare, dels för det har blivit lite lättare att ordna transporter. Dels också för när det gäller marsvin vill jag ställa ut.
En sak som jag tycker är tråkigt när det gäller att köpa från uppfödare (då det inte finns några uppfödare i närheten av mig) är att jag kanske inte kan träffa djuren innan jag bestämmer mig då det skulle bli alldeles för dyrt o krångligt att först åka o titta på djuret o sen åka o hämta det (då uppf kanske bor 20 mil bort)… Å andra sidan har jag aldrig blivit missnöjd med ett djur jag tingat efter att bara läst om det o sett på bild o sen fått hem! Tvärtom så är jag helnöjd med alla!!

Det är en svår fråga egentligen. Är det över huvud taget ok att sälja i djuraffärer där de inte har nån koll på var de hamnar? Ok som uppfödare kan man ju också få fel köpare, men då har man i varje fall möjligheten att skriva ett kontrakt. Själv skulle jag inte lämna djur till zooaffären för ska jag sälja djur så vill jag veta var de hamnar. Jag har några bebisar här nu. Vet inte än hur många jag får sålda men de jag inte hittar köpare till stannar här (marsvinen kommer reggas så fort jag fått regmärkena). Sen säger jag inte att det är fel att sälja till djuraffär om man har en affär som man har förtroende för, det avgör man ju själv. Men jag är så blödig o har så svårt för att skiljas från ungarna så nån uppfödare blir jag nog aldrig… Räcka ut tungan

[starlights]
0

#57 Eftersom jag är emot helt att djur säljs i affärer så skulle jag inte kunna tänka mig att sälja till dem.
Jag känner att man kan inte lita på djuraffärer för det första och sen så vet jag överhuvudtaget inte var mina ungar hamnar, och kan därför inte veta hur dom har det, hur de utvecklas m.m.

Dessutom så tycker jag att handel med djur ska skötas av de som har kunskap om djurarten och vill det bästa för djuren, de som inte tänker på pengar!

Jag föder inte upp djur för att tjäna pengar eller sälja till djuraffär! Det ligger inte i mitt intresse.
De ungar som jag inte vill ha kvar för vidare avel säljer jag privat till nya ägare, på så sätt slipper mina marsvin sitta i en stressad miljö med massor av folk springandes och fåglar som sitter och skriker.
Dessutom så har jag mycket bättre chans att få en bra köpare om jag får prata med den några gånger innan den köper en unge.

Tyvärr så är det så som någon sa innan, att ofta så blir det impulsköp i djuraffärer, det blir det inte hos en uppfödare eftersom de pratar med köparna och informerar dem noga innan det är tal om att de ska få köpa någon unge.

Sen precis som #56 så skiter fakriskt de flesta djuraffärerna i var djuren kommer ifrån, de är nöjda så länge de får köpa de för ett lågt inköpspris och sen kan sälja vidare dem för mycket mer = vinst för djuraffären.

[PixelMollan]
0

Dvs #59. Du sitter här och klagar väldigt mycket. Men i själva verket försöker du inte sätta stopp för de stora grossisterna. Jag tycker att innan man klagar såhär mycket så ska man istället tänka ut va man faktiskt kan göra åt det. Men du är inte villig att göra något åt grossister i själva praktiken, utan bara skriver en massa, låt då bli att klaga här oxå för du kan endå inte göra något åt grossister eller djuraffärer här.

Man får ta de stegvis. Först sätta stopp för grossisterna, sen att djur säljs i djuraffär.
Ni skyller på att djuraffärerna bara vill köpa billiga djur. Lösning: sälj djuren billigare till djuraffärerna än vad grossisterna gör,
ni är inte ute efter pengar säger ni. och marsvinen bryr sej inte om ifall de säljs för 200 eller 20 kr. Det är det NI som gör.
Om ni vill ha stopp för grossisterna så blir de ni som får stödja hela sverige med djur.

[starlights]
0

Skulle de som köper smådjur i djuraffärer istället ta kontakt med en bra uppfödare, hade inte djuraffärerna tjänat på att ha djur, och på så vis hade det förmodligen varken sålts grossist- eller uppfödardjur i djuraffärer.

Visst är det sen bra av de som inte köper djur i djuraffärerna om de är grossistdjur, utan ställer krav på att de vill ha djur som är uppföda på ett bra sätt.
MEN varför inte kontakta en uppfödare då istället?, på så vis slipper marsvinsungar får uppfödare "mellan landa" i en stressad miljö innan de flyttar till sitt (förhoppningsvis) slutliga hem.
Är det inte bättre att man köper sin unge direkt från den som fött upp ungen och förmodligen vet mycket om ungen, släcktigar och om djurarten den tillhör…….?

Som sagt inga djur i djuraffärer, det hade varit det bästa både för djur och köpare, anser jag.

dreamiz
0

Det allra bästa vore ju om inga djur får säljas i affär utan man alltid måste vända sig till uppfödare! Så är det ju med hundar tex. Men frågan är hur vi ska kunna komma dit? Få alla (tillräckligt många) att sluta köpa i djuraffär känns ganska oöverstigligt… Ett sätt är ju att försöka få ut information om hur djuren har det hos grossisterna. Men hur o var, för att det ska nå så många som möjligt? Affärerna kommer ju inte sluta sälja så länge de tjänar på det. Sen är det ju den biten med foderdjur… Ingen uppfödare säljer ju som foderdjur medan grossisterna gärna gör det…

[PixelMollan]
0

Du (#61)sitter bara och skriver en massa. Det är VÄLDIGT lätt att skriva saker.
Hur ska du kunna påverka alla människor i sverige till att sluta köpa djur i djuraffären? Det går ALDRIG med de inställningarna du har. Det vet du själv innest inne oxå.
Folk köper där för att det är nära och bra. Det är inte många som verkligen vill åka 20 mil för att få en unge när det finns djuraffärer i stan med marsvin som kan se likadana ut, om inte sötare.
Att stoppa grossister så har bara de som föder upp ungar hemma påverkan och kan sälja till djuraffär och slå ut grossisterna. Kan lova dej att det tar många många många fler år att övertala varenda människa i sverige än att övertala djuraffärerna att köpa era djur.

[starlights]
0

#60 Hur kan du sitta och säga att jag inte skulle vara villig att göra något åt grossister?
För att få en förändring, så behöver man inte göra något stort, information till allmänheten räcker väldigt långt!
Och att informera folk om hur det går till, tycker jag är att man gör saker i rätt riktning för att få ett stopp på det hela.

Är man flera stycken så kan man göra en mycket större förändring än om man är helt ensam, i denna frågan i alla fall.

"låt då bli att klaga här oxå för du kan endå inte göra något åt grossister eller djuraffärer här."

Visst blir det ingen förändring för att man diskuterar det här på internet, men det sprider ut information till de som läser detta.
Men tycker du denna tråden är oviktig bara för att den inte gör någon "nytta", så är de flesta andra trådar det också, ex. tråden Droppande vattenflaska, vad gör den för nytta? vattenflaskorna slutar ju inte droppa för att man klagar.

Nä, jag bryr mig inte om pengar, men som sagt så vill jag inte sälja mina ungar till djuraffärer, de är värda ett mycket bättre öde än så!
Jag förstår inte varför du tycker det är så bra att djuraffärer säljer djur, det är levande varelser man faktiskt hanskas med, inte några leksaker!!! och därför förtjänar de mycket bättre än att sitta i en djuraffär och sen bli impulsköp till folk som inte kan tänka innan de handlar.

