Ny pĂ„ detta med marsvin! đ€
Hej pĂ„ er! đ€
Jag funderar pĂ„ att skaffa marsvin. Jag bor i en etta men de skulle Ă€ndĂ„ fĂ„ en stor âburâ i from av liggande Billys bokhylla som jag sett mĂ„nga rekommenderat!
Jag förstĂ„r ju att följande frĂ„gor kan vara svĂ„ra att svara pĂ„ dĂ„ alla djur Ă€r olikaâŠmen vill iaf börja nĂ„gonstans!
MÄnga sÀger att marsvinen piper och lÄter pÄ nÀtterna? Gör alla det? Har lÀst att de Àr nattdjur men en uppfödare jag har kontakt med tycker hennes djur Àr rÀtt tysta pÄ natten. (TÀnker dÄ jag bara har en etta)
Jag planerar att ha dem ute ur buren en hel del med, sĂ„ de fĂ„r röra sig fritt i möjligaste mĂ„n. För om jag skaffar marsvin- ska jag givetvis gĂ„ all in sĂ„ de fĂ„r ett sĂ„ hĂ€rligt liv som möjligt! đ
(Under vÄr/sommar ska de fÄ bo i stor och lyxig bur pÄ landet hos mina förÀldrar har jag tÀnkt.)
OM det skulle vara sĂ„ att de lĂ„ter en massa pĂ„ nĂ€tterna- finns det nĂ„gon möjlighet att ha dem i en lite mindre âsovburâ ute i hallen tex? Eller om det inte fungerar- kan jag flytta deras ordinarie bur ut till hallen pĂ„ natten?
Om man rengör buren ofta och noga - luktar det dÄ nÄgot om dem? Utöver hö och spÄn mm?
Vore mycket tacksam för svar och gĂ€rna tips pĂ„ ALLT gĂ€llande detta đž
Emma
Marsvin sover inte pÄ nÀtterna, i alla fall inte mer Àn de sover pÄ dagarna. De Àr som mest aktiva i gryningen och skymningen, och Àgnar ungefÀr 20 av dygnets 24 timmar Ät att Àta.
Mina Àr som mest högljudda nÀr de vet att de ska fÄ grönsaker. DÄ kan de verkligen pipa högt! Annars Àr det enstaka ljud, nÀr de exempelvis vill ha samma sovplats. Och sÄ hör man förstÄs nÀr de tuggar, eller springer runt i höet. Hur störd du blir av smÄ ljud vet du ju bara sjÀlv, men öronproppar kanske vore en idé?
StÀdar du ordentligt och tillrÀckligt ofta luktar det bara hö.
- Redigerat 2023-10-29 19:44 av LjungÄsen
Jag hade ett roligt marsvin. SÄ fort jag pratade i telefonen sÄ "skrek" ena marsvinet jÀttehögt. Fick höra att det lÀt som om jag hade fÄglar. För nÀstan alla gÄnger som jag svarade i telefon sÄ gick jag hemifrÄn.
Mina var inte högljudda pÄ natten.
Det kan lukta lite beroende pÄ vad man har för bottenmaterial. Jag hade bunny bedding active. Det luktade lite men inte sÄ mycket som spÄn.
Mvh
Mig
#1: tack sĂ„ mycket för dina svar!! đđ»đ€©
#2: Hahaha, vilken buskorv! đ€Ł jag funderar pĂ„ aspspĂ„n, som Ă€r dammfritt och allergivĂ€nligt. Har du nĂ„gra erfarenheter av detta spĂ„n samt lukt? đ€
Jag vet ingenting om aspspÄn, men det fungerar sÀkert om det Àr tillrÀckligt mjukt, sviktande och absorberande. Marsvin kissar massor och har ömtÄliga smÄ fötter. Det Àr viktigt att underlaget Àr tillrÀckligt mjukt sÄ det inte ger tryckskador.
NÀr jag anvÀnde strö sÄ anvÀnde jag Easyströ. Mjukt, sviktande och hyfsat dammfritt, med god absorbtionsförmÄga. DÀremot fungerar det dÄligt om man har hanar som gillar att dