Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 63 ggr
Ljungåsen
3

Hösten är här

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hösten har nu verkligen kommit på riktigt, och marsvinen kan inte längre vara ute och äta gräs, och få i sig D-vitamin. Däremot så går det fortfarande utmärkt att plocka in gräs, och det tycker jag att man ska göra, så länge man har möjlighet.

Gräs innehåller både nödvändiga fibrer, och C-vitamin, och dessutom är det vansinnigt gott om man är marsvin.

• Redigerat 2023-12-29 09:24 av Ljungåsen
redets
1

Innehåller gräset lika mycket nyttigt nu som i somras?
Har hört att det avtar ganska ordentligt till hösten men det kanske är ytterligare en sak som felaktigt har informerats om (hörde det för många år se'n)
De tycker ju iallafall om det så jag ger iallafall men ser över övriga grönsaker lite extra.

Ljungåsen
0

#1: Det finns inte överdrivet många studier på näringsinnehåll i gräs, men i den jag hittade sägs det att näringsinnehållet inte minskar så mycket som man tidigare trott, under förutsättning att det är gräs som hållts kortklippt. Övervuxet gräs har sämre näringsinnehåll.
https://hastsverige.se/news/bra-naringsvarde-aven-pa-hostbetet/

Vintertid skulle jag inte heller våga förlita mig på gräs som enda C-vitaminkälla.

En studie vid SLU visar att betet under hösten håller bra kvalitet både för protein och energi långt in på hösten.
redets
1

#2: Tack för infon. Det var ju som sagt var länge se'n jag hörde det.
Det kan ju inte vara lätt att säga vad gräs innehåller eftersom det nog kan skilja en hel del på sorter och var i landet det finns förutom hur det sköts.

Ljungåsen
0

#3: Jo, visst är det så att näringsinnehållet varierar väldigt mycket, både beroende på typ av gräs, hur det har gödslats och var det växer.

Det jag tyckte var intressant med studien var just det att höstgräs och sommargräs är hyfsat likvärdigt, om man jämför samma gräs på samma ställe. Även jag har minnen av att ha hört att skillnaden skulle vara större.

Eftersom gräs är ett stort glädjeämne i marsvinens liv så plockar jag så länge som det går varenda höst.