[PixelMollan]
0

Jag kan ju börja med att bara ge faktan till er.
Både starlight och sweet dreams bor i skåne? Eller har jag fel?
Bara i LUND (jag bor här) så har vi mer än 105.000 invånare. (MALMÖ ÄR INTE INRÄKNAT!!)
Hur kan man påverka en så stor folkmassa? om man ni ska gå ut och förklara för varenda en att man inte ska köpa från djuraffär och sluta stödja grossisterna.

[PixelMollan]
0

#64. Jag har aldrig sagt att det är bra att det finns djur i djuraffärer. MEN det kommer alltid finnas djur där.!
Det bästa sättet anser jag är att uppfödare och andra som tar ungar hemma lämnar de till djuraffären, SEN har man slått ut grossisterna.

[starlights]
0

#63 Som sagt information räcker långt, men alla kanske inte bryr sig, men bara någon gör det så känner jag att man gjort nytta i rätt riktining.

Precis djuraffären är närma och bra, man är alltså inte villig att lägga (bensin) pengar sitt på djur. Sen så är det ju "bara ett marsvin"..

Själv förstår jag inte varför folk tycker det är så stor skildnad på katt, häst och hund jämnfört med marsvin, kanin, hamster m.m.
Alla är de väl levande varelser med känslor?, och förtjänar att behandlas på ett bra sätt.

[starlights]
0

#66 Katter och hundar såldes innan, men inte längre. Så varför skulle man inte kunna påverka så att smådjur slutas säljas?

"Bara för det är ett marsvin" eller?

Tycker det är så tråkit att folk helt enkelt inte tycker att smådjur har någon status eller värst av allt folk inte har någon respekt för dem, utan tror de är någon "leksak" som man bara kan bolla rundor med.

[PixelMollan]
0

Ja okej. Genom denna tråden tex 10 NYA personer informerats. Sen orkade dom inte läsa längre för att tråden är för lång och seg om man inte är insatt. 
Sen när dom ser ett marsvin i djuraffären så vill dom ha den. Och tänker inte alls på detta långa inlägget som läste lite på för 2 veckor sen.

Visst gör du rätt i att informera några fåtal personer i hela sverige. Men är det allt? Trodde av att dömma i inlägget jag skrev innan att du var heeelt emot det här.

Man måste kunna sätta sej in och tänka som ex ett barns mamma när hon ska köpa marsvin till sina barn första gången. Hur ska man kunna påverka denna mamman så att hon inte köper grossistdjur ( tråden handlade om grossistdjur), jo de gör man genom att uppfödare eller andra med ungar säljer sina hemmauppfödda djur till djuraffären - på så sätt kommer det inte in grossistdjur och djuren där slipper föda fler ungar när det gått så långt att efterfrågningen på grossistdjur inte finns längre, pga att alla hemmauppfödare försörjer djuraffärerna med djur. Eftersom djuraffärerna kommer ha djur där sålänge de finns efterfrågan.
Det är oxå hundra ggr "lättare" att stoppa alla grossister än djuraffärer med djur.

Det tar flera år att kunna göra nått sånthär. Och din lilla information kanske fick allting att gå 1-1½ minut frammåt i rätt riktning.

[PixelMollan]
0

#68 anledning till att de inte finns hundar längre men att de finns marsvin är (anser jag) att hundar tar större plats än vad marsvin gör. Det ÄR hemskt, men det är ju nått sånt som ligger bakom. Det tog säkert flera år att föra fram förbud mot hundar o katter oxå.

Bella-R
0

PixelMollan: You go girl ;) Jätte bra sagt av dig, håller med dig helt till fullo.

SMF237_Sweet_Dreams: Jag är trött på dig och alla dina fasoner att vända allting jag säger emot mig. Tror du seriöst att jag tänker sitta här o skriva ner 10 sidor i vad jag tycker? E de va du tror? Då kan jag ju säga såhär; Då tror du fanimig helt fel för jag tänker inte sitta här o slösa bort timmar på att "diskutera" me dig, Vet du varför? Jo, för Allt jag säger o har sagt vänder du emot mig genom att vränga till mina ord till nånting jag aldrig har sagt. Jag säger om och om igen: JAG TYCKER si o så, och visst, jag tycker inte som er, och det verkar ju faktiskt vara så att det första inlägget jag skrev här väckte uppmärksamhet och några här blev arga o upprörda, ifrågasätter för min åsikt o ska bevisa att jag har fel.. Är inte det att inte tåla min åsikt? Ifall de inte e de, vad har jag gjort som visar att jag inte skulle tåla era åsikter? Från början va det faktiskt flera här som "ifrågasatte" min åsikt om o om igen, och på ett överdrivet sätt försöka ändra på det jag sa genom att dom sa sina åsikter så starkt o försökte på ngt sätt bevisa att jag hade fel. Det tyckte jag gick överstyr o det tänker inte jag kalla att "jag inte tål andras åsikter"? Jag tycker att uppfödare och grossist är samma sak. Där skrev jag det igen; JAG TYCKER! E de inte uppenbart nu? Sen kan ni sitta här o skriva 10 sidor om hur mycket back ni går hela tiden, jag bryr mig inte ett skit, de e helt o hållet era problem, det har ni och ingen annan valt. Jag kan fortfarande säga o uttrycka mina åsikter. Grossisterna kommer aldrig att lägga av med sina grossist uppfödningar, så e de, så istället för att bara sitta här o klaga, gnälla, klaga o gnälla hela tiden, tycker jag som PixelMollan, att ni kan ta o ringa dom där djuraffärerna ni anser tar emot grossistuppfödda djur så kanske det blir ngn ändring? Det blir aldrig ngn ändring om ni ska sitta här dag som natt o bara gnälla. Gör ngn nytta istället!

Skrotan
0

PixelMollan: jag tycker som dig att det är väldigt bra att säga till djuraffärer hur dem här grossisterna behandlar djur. MEN hur skulle du veta allt det här? jo genom att som starlight säger att någon sprider vidare hur hemskt det här är. jag tycker både starlight och ditt sätt är bra! lika bra faktiskt. och ibland i den här tråden bvrkar det som att ni båda glömmer att ni kämpar för en och samma sak. att marsvin ska få det bättre.

[PixelMollan]
0

Skrotan: Jag visste de här långt innan starlight skrev de till mej. Jag har hållt på med djur i många år. Men hon lär säkerligen andra något nytt! :)

[starlights]
0

#69 Bara de läser första inlägget som TS gjorde och länken som cavia skicka, så förstår de hur illa behandlade grossitdjur är.

Jag förstår inte hur man kan blunda för det sen, som du säger att man tydligen gör……=S
Jag tänker mig för att dessa 10 personerna hjälper till att sprida informationen vidare till bekanta och på så vis vet 100 personer detta om 2 veckor!=)

Så bara för jag inte tar till några drastiska och desperata metoder, så är jag inte helt emot grossister, enligt dig?=S
Kan lugna dig, att jag är heeelt emot grossister!

Jag tycker ju själv att det är en självklarhet att ta reda på så mycket som möjligt om den djurarten man tänkt handla och prata med ägare och uppfödare av djurarten.
Så man ska inte behöva påverka folk egentligen, då man som ansvarsfull ägare läser på och pratar med ägare till djurarten innan man köper ett djur.
Bara för att ett djur är fint, gulligt, vacker betyder inte det att man kan ta hand om det eller att djuret passar en.

