Ensamt marsvin behöver ett nytt hem
Jag skriver här för att hjälpa mitt barn. Han hade två marsvin men från ingenstans hittade vi den äldre kompisen död i buren i söndags, väldigt oväntat då han bara var 3 år gammal.
Min son har haft en stor kärlek men svagt intresse för sina marsvin så att köpa en ny kompis är inte ett alternativ, men eftersom marsvin inte mår bra ensamma så måste han få flytta någonstans där han kan få nya kompisar.
Det är väldigt jobbigt att ge bort eller sälja ett djur men jag tänkte att är det någonstans vi kan hitta någon som brinner för sina marsvin så måste det vara här!
Marsvinet som behöver ett nytt hem är en okastrerad hane på 2 år, korthårig svart päls med en vit fläck i pannan. Vi bor i Värmland mellan Karlstad och Säffle.
Vi hade inte tänkt oss några pengar utan vill bara att han får flytta till ett bra hem, buren behöver vi ha kvar till kycklingar.
Det finns, vad jag vet, två större omplaceringsorganisationer för marsvin. Marsvinshjälpen i Stockholm och Eragons i Göteborg. Jag rekommenderar att du tar kontakt med någon eller båda, för att få hjälp med att hitta ett nytt hem till dig lille.
Eragons har en omplacera-själv-guide som kan vara till hjälp.
https://www.eragons.se/tjanster/omplacering/omplacera-sjalv/
Under tiden som han sitter ensam behöver han extra omsorg. En del marsvin blir fruktansvärt deprimerade av att bli ensamma, och slutar äta, så var beredd på att du kan behöva stödmata. Rekommenderar vägning en gång om dagen, så.du märker i tid om han börjar slarva med maten. Marsvin är grymt skickliga på att spela friska!
#1: Tack för tipset, det fanns många bra råd där! Vi håller ett extra öga på honom nu när han är ensam, än så länge verkar han äta som vanligt men det vi märkt är att han knappt "pratar" något längre.
#2: De kan låtsas äta (framförallt när det gäller hö) så var uppmärksam och väg honom vid samma tidpunkt varenda dag. Att han har blivit tyst är ett tecken på att han är påverkad av ensamheten, så det kan vara bråttom.
Jag hoppas det går bra för er.
Ajdå! Ja vi ska absolut hålla koll på och väga honom dagligen, har också lagt ut en annons på blocket nu så hoppas jag vi hittar ett bra hem snabbt!