Hoppat ur buren
Har två hanar på 6-7 månader. Imorse när vi kom upp satt ena hanen på golvet. Burenkanten är nog 60-70 cm upp från golvet. Haft båda uppe och ingen av dem ser ut att att ha skadat sig utvädnigr iaf. Tänker att det vore bra med en koll hos veterinär på han som hittades på golvet för att inte missa något, vi är ju så ovana. Rimligt?
Hur är det med att sätta ner honom i buren med den andra igen? Kan han ha hamnat på golvet utan att det varit bråk i buren?
Jösses, det var imponerande högt hoppat. Finns det någonting i buren som han har hoppat upp på, för att ta sig över? Går det att möblera om för att minska risken för en repris?
Jag skulle sätta ihop pojkarna i knäet, tillsammans med någonting gott att äta, och kolla att de beter sig normalt mot varandra, innan jag satt ihop dem i buren.
Att ta honom till veterinären för kontroll tycker jag låter mycket smart. Han kan ha ont.
#1: för att förtydliga är kanten på buren 70 cm ovan VÅRT golv. Inte deras. Kanten cirka 35 cm hög för dem. Vi har bland annat ett hörnhus som han kanske har tagit sig upp på, är väl 15-20 cm högt kanske. Svårt att sätta det mitt i någonstans utan att det hamnar i vägen lite.
Men är det möjligt att han hoppat ut utan att de bråkat?
Vi har ännu inte haft de i knät tillsammans, har inte fått till greppen för det riktigt utan brukar ha dem var för sig, först den ena sen den andra. Så de är inte vana vid att vara i knäet ihop. Svårt att observera normalt beteende då. Tycker du vi bör prova ändå eller sätta ner i buren och observera där en stund innan vi lämnar dem?
Tack för all hjälp, ännu en gång 🙏
Det är absolut möjligt att han hoppat ur utan att de bråkat. En del är mer äventyrslystna och spänstiga än andra.
Sannolikt har han först hoppat upp på huset, och sen över kanten, så jag skulle flytta på det så att det inte går. Annars kommer det hända igen, och han kan faktiskt slå ihjäl sig.
När det gäller hanar som bor ihop så brukar det vara smart att aldrig dela på dem om man absolut inte måste (som vid kloklippning). Ska de upp i knäet så ska de sitta där tillsammans.
Eftersom de inte är vana att sitta i knät tillsammans (än) så skulle jag först lyfta ut han som är kvar i buren, sen lyfta in han som rymde så att han får vara där ensam i några minuter. Sen servera goda grönsaker i buren, och sist sätta ner kompisen. Och ha koll.
Uppdatering om man är nyfiken:
Vi byggde en ny större bur med mer yta att springa på, en bräda i mitten som delar av med ett mindre hål för att kunna springa över på andra sidan, två höhögar, två matskålar och huset i mitten på ena sidan. Killarna kurrar, kvittrar och springer runt ihop.
Beter sig som vanligt båda två.
#4: Roligt att det går bra! Mer yta är alltid bra, och speciellt för småkillar som brukar ha en massa spring i benen.