Men tar man inte reda på sånt innan utan "vill" göra ett impulsköp, så måste mamman ta kontakt med en uppfödare, om djurffärena inte säljer djurarten.

Så om djuraffärer inte hade djur, så hade det inte funnits grossistdjur, djuren hade inte behövt sitta stressade i en affär, man hade skuppit en stor del av alla impulsköp!

Är det inte bättre att ge ut information, fast det går sakta framåt, istället för att hålla tyst?

[PixelMollan]
0

För det första: Lär dej tänka som andra, inte bara som dejsjälv.
För det andra: Nu finns djuraffärer med djur så itne enns lönt att diskutera hur de hade varit om de inte fanns, man blir bara trött och irriterad av det. Diskutera NUET. Diskutera vad man KAN göra. Vill du ta de i långsam takt så gör det. Det ger ju oxå nått i längden.

Har inte skrivit att du är helt för grossister, har inte skrivit att du inte hjälper till genom att informera några fåtal personer.
Läs nogrannt innan du skriver lång inlägg igen. Det tar bara tid och är bara irriterande när man ska behöva skriva saker två ggr.

[starlights]
0

#75 Jag kan sätta mig in i hur andra tänkter.

Men tyvärr så kan jag inte förstår hur just du tänker, och jag har jätte svårt för att ta det du skriver på allvar. Du skriver själv att du hållt på med djur i många år och vetat detta med grossister sedan länge, trots det så köper du ett grossistdjur.

Jag kan inte förstå det hur jag än försöker, tyvärr.

För att diskutera nuet och vad man kan göra för förändringar, så måste man ha klart för sig vad det slutliga målet är först och ta upp vilka bra saker det för med.
Så jag tycker absolut att man ska ta upp hur man vill att det ska se ut. Men det kanske är oviktigt att ha ett mål med sina handlingar?

[PixelMollan]
0

#76 jag tror alla har förstått att du inte vill ha djur i djuraffärer eftersom du skrivit de några ggr nu. Klart det är målet för oss alla. Alla de bar afinns uppföadre. Hade itne det varit underbart? jo! klart :D

Köpte honom för att jag aldrig sett ett så sött marsvin i hela mitt liv. Tro mej! Aldrig. Df köpte jag honom. De kanske var fel, men de är itne en person som spelar nån roll. Ska man sätta stopp för grossister så är det uppfödarna som får offra sina ungar dit för de kommer alltid finnas djur i djuraffär sålänge de finns att få tag på - grossisterna! EN CIRKEL! som bara uppfödarna kan sätta stopp för. Jag som privatperson kan itne göra nån skillnad på ett marsvin och flera stora grossister. Jo en MINIMAL skillnad blir de. Men de är så minimalt så de inte enns finns något ord för det.
Nu kommer du svara mej. ja men om alla tänker som du så..blablala.
MEN om alla nu tänker dom dej o ite vill sälja sina ungar till djuraffärer för att få stopp på grossisterna så kommer man heller ingenstans. De är LIKA illa. Det enda som skiljer dej och mej är att du är uppfödare, det är itne jag. Du kan sälja dina ungar till nån djuraffär i skåne som då slutar köpa från grossister FÖR att dom har dina djur som dom vet att du kommer sälja till dom.  Då är iaf EN djuraffär bättre än dom andra.

[starlights]
0

#77 Just för att du resonerar _"jag aldrig sett ett så sött marsvin i hela mitt liv. Tro mej! Aldrig. Df köpte jag honom. De kanske var fel, men de är itne en person som spelar nån roll."
_
Det är just det som gör att jag inte tar det du skriver på allvar, som du själv sa innan så är det lätt att bara sitta och skriva massor, och jag tycker att dina handlingar talar emot dig själv helt och hållet.
Dina handigar talar helt för sig själv, och därför vet jag inte hur jag ska tolka det du skriver…….=S Sitter du och ljuger eller vet du inte vad du pratar om?
Handligar säger som sagt mig mycket mer än ord!

Det är absolut inte uppfödarna uppgift att sätta stopp för det och "offra" sina ungar som du uttrycker det.
Det kommer absolut inte att finnas djur i en djuraffär så länge som det finns att få tag på några. Om alla som köper smådjur skulle ta sitt fulla ansvar innan de köper djuren (d.v.s läsa på och kontakta ägare av djurarten), så skulle inte djuraffärerna tjäna på att köpa in och sälja djur.

Så detta handlar mcyket om att sprida information till allmänheten, anser jag. Att göra folk uppmärksamma, så att folk blir medvetna om hur illa behandlade smådjur faktiskt är hos grossister och (de flesta) djuraffärer.
Men visst det är väldigt svårt att nå ut, då många har den inställningen att det "bara är ett marsvin". Men kan man påverka en liten del, så tycker jag i alla fall att det är bra.

EN person kan inte göra något större, det har du helt rätt i, därför är det viktigt att sprida information och kunskap till MÅNGA. Som därefter gör en liten del var och tillsammans blir det en stor påverkan.

[starlights]
0

#77 Du kan väl inte klandra mig för att jag inte vill sälja till djuraffärer?

För det första så har jag inte som mål att lämna bort mina ungar till någon som bara är ute efter att tjäna pengar på dem. Och jag vill inte på mina ungars bekostnad stoppa grossisterna, det finns mycket mycket bättre sätt!!!
Utan jag vill att mina marsvin ska komma till bra hem, där de slipper flytta rundor pga. att de tröttnar efter någon vecka eftetrsom de inte visste vad de gav sig in på.

För det andra, så vet jag ingen djuraffär här i skåne som har det så bra, så jag ens skulle kunna tänka mig att lämna dit dem. De har hur okunnig personal som helst, inte allt för sällan har de honor och hanar blandat (= honorna blir dräktiga i allt för tidig ålder, och med släcktingar), säljer till vem som helst om de kommer och säger att de vill ha ett marsvin, säljer marsvin ensamma, säljer marsvin + kanin.

Ska mina marsvin utsättas för detta? Och sen ska jag stå på pappert som de får med från djuraffären, hur seriöst verkar det? Att jag bara lämnat bort marsvinen och inte bryr mig om var de hamnar eller hur de behandlas.
De nya ägarna kanske rent av tror det är mitt fel att deras lilla unge är dräktigt eller att den dör inom ett år pga. att den inte fått rätt mat eftersom de i djuraffären inte kan något.
Jag vill överhuvudtaget inte förknippas med sådant!!!

Och jag ser i heller ingen anledning till att mina marsvin ska "mellan landa" i en jätte stressad miljö, när jag själv kan sälja de hemifrån från en bra miljö och vidare till en annan bra miljö.
Dessutom så har jag möjligheten att neka de köpare jag inte vill sälja till, det har jag inte om jag lämnat bort dem till en djuraffär.

Jag vill inte stödja djuraffären med djur i heller, då drömmen är att de inte ska få sälja levande varelser.

Jag vill sälja till sådana personer jag känner att jag kan lita på och som skickar ett mail eller ringar om något skulle hända eller bara vill berätta hur det är med marsvinen och hur de utvecklas.
För jag som uppfödare vill ju veta hur mina ungar utvecklas, annars vet jag ju inte vad som är bra avelsmaterial. Även de ungar som inte passar till avel (som man hade kunnat lämna till djuraffär), är bra att veta om hur de blir, de kanske blir aggresiva eller får någon ärftligsjukdom, då vill jag ju veta det att det finns i mina linjer.

