Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendesällskap
Läst 66 ggr
Wimal
0

En ny hona har flyttat in

Hej,

Jag har för några dagar sen hämtat hem en ny hona, 4 månader. Har sen innan två st, en är 1,5 år och den andra 5,5 månad.

Första dygnet så fick de bo brevid varandra med ett galler emellan dem.
Dag 2 så satte jag ihop alla 3 i en stor hage på golvet, 1x2 m. Min äldsta och mest dominanta jagade och nafsade bort päls från vår nykomling.

Efter ytterligare ett dygn så vart det mest jagande.

Nu har det gått 3 hela dygn ihop och nu har även min andra tjej börjat jaga nykomlingen. Det är tydligt att dom säker upp henne i hagen på golvet och jagar iväg henne. Har tagit upp dom två och två i soffan/knä för att bli mer bekanta men även där försöker min äldsta nafsa tag.

Jag håller på att bygga en ny bur (Billy bokhylla) som jag planerar bli klar om senast någon dag. Är väldigt orolig att sätta alla 3 tillsammans på den ytan då den är mindre. Men dom behöver flytta tillbaka till sin bur, kan inte bo på golvet konstant.

Hur ska jag få dessa tre att börja acceptera varandra?

• Redigerat 2023-09-29 10:48 av Ljungåsen
Ljungåsen
5

Honor kan vara fruktansvärt taskiga mot varandra, speciellt när de är så få som bara tre.

Bästa lösningen brukar vara att skaffa en kastrerad hane, som styr upp och håller koll på flickorna. En flock med hane i brukar fungera väldigt mycket bättre än en med bara honor.

Så länge det bara handlar om jakt och inte slagsmål så är det ingen akut fara. Se till att du serverar mat, hö och vatten på flera ställen. Se till att det finns många gömställen, alla med flera ingångar och utgångar. Håll koll på att nykomlingen får I sig mat, lämpligen genom att väga henne dagligen.

Flytta inte in på mindre yta innan det lugnat sig. Om de behöver bo ett antal veckor på golvet så får det liksom vara så.

Ljungåsen
4

Kom att tänka på en sak till. Ingen av dina honor är riktigt vuxen (man brukar säga att de blir vuxna vid två år), så de är ju mer styrda av sina hormoner och därför betydligt jobbigare än vuxna vid brunst t.ex.

Wimal
1

#2: tack snälla för bra svar och tips! Inte tidigare fått information om att åldern kan påverka situationen men är såklart helt rimligt! Ska försöka klura ut hur jag löser detta på bästa sätt :)

Ljungåsen
2

#3: Ofta ser det värre ut än vad det är. Det gäller att lyckas se skillnad på aggressivt jagande, och dominansjagande, och att se till att den som blir jagad inte blir skadad, har möjlighet att dra sig undan och kan äta ordentligt.

Det är rimligt att den äldsta tycker att det är hon som bestämmer, och att hon tydligt talar om det för nykomlingen.

Jag håller tummarna för att det lugnar sig om några dagar. Ibland kan det ta bra mycket tid, veckor, i värsta fall månader, innan rangordningen satt sig.