Marsvin som haltar
Hej!
Mitt tvååriga marsvin har börjat halta.
Jag upptäckte det i eftermiddags och tog då upp henne för att kolla om det kanske var något med något klo, men det var det inte. Jag försökte så försiktigt jag kunde känna på tassen/benet men hon visade ingen reaktion.
Men i buren haltar hon, men hon är pigg förövrigt och äter hö och är med de andra i flocken.
Hon haltar i vänstra framtassen.
Tacksam för svar!
- Redigerat 2023-08-02 19:46 av Ljungåsen
Spontant tänker jag antingen pododermatit, eller en muskelsträckning. Båda sakerna gör rejält ont, annars skulle hon inte halta.
Rekommenderar ett besök hos marsvinskunnig veterinär, för diagnos och behandling. Åtminstone smärtstillande borde hon få.
#1: Jag ska kolla på tassarna idag och jag har köpt ett förstoringsglas som kan hjälpa att se.
Jag ringde till veterinären och vi kom överens att vänta till imorgon att åka in. Så länge hon inte blir sämre väntar vi till imorgon.
Finns det jag kan göra för att inte förvärra smärtan? Ska hon få gå själv ifrån de andra så att de inte kan hoppa på henne?
#2: Jag skulle låta henne vara tillsammans med kompisarna. Risken är att hon blir stressad om hon sätts själv, och det är värre.
Håll koll på vikten, så att hon äter ordentligt och inte bara låtsas. Och se till att hon har mjukt och sviktande under fötterna, ifall det handlar om pododermatit.
Guinealynx har bra information om pododermatit.
https://www.guinealynx.info/pododermatitis.html
#3: Jag försökte mitt bästa med att ha vilde på framtassarna.
Den blåa bilden är den högra och den gula bilden är vänster, den hon har ont i.
När jag trycker på vänster trampdyna biter hon mig men inte när jag gör samma sak på höger.
Det ser ut som att den högra är mest röd, men den har hon inte ont i.
Jag har vägt henne och hon var gått ner 16 gram, men jag vägde de andra också för att de brukar gå ner i vikt ”tillsammans” och gå upp ”tillsammans”. De andra marsvinen har också gått ner lite, men de brukar gå upp och ner från dag till dag.
Kan jag rengöra foten på något sätt medan jag väntar på veterinärtid?
- Redigerat 2023-08-03 11:14 av Wille21
#4: 16 gram är ju ingenting, så då äter hon ordentligt! Jättebra, för det är ett bekymmer mindre.
Hon har ju bevisligen ont i sin vänstra fot och jag tycker nog att den ser lite svullen ut, vilket kan vara begynnande pododermatit. Hon behöver få komma till veterinären, gärna idag. Det kommer inte läka ut av sig själv, utan hon behöver både antibiotika och smärtstillande.
I länken i #3 finns exempel på vad man kan bada foten med, men det känns som överkurs nu när hon inte har något sår. Det viktigaste du kan göra, förutom att ta henne till veterinären, är att se till att underlaget hon bor på är rent, mjukt och sviktande. Hon får absolut inte springa runt på hårda golv.
#5: Ja, det är en lättnad att hon äter hö och mat och dricker som hon ska.
Tänkte ringa idag till veterinären och förhoppningsvis få en tid imorgon.
Halva buren har spån och halva har mjuka mattor, ska jag typ ”stänga” av halvan med spånet? Ett annat problem är att hon brukar ligga under mattorna på golvet. Jag har försökt flera gånger att hon ska ligga på mattorna men inget funkar.
#6: Spån är mjukt och sviktande, om lagret bara är tillräckligt tjockt. Minst 10 cm, brukar vara ett riktmärke.
Mattorna är jag mer tveksam till, vad är det för mattor? Blir de blöta när marsvinen kissar? Är de tillräckligt mjuka? Vetbed tycker jag fungerar bra som mjukt underlag.
Och du behöver på något sätt hindra henne från att ta sig in under mattan och gå på golvet. Enklast är kanske att ta bort mattorna, och ha tjockt med spån överallt? Gärna med hö eller halm spritt över spånet.