Detta är väl inte så konstigt?=)

trocadero
0

#77 Inte är det ju uppfödarnas ansvar att se till att grossister inte ska få fortsätta.

Ska man beskylla någon så är det ju sådanna människor som köper djur från grossister som bär ansvar. Det är ju dom som ser till att grossisterna kan förstätta sin verksamhet genom att ge dom pengar för det dom gör. Så du kan ju inte beskylla uppfödare då tex jag inte har något med grossister att göra. Jag tänker absolut inte ta på mej ansvaret för att dom misshandlar sina djur.

Allt handlar ju om utbud och efterfrågan. Skulle köpare veta hur djuren behandlas och har någon medkännsla så tror jag absolut dom skulle välja att köpa från en uppfödare. Och skulle då skulle inte grossistdjuren efterfrågas förutom av en liten del människor som inte orkar ta kontakt med en uppfödare eller är giriga och mest tänker på att dom vill ju köpa djur NU.

[starlights]
0

#80 Ett kort och mycket bra svar!=D

idipidi
0

Jag orkade inte skriva något, men håller helt med #80!

FeliciaS
0

Det är hemskt att grossister finns! Usch… >.<
Jag förstår inte heller hur man kan köpa ett marsvin, om ens ett - för det gör skillnad i längden, som ursprungligen kommer från grossister. Gör man det tänker man ju verkligen inte på marsvinens bästa! Man tänker ju verkligen bara på sig själv då, att man själv vill köpa det söta lilla stackars djuret. Men köper ingen djuren från grossister kommer grossisterna inte tjäna något på det och därmed sluta. Och det vore verkligen bra! :)
Så om man ser till att tänka genom beslutet om att köpa djur som finns i djuraffär från uppfödare istället gör man både djuren, sig själv, uppfödare… ja, alla en tjänst! Och viktigast är ju ändå att djuren mår bra, för det är ju dem man ska bry sig om om man skaffar dem. Det är ju inte de som vill komma till dig, utan tvärtom. Klart det inte är uppfödares ansvar att grossister inte ska finnas ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Precis, djuraffärerna vill ha djur och eftersom en seriös uppfödare inte säljer sina djur till djuraffärer (eftersom de vill veta var de hamnar, hur de utvecklas om de drabbas av sjukdomar osv) så köps djuren av grossister men om folk börjar vägra köpa djur som är uppfödda av grossister så kommer djuraffärerna att sluta köpa in dessa djur (eftersom de ändå inte blir sålda) grossisterna kommer lägga ner (eftersom djuren inte blir sålda) och vi blir av med två stora djurproblem, dels djurgrossisterna som föder upp djuren under vidriga förhållande dels djuraffärerna som säljer levande djur!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Många djuraffärer skiter fullständigt i var de köper sina djur ifrån så länge de får in "små & söta" djur som lockar kunder.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Eller så kan man se det så att man inte vill stödja djuraffärer som man inte anser vara seriösa.
Eller att man helt enkelt vill veta var ens djur tar vägen, kunna neka köpare man inte anser vara seriösa, kunna hålla kontakt med köpare så man får veta hur djuren utvecklas, om de lever länge, håller sig friska osv.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Jag tycker det är skillnad att "rädda" djur från privatpersoner (även om de från börjar kommer från grossister, "skadan" har ju så att säga redan skett).

Jag förstår att det kan vara svårt i vissa fall, när uppfödare bort långt iväg osv, det är ett problem helt klart.

Jag anser personligen inte att djuraffärer ska få sälja levande djur, tycker det är helt fel, men så länge folk köper sina djur i djuraffärer kommer djuraffärerna fortsätta sälja djur (om det inte blir olagligt vill säga *drömmer*).

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Jag tror säkert att vi skulle kunna förse Sverige med djur (kanske med viss väntetid vilket jag tycker är kanon då köparna får chans att tänka över sitt beslut några gånger extra).
Men att vi ska behöva sälja våra marsvin billigt till djuraffärer (som vi absolut inte vill stödja) är helt fel!
De flesta uppfödare vill förhindra djuraffärer från att sälja levande djur, varför i hela friden skulle vi då förse dem med djur?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Men vi vill ju inte stödja djuraffärer!
Vi vill veta var våra ungar hamnar så vi får följa deras utveckling , få reda på om de dör unga eller om de blir gamla, om de håller sig friska eller blir sjuka, om de är trevliga sällskapsdjur eller ej, allt det kommer vi inte kunna göra isf och det kommer jag aldrig att ställa upp på.

Man kan påverka många människor genom att informera dem om vad det är de stödjer när de köper djur i djuraffärer, tro mig!
Om vi skulle kunna få i gång en rikstäckande kampanj mot grossister skulle det räcka väldigt långt!

Jag hoppas att Djurskyddet Sverige vill ställa upp på en sån satsning.

Vad är det förresten för "inställningar" som starlights har……..?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Ja, det gör vi.
Man går ut och informerar!
Berättar att de flesta djur som säljs i djuraffärer kommer från grossister, berätta (eller ännu bättre visa på bild om det är möjligt) hur grossistdjuren har det.
Det gör skillnad!
Alla kommer inte bry sig idag, imorgon eller nästa vecka men om man har tålamod å kommer folk få upp ögonen inom några år.
Detta är inget man får bukt med över en natt, det är ett långt och arbetskrävande mål, men jag är säker på att det kommer att lyckas, om alla som tycker det är fel med grossistuppfödningar hjälps åt!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Klart det alltid kommer finnas djuraffärer (det hoppas jag verkligen!) men djuraffärer behöver inte sälja levande djur, de kan sälja tillbehör.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Om alla som vet hur djuren hos grossister har det kan förklara och få två personer att inse detta, få två personer att bojkotta djur från grossister och dessa två personer som blivit övertygade kan övertyga vars två nya personer och de i sin tur vars två nya så kommer det att vara ett riktigt stort steg i rätt riktning!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Gjorde det helt säkert, men varför då inte kämpa mot ett förbud för försäljning av alla levande varelser i djuraffär?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Trött på mig och alla mina fasoner?
Vilka fasoner? Att jag ifrågasätter dina åsikter/inställning till detta?
Ger man sig in i en diskussion i ett forum så får man väl räkna med att diskutera, det anser iaf jag.
Var och när har jag "vrängt till dina ord till något du aldrig har sagt"?
Jag tror ingen ifrågasätter dina åsikter för att bevisa att du har fel (alla har rätt till sina åsikter) däremot tror jag definitivt att folk reagerade på ditt inlägg, det gjorde jag!
Ifrågasätta åsikter tycker jag också hör till forum.
Alla har rätt att säga sina åsikter (inte bara du!) och det du skrev upprörde många, det är inte konstigt!
Du säger att uppfödare för dig är samma sak som en grossist…
Jag tror att du är ganska så ensam om att tycka så.
Det är klart att det är våra problem om vi går med ekonomisk förlust och det är vårt val men en grossist föder upp djur för att kunna försörja sig på det, det gör inte vi!
Om folk börjar ställa krav, sluta köpa grossistuppfödda djur så kommer de att sluta, så enkelt är det (menar dock inte att det är enkelt att få folk att göra det).
Det första jag anser måste göras är att informera, informera och informera, starta ett "uppror", först då kan det bli någon ändring!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Om du nu vet hur grossistdjur har det, varför då stödja det?
Kom inte och säg att du var "tvungen att rädda marsvinet" eller att "den var ju bara sååååå söt", det är iaf enligt mig ingen ursäkt att skita i djuren.Hur många marsvin har du förresten, ett?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Vilka är det du vill att vi/starlight ska tänka som? Dig?
Det är väldigt svårt, hur jag än försöker så kan jag inte förstå hur man kan medvetet kan stödja grossister genom att köpa djur som kommer från dem.
Visst finns det djuraffärer men tänk vilken dröm det skulle vara om det inte fanns några djuraffärer som säljer djur! Det tycker jag helt klart är värt att diskutera, det är ju ett mål att kämpa mot tycker jag!

Om du nu blir trött och irriterad av att diskutera det, varför gör du då det?

**SMF 237 Sweet Dream's 

[starlights]
0

#89 Ja, en sådan kampanj vore toppen ju!=) Du får skicka in ett förslag om det….;)

Sandra-B
0

**Om det nu är ditt mål också, varför köpte du då ett djur från en djuraffär?

Det finns ett väldigt bra talesätt "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"
Det är inte uppfödarna som ska behöva "offra" sina ungar för att få stopp på grossister utan det är konsumenterna som gör skillnad, de som bojkottar och visar det inte är acceptabelt med grossister!

Ja, jag tänker svara dig att om alla tänker, resonerar och handlar som du gör så kommer det aldrig att bli nån skillnad för det är sant!

Jo, det är inte uppfödarna som sätter stopp för det, det är konsumenterna, så är det!
Det är inte som du uttrycker dig "lika illa" för inga djur förtjänar det öde som det är att sitta i en djuraffär, varken grossistdjur eller uppfödardjur!

Som seriös uppfödare, vill man som sagt ha koll på var ens djur hamnar, hur det utvecklar sig osv, det kan man aldrig följa upp om man säljer till djuraffärer och då blir ens avel lite av ett lotteri där man får hoppas att det är en bra och friskt linje man använder sig av.

Jag kan heller inte komma på en enda djuraffär som jag känner sånt förtroende för så jag ens skulle överväga att lämna mina ungar till.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Bra skrivet!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Bella-R
0

#94 - Vet du vad? Jag skiter fullständigt i hur ensam jag än är i mina åsikter, jag står för det jag tycker och står fast vid det!! Väldans massa tjat kring detta: "Ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta osv.." JA! Man ifrågasätter saker o ting när man skriver i ett forum och JA! Man ska tåla vad andra skriver om ens inlägg o JA! Folk "reagerar" som du uttrycker dig, JA! JA! JA! Hur många gånger ska jag behöva säga detta??? Jag säger det om o om o om o om o om o om igen men du fattar fortfarande ingenting! Jag blir riktigt irriterad! Nu säger jag absolut för SISTA GÅNGEN; Jag tål att folk ifrågasätter - på ett schysst sätt! Jag tål att folk inte tycker som jag - om man uttrycker det på ett schysst sätt! Jag tål att folk blir upprörda o hoppar på mig - på ett schysst sätt! Okej?? Men allvarligt talat, läser du inte mina inlägg ordentligt elr läser du dom överhuvudtaget? För jag har fått nämna detta flera gånger om, nu, och de e jag riktigt less på! Läs mina inlägg o det jag skriver innan du sätter igång o skriver en massa skit jag inte ens nämnt!

[PixelMollan]
0

Gud va många svar på en gång. Jag har inte enns orkat läsa alla.
Jag har sagt mitt och nu vet ni det. Jag beskyller inte uppfödarna, men det är lättare att påverka djuraffärerna än att påverka hela sveriges befolkning.

Det va inte jag som drog upp den här tråden från början. Det är inte jag som hela tiden tjatar och klagar på de här ämnet. Att jag har köpt ett grossistdjur har ingenting att göra med vilka synpunkter jag har och hur jag tror man kan stoppa grossister. Jag är inte för grossister fast att jag köpt ett djur därifrån. Men jag har varken ork eller lust att försöka stoppa alla grossister i sverige. För enligt mej så är de ett jävla jobb bakom det.

Gonatt

Sandra-B
0

**Jag läser dina inlägg, ibland även mer än en gång, för att försöka förstå.

Undrar fortfarande vad det är för "massa skit jag skriver som du inte ens nämnt" och "fasoner jag har att vända allt du säger mot dig"?

Sen skriver du att du tå att folk inte tycker som du gör/ifrågasätter "när de gör det på ett schysst sätt".
Tycker du att det är "schysst" att bete sig som du gör?
Svära och "skrika" (du använder stora, feta, och understrukna bokstäver plus utropstecken).

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Jag håller inte med dig, om konsumenterna får upp ögonen för hur djuren hos grossister behandlas och konsumenterna bryr sig så kommer de att bojkotta att köpa sina djur från de affärer som säljer grossistuppfödda djur. Oftast så är ett uppfödardjur (som man köper privat av uppfödare) minst lika billigt/dyrt som de man köper i djuraffär (ibland tom billigare och då medföljer nästan alltid riktig stamtavla, info om marsvin, "gratis rådgivning" dvs en oerhörd trygghet, ibland lite av det fodret som djuren är vana vid). Köper man från en uppfödare så bör man unna vara säker på att kullen är noga planerad med individer som kompletterar varandra bra, inte bara utseendemässigt.
De flesta djuraffärer bryr sig inte så länge de tjänar pengar.

Det var jag som startade tråden om det var det du menade med "drog upp tråden från början".
Vi är några stycken som diskuterar i tråden om det är det du menar med "hela tiden tjatar och klagar på det här ämnet".

Jag anser att du accepterar och tycker det är ok med grossister när du medvetet köper ett djur som du vet är uppfött hos en grossist, när du vet hur djuren har det där.

"Men jag har varken ork eller lust att försöka stoppa alla grossister i sverige. För enligt mej så är de ett jävla jobb bakom det."

Ja, det är väldigt tidskrävande och jobbigt att vägra köpa de djur som kommer från grossister………………….
Det är ett oerhört stort steg i rätt riktning.

Sov gott!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Bella-R
0

#102 - Jag tycker inte att ditt sätt att argumentera är ngt vidare trevligt heller. Jag är alltid trevlig från början men är ngn otrevlig mot mig så e jag otrevlig tebax. Sedan svär jag inte, jag skriver antingen med * eller så skriver jag ingenting överhuvudtaget. Jag skriver med stora, feta, understrukna ibland därför att folk som inte förstår ska titta mer på orden som e markerade. Men då upplevs dom som skrikigt tydligen. Ville bara markera dom orden, men ja, får man inte göra det så okej. Men då undrar jag varför dom funktionerna finns i ett forum om man inte ens får använda dom?

Sandra-B
0

Då tror du fanimig helt fel för jag tänker inte sitta här o slösa bort timmar på att "diskutera" me dig, Vet du varför?

Fan är enligt mig en svordom, men jag har kanske inte rätt i det?

Absolut kan man använda stora bokstäver, feta bokstäver, understrukna ord och utropstecken, men när man använder allt, eller nästan allt så uppfatar iaf jag det som att man skriker.