#7: Jag har inte tillräckligt med spån att ha över hela buren, och min pappa jobbar till sent, men försöker få tag i någon som kan skjutsa mig för att köpa.
Mattorna blir då ett problem om jag inte kan få tag i tillräckligt med spån. Men mattorna är väldigt bra för att de blir inte blöta av kiss och jag byter mattor varannan dag.
Jag har mattor från Ikea.
#8: En sån matta har jag i mitt badrum, och den är visserligen mjuk på ytan, men inte tillräckligt tjock och sviktande för att fötterna inte ska fara illa. Vad har du som absorberande lager under mattan? Om det lagret är tillräckligt sviktande så kan det funka.
#9: Jag har bara mattorna och sedan golv under…
Edit: jag ska åka och köpa spån nu, så att nu kan jag ha spån över hela buren.
- Redigerat 2023-08-03 12:41 av Wille21
#10: Då skulle jag nog vilja påstå att det blir alldeles för hårt för fötterna.
Hoppas det ordnar till sig för din lilla.
#11: Det kommer nog ordna sig, vi har fått en akuttid imorgon och ska ha spån i hela buren tills dess.
Tack för hjälpen :)
#12: Jag håller tummarna! Återmata gärna vad veterinären säger.
#13: Såklart :)
#13: Vi ringde till Agria där vi har försäkring på marsvinen och fick prata med en smådjursveterinär.
Hon tror att det inte är podoermatit för att det drabbar nästan alltid baktassarna. Hon trodde att det kan vara en stukning för att mitt marsvin brukar hoppa och krypa, hon har alltid gjort det. Veterinären tyckte att vi skulle avvakta till måndag men om det blir sämre ska vi åka in akut.
Så vi avvaktar till måndag och om hon inte är bättre eller sämre får vi en akuttid där.
#15: Även en stukning gör ont, och jag har svårt att se varför man vill avvakta istället för att marsvinet ska få smärtstillande, så hon slipper ha ont.
Det är mycket möjligt att det inte handlar om pododermatit, även om jag tycker trampdynan ser svullen ut. Det marsvin jag haft som hade pododermatit hade det på just framtassarna.

Det känns ju lite taskigt att vänta 3 dagar om marsvinet kanske har ont. Även om man inte tar reda på orsaken så borde man ju ge smärtlindring under tiden. Sen om det gått över till på måndag är det ju jättebra men man kan ju hjälpa till under tiden. Onödigt att ha ont om man inte behöver det.
#17: Veterinären sa att de hade ingen tid förrän nästa vecka. Men vi skulle åka in akut om hon gick ner mer i vikt, inte äter, inte dricker eller hon haltar mer.
Jag vägde henne för en timme sen och nu har hon gått upp 5 gram och är lika pigg som vanligt.
De sa att de inte skulle skriva ut medicin mot smärtan eftersom de tyckte inte att hon hade tillräckligt ont för det, eftersom hon äter och dricker som vanligt.
#18: Våra marsvin har varit halta på en tass ett par gånger efter att ha hoppat ner från lite för hög höjd. Det har alltid blivit bättre och bättre och efter några dagar upp till en vecka har det varit helt bra. Håller tummarna för att det går över snabbt.
#18: Det var ett väldigt konstigt resonemang av veterinären, tycker jag. Marsvin brukar tåla smärtstillande mycket bra, och det finns inga egentliga nackdelar med att ge.
#20: Ja, men hon sa det så vi får lyssna på det.
#19: Jag tror att mitt marsvin har stukat tassen, det verkar mest troligt med tanke på att hon brukar hoppa och så.
Hej!
En liten uppdatering: vi behöver inte åka till veterinären eftersom hon höll vikten och jag märke att hon blev bättre och bättre och haltade mindre och mindre. Idag märks det knappt att hon haltar och hon pigg och glad :)
#23: Så skönt att det ordnade sig. Det är jobbigt när ens små inte mår bra.