Jag ska prova med fet och understruken nu och se om du kan förstå/"titta mer på de markerade orden".

Undrar fortfarande vad det är för "massa skit jag skriver som du inte ens nämnt" och "fasoner jag har att vända allt du säger mot dig"?

Undrar också när du menar att jag blev otrevlig mot dig?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Bella-R
0

#105 - Ja, det har du nog rätt i, fan är en svordom och enligt mig behövdes den för jag va riktigt förbannad på dig o jag tycker att jag hade anledning till det oxå. Som svar på din nästa fråga: Kolla in dina tidigare inlägg. Jag tänker inte sitta här o scrolla upp o ner efter o leta efter gamla inlägg. Tyvärr. Det får du leta efter själv.

Sandra-B
0

**I inlägg #6 skrev du (jag antar att det var riktiat till min trådstart?):

"Du har dina åsikter, tankar och funderingar m.m, det har alla, men du kan inte ändra på hela Sveriges befolkning ang detta. Folk köper ett grossistdjur i en djuraffär om dom vill, det kan du inte ändra på. Håller delvis med dig i detta, men absolut inte i allt. Sedan tycker jag även att du pekar ut en person här, då du härmade precis den meningen jag vet att den personen har sagt i en tråd här i forumet. Inte snällt gjort, tycker jag.

Obs! Obs! Detta var mina tankar kring denna artikel, hoppa inte på mig för det, detta e vad jag tycker och ingen kan ändra på det."

I inlägg #14 svarade jag di:

"**#6
**Jag anar vilken tråd du syftar på men den tråden är inte anledningen till att jag startat denna tråden. Jag skrev inte ens kommentaren från den tråden rätt av och jag syftade inte heller på den specifikt när jag skrev.
Det är inte ens det senaste jag har hört om grossistuppfödda djur!

Det är väl klart att jag inte kan hindra någon från att köpa grossistuppfödda djur, det är inte olagligt, oetiskt enligt mig men det är en annan sak. Men om man inte lyfter fram frågan, berättar om det och så vidare kommer det aldrig att bli några ändringar!

Jag sitter med i styrelsen som vice ordförande för Djurskyddet Ängelholm/Bjäre och är för tillfället ansvarig för vår jourtelefon och där har ringt några personer, mest rings det om övergivna katter men även om hundar, kaniner och marsvin. Jag blir påverkad och arg oavsett vilken sorts djur det handlar om men marsvin påverkar mig extra mycket.

Alla i vår styrelse och även en hel del av våra medlemar vet att jag föder upp marsvin och därför hänvisas alla smådjursfrågor till mig och därför får jag höra en hel del.

Det finns en oerhört oseriös djuraffär i vårt arbetsområde som köper in från grossist, svårt att komma åt tyvärr men om alla skulle sluta köpa djur i den affären skulle det hjälpa mycket.

Jag har pratat med ett antal personer som köpt smådjur från denna affär och de flesta inser inte hur djuren hos grossister har det och när man berättar får man svaren "jag var tvungen att rädda det lilla söta marsvinet" eller "om jag gör det en gång så kan det inte göa nån skillnad, alla grossister slutar ju inte för att jag inte köper den lille stackaren"."

I inlägg #39 skriver du:

"Att vara uppfödare av ngt djur och ha så mycket som 100 marsvin eller 20 marsvin tycker jag i sig är "grossistiskt", då tycker jag att man bara föder upp för att tjäna pengar. Rent allvarligt talat, varför föder man upp djur när det redan finns så otroligt många djur som redan behöver hem? Då bidrar man ju till att det bara blir fler o fler djur som råkar illa ut. Jag ser absolut ingen poäng eller mening i att föda upp en massa djur o sen sälja bort. Köparen kan vara oseriös, sälja djuret till ngn annan som vanvårdar eller slänger den till sin orm elr rent utav bara torterar den.

Jag tycker att man kan ta hand om dom djur som redan finns (finns enormt mycket djur som behöver nya hem) istället för att bara avla upp ännu mer. Att avla upp så man har 100 marsvin är att vara grossist och då är det, i mina ögon, inte att vara "seriös uppfödare". Jag har börjat tycka att uppfödare och grossister är samma sak. Båda utför samma sorts handel."

I inlägg #44 skrev du:

"#41, #43 - Detta var min syn till allt detta och jag har min fulla rätt att tycka såsom jag vill - Respektera det och jag respekterar era synpunkter. Jag har inte kommit och sagt att uppfödare och grossist är samma sak - Jag har sagt att jag tycker att de e samma sak. Jag fattar inte varför man aldrig kan ha sina egna åsikter i detta forum, varför? Respektera mina åsikter, hur udda dom än e, och jag respekterar era.

#43 - Ja!! Jag förstår absolut innebörden utav det jag skriver och jag menar det till 100%."

I inlägg #50 skrev du:
#46, #47 - Men SNÄLLA, jag respekterar o tål era åsikter men jag tycker annorlunda så de e snarare ni som inte tål att jag inte tycker som ni. Jag lämnar denna tråden nu, pallar ej diskutera saker o ting när ingen tycks förstå vad jag menar. Då e de bara lönlöst o gå runt i cirklar på detta viset. Ni använder ju f*n det jag har sagt till er mot mig, de kallar jag utomordentligt barnsligt! BYE.

I inlägg # 51 svarar jag:
**"Jag har för tillfället 18 marsvin hemma (väldigt när det "grossistiska" antalet 20) 2 av dem kommer dock flytta på måndag.

Jag har haft marsvin sen 1997, första kullen kom 1998, andra 2000 och tredje 2004, därefter har jag haft 2-5 kullar/år (smmanlagt 13 st), har beållt minst en unge från varje kull utom en. Jag lovar dig att jag inte har fått ett enda öre i vinst under de år jag har hållt på med marsvin och marsvinsuppfödning, det är bara förluster rent ekonomiskt.

Vi kan räkna lågt att mina marsvin kostar 300 krnonor/månad i mat & strökostnader (utställningsavgifter samt eventuella veterinärbesök tillkommer).

300kr*12 månader= 3600 kr/år
3600 kronor/år *10 år=36000 kronor.

Jag tar i genomsnitt 200-300 kronor/marsvin, jag har sålt 10 marsvin, låt oss säga att jag har tagit 300 kronor/st för dem (vilket jag inte har gjort).

300kr*10=3000kr

36000kr-3000kr=33000kr

Oj, en förlust på 33000kr på 10 år, det blir genomsnittligt en förlust på 3300 kr/år (plus att utställningsavgifter samt veterinärkostnader tillkommer)!

Kom inte och säg att vi föder upp marsvin för att tjäna pengar, det är en ren förlust ekonomiskt (precis som det ska vara)!

Självklart kan köparen vara oseriös, det kan man aldrig garantera, men för att försöka undvika att mina djur hamnar hos oseriösa köpare så säljer jag endast djuren privat, jag har köpeavtal där köparna förbinder sig att följa vissa punkter (visst, jag kan inte kontrollera så att de verkligen följs).

Menar du att vi uppfödare ska ta hand om grossisternas "rester"?
Att de ska fortsätta missköta sina djur som de gör i dagsläget medan vi som håller på med seriös avel (vilket majoriteten av SMF registrerade uppfödare gör, det finns några få som jag glatt skulle se bli uteslutna men som sagt, de är få som inte slöter sina djur på ett bra sätt). Det är inte antalet djur man har som säger om man är seriös eller inte, om djuren behandlas väl eller inte.
De flesta djur som blir misskötta är de som barnfamiljer köper, när barnen tröttnar får djuren sitta i sina burar (vilka ofta är trånga) i bästa fall får de renstädat, matt & vatten samt klorna klippta regelbundet, har de ännu mera tur så annonseras de ut på diverse annonssidor och får komma till nån ny barnfamilj som har tid med dem och tycker de är roliga ett tag, sen blir det samma visa igen.

Vi uppfödare som föder upp marsvin för att vi gillar djuren, kämpar för att förbättra de olika raserna, avla fram nya, avlar mot ett mål; sunda och friska marsvin som passar bra både till sällskap, pet-och rasutställning, ska vi lägga ner vårt kontrollerade avelsarbete, ge upp våra mål, för att några grossister ska kunna fortsätta sitt producerande av djur, försörja sig på massproduktion av levande djur, är det det du menar med ditt inlägg?

Jag anser att det är bättre att göra tvärtom, alla grossister lägger ner sina verksamheter och de "riktiga" uppfödarna är kvar.
De grossister som finns producerar minst lika många marsvin som alla uppfödare gör tillsammans, det skulle knappast bli brist på marsvin, dock kanske lite väntetid men det tycker jag bara är possitivt. Djur ska inte vara något impulsköp utan något man tänker över noga innan. Det är en av anledningarna till varför jag inte anser att djuraffärer ska sälja djur. Det är så lätt att "se den lille söte där, den vill jag ha" och köpa den utan att tänka över vad det är för sorts djur, hur länge de lever osv, det är oftast dessa djur som hamnar på annonssidor efter ganska så kort tag. Kontaktar man däremot en uppfödare så är det ganska ofta så att man får vänta ett tag innan ungarna är levernasklara, en seriös uppfödare berättar vad man som köpare behöver veta, hur gamla de blir osv. Visst händer det att "uppfödarmarsvin" också hamnar på annonssidor men jag tycker att det är mycket mer sällan."

I inlägg #52 skriver jag:

**Det är väl ingen som inte respekterar dina åsikter?
Ifrågasätter?
Javisst! Men det är faktiskt ett forum du sitter och skriver/debatterar i och då måste du tåla att bli ifrågasatt, speciellt när du har så udda åsikter som du faktiskt har i den här frågan och det verkar du ju tycka själv också att de är?

I inlägg #53 skriver jag:

**Vad är det som gör att du säger att #46 & #47 inte tål att du inte tycker som de?
Är det för att de argumenterar emot dig?

Om man sitter och debatterar i ett forum så måste man tåla att folk inte tycker som man gör själv, att de säger emot och ifrågasätter, det verkar du inte göra.

Det verkar som att du tycker att det blev svårt att argumentera för din åsikt när flera personer argumenterar mot den? Nu när folk ifrågasätter vad du skrivit blir du upprörd och går, vill inte diskutera mer. Är det kanske så att du inte tänkt genom dina inlägg innan du skrev dem, att du ändrat åsikt men vill inte erkänna det, inte förstår det vi skrivit/frågan handlar om, du skriver tvärtemot vad oss för att provocera eller nåt annat?

Jag anser inte att vi går runt i cirklar, däremot skulle det vara oerhört intressant att mer ingående få höra (läsa) hur du resonerar i den här frågan eftersom det inte finns någon annan som skrivit här som tycker som du gör.

Vad menar du med Ni använder ju f*n det jag har sagt till er mot mig, de kallar jag utomordentligt barnsligt!?

Det enda jag tycker är barnsligt i den här tråden är att du sticker när folk ifrågasätter dina åsikter och att du kallar det att de inte respekterar dina åsikter för att de ifrågasätter dem.

Skulle som sagt väldigt gärna fortsätta den är debatten/diskusionen med dig så jag hoppas att du kommer tillbaka och svarar på de frågor som blivit ställda till dig.

I inlägg #71 skriver du:

SMF237_Sweet_Dreams: Jag är trött på dig och alla dina fasoner att vända allting jag säger emot mig. Tror du seriöst att jag tänker sitta här o skriva ner 10 sidor i vad jag tycker? E de va du tror? Då kan jag ju säga såhär; Då tror du fanimig helt fel för jag tänker inte sitta här o slösa bort timmar på att "diskutera" me dig, Vet du varför? Jo, för Allt jag säger o har sagt vänder du emot mig genom att vränga till mina ord till nånting jag aldrig har sagt. Jag säger om och om igen: JAG TYCKER si o så, och visst, jag tycker inte som er, och det verkar ju faktiskt vara så att det första inlägget jag skrev här väckte uppmärksamhet och några här blev arga o upprörda, ifrågasätter för min åsikt o ska bevisa att jag har fel.. Är inte det att inte tåla min åsikt? Ifall de inte e de, vad har jag gjort som visar att jag inte skulle tåla era åsikter? Från början va det faktiskt flera här som "ifrågasatte" min åsikt om o om igen, och på ett överdrivet sätt försöka ändra på det jag sa genom att dom sa sina åsikter så starkt o försökte på ngt sätt bevisa att jag hade fel. Det tyckte jag gick överstyr o det tänker inte jag kalla att "jag inte tål andras åsikter"? Jag tycker att uppfödare och grossist är samma sak. Där skrev jag det igen; JAG TYCKER! E de inte uppenbart nu? Sen kan ni sitta här o skriva 10 sidor om hur mycket back ni går hela tiden, jag bryr mig inte ett skit, de e helt o hållet era problem, det har ni och ingen annan valt. Jag kan fortfarande säga o uttrycka mina åsikter. Grossisterna kommer aldrig att lägga av med sina grossist uppfödningar, så e de, så istället för att bara sitta här o klaga, gnälla, klaga o gnälla hela tiden, tycker jag som PixelMollan, att ni kan ta o ringa dom där djuraffärerna ni anser tar emot grossistuppfödda djur så kanske det blir ngn ändring? Det blir aldrig ngn ändring om ni ska sitta här dag som natt o bara gnälla. Gör ngn nytta istället!

I inlägg #94 skriver jag:
**Trött på mig och alla mina fasoner?
Vilka fasoner? Att jag ifrågasätter dina åsikter/inställning till detta?
Ger man sig in i en diskussion i ett forum så får man väl räkna med att diskutera, det anser iaf jag.
Var och när har jag "vrängt till dina ord till något du aldrig har sagt"?
Jag tror ingen ifrågasätter dina åsikter för att bevisa att du har fel (alla har rätt till sina åsikter) däremot tror jag definitivt att folk reagerade på ditt inlägg, det gjorde jag!
Ifrågasätta åsikter tycker jag också hör till forum.
Alla har rätt att säga sina åsikter (inte bara du!) och det du skrev upprörde många, det är inte konstigt!
Du säger att uppfödare för dig är samma sak som en grossist…
Jag tror att du är ganska så ensam om att tycka så.
Det är klart att det är våra problem om vi går med ekonomisk förlust och det är vårt val men en grossist föder upp djur för att kunna försörja sig på det, det gör inte vi!
Om folk börjar ställa krav, sluta köpa grossistuppfödda djur så kommer de att sluta, så enkelt är det (menar dock inte att det är enkelt att få folk att göra det).
Det första jag anser måste göras är att informera, informera och informera, starta ett "uppror", först då kan det bli någon ändring!

I inlägg #100 skriver du:

#94 - Vet du vad? Jag skiter fullständigt i hur ensam jag än är i mina åsikter, jag står för det jag tycker och står fast vid det!! Väldans massa tjat kring detta: "Ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta osv.." JA! Man ifrågasätter saker o ting när man skriver i ett forum och JA! Man ska tåla vad andra skriver om ens inlägg o JA! Folk "reagerar" som du uttrycker dig, JA! JA! JA! Hur många gånger ska jag behöva säga detta??? Jag säger det om o om o om o om o om o om igen men du fattar fortfarande ingenting! Jag blir riktigt irriterad! Nu säger jag absolut för SISTA GÅNGEN; Jag tål att folk ifrågasätter - på ett schysst sätt! Jag tål att folk inte tycker som jag - om man uttrycker det på ett schysst sätt! Jag tål att folk blir upprörda o hoppar på mig - på ett schysst sätt! Okej?? Men allvarligt talat, läser du inte mina inlägg ordentligt elr läser du dom överhuvudtaget? För jag har fått nämna detta flera gånger om, nu, och de e jag riktigt less på! Läs mina inlägg o det jag skriver innan du sätter igång o skriver en massa skit jag inte ens nämnt!

I inlägg #102 skriver jag:

**Jag läser dina inlägg, ibland även mer än en gång, för att försöka förstå.

Sen skriver du att du tå att folk inte tycker som du gör/ifrågasätter "när de gör det på ett schysst sätt".
Tycker du att det är "schysst" att bete sig som du gör?
Svära och "skrika" (du använder stora, feta, och understrukna bokstäver plus utropstecken).

I inlägg #104 skriver du:

#102 - Jag tycker inte att ditt sätt att argumentera är ngt vidare trevligt heller. Jag är alltid trevlig från början men är ngn otrevlig mot mig så e jag otrevlig tebax. Sedan svär jag inte, jag skriver antingen med * eller så skriver jag ingenting överhuvudtaget. Jag skriver med stora, feta, understrukna ibland därför att folk som inte förstår ska titta mer på orden som e markerade. Men då upplevs dom som skrikigt tydligen. Ville bara markera dom orden, men ja, får man inte göra det så okej. Men då undrar jag varför dom funktionerna finns i ett forum om man inte ens får använda dom?

I inlägg #105 skriver jag:

Då tror du fanimig helt fel för jag tänker inte sitta här o slösa bort timmar på att "diskutera" me dig, Vet du varför?

Fan är enligt mig en svordom, men jag har kanske inte rätt i det?

Absolut kan man använda stora bokstäver, feta bokstäver, understrukna ord och utropstecken, men när man använder allt, eller nästan allt så uppfatar iaf jag det som att man skriker.

Jag ska prova med fet och understruken nu och se om du kan förstå/"titta mer på de markerade orden".

Undrar också när du menar att jag blev otrevlig mot dig?

I inlägg #106 skriver du:
#105 - Ja, det har du nog rätt i, fan är en svordom och enligt mig behövdes den för jag va riktigt förbannad på dig o jag tycker att jag hade anledning till det oxå. Som svar på din nästa fråga: Kolla in dina tidigare inlägg. Jag tänker inte sitta här o scrolla upp o ner efter o leta efter gamla inlägg. Tyvärr. Det får du leta efter själv.

Nu skriver jag till #106
Precis, det är en svordom som du skrivit fast du skriver att du aldrig svär…….. Nåja, strunt i det.

Jag har kopierat in alla mina svar till dig samt dina inlägg som jag svarat på så du inte ska behöva scrolla upp och ner (blir iofs en bit iaf men jag hoppas att du kan har överseende med det, annars kan jag dela upp det ännu mer så kan vi ta en kommentar i taget för jag vill väldigt gärna veta). Vill du nu vara så snäll och berätta för mig "vad det är för massa skit som jag skriver som du inte nämnt och vilka fasoner jag har att vända allt du säger mot dig"?

Gärna också när jag blev otrevlig mot dig.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Bella-R
0

#107 - Jag orkar inte ens läsa igenom hela inlägget! Ledsen, jag orkar inte med detta. Vad vill du komma fram till?

Sandra-B
0

Jag vill veta vad det är för "massa skit jag skriver som du inte ens nämnt" och vilka "fasoner jag har att vända allt du säger mot dig"?

Det är det jag vill komma fram till (eller rättare sagt ha hjälp att komma fram) då jag själv inte kan se var det är.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Uppfatta inte mej fel och ta mej inte för en idiot så e du snäll. Försöker förklara hur jag tänker, vi har snackat innan om att jag skulle köpa charmig (nånting och den andra) för några månader sen(inte aktuellt nu). och då va du hur trevlilg som hellst emot mej. Vill gärna att de fortsätter så.)

Jag TROR att de alltid kommer finnas någon form av grossister. Är det inte "grossister" så kallar dom sej "uppfödare". DVS uppfödare som beter sej som grossister. För det är ett lätt sätt att tjäna pengar på. Jag är emot sånt men som privatperson så kan man inte göra mycket åt de eftersom jag tror de kommer finnas sånt hela mitt liv ut. Det är ingenting som kan ändras så snabbt. Att jag köper ett marsvin spelar ingen större roll år 2050. Visst de kanske gör att allting går 1 min söligare än va de borde gått.
Jag kan lova dej att om Kozzan funnits hos ex dig som uppfödare hade jag kommit o tigt på mina bara knä om att få köpa honom för vilka pengar i världen. Jag är inte stolt över att han är från grossist som alla här inne tror nu. Det är en missuppfattning. Men ibland blir de som det bli och när det bli så, så blundar man och tänker typ att "ja men jag räddar iaf honom från att komma till ett hem där han kanske fortfarande får de dåligt och en massa småbarn som kommer tröttna".
Då känner man sej inte så jävla dålig längre. Men jag får oxå kämpa extra mycket med honom.

Jag bara svamlar. Dels för att jag är ledsen och dels för att jag har svårt att SKRIVA de man egentligen ska diskutera i ord munnar emellan.

Jag hoppas du förstår o respekterar..

Mossedal
0

Finns ingen moderator som kan låsa denna tråd??????????

Som ny på denna sida tycker jag det är tråkigt att senaste inläggen mest består av påhopp och otrevlig ton :-(
Nu har väl alla "fått skriva av sig" och upprepat sig tillräckligt, eller?

Var och en blir salig på sin tro…. och man kan inte påtvinga andra sin syn/tro om de inte vill - hur rätt man än själv anser sig ha!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Denna kommentar har tagits bort.
Sandra-B
0

Jag vill inte tjafsa mer utan bara säga att jag har inget som helst minne av att jag har pratat med #110 angående mina marsvinspojkar, säger inte att hon hittar på det utan bara att jag inte kan komma ihåg det.

Jag tycker att man kan uppfatta inlägg #110 att jag skulle vara sur på henne/otrevlig mot henne för att hon inte köpte mina pojkar (som är sålda) och ist köpte ett marsvin från en djuraffär, så är absolut inte fallet!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Abico
0

Jag låser nu den här tråden efter önskemål från medlemmar. Vill ni fortsätta diskutera så skapa en ny, lugnare, tråd eller ta det via pm.

//Hanna - medarbetare på marsvin.ifokus

Hanna 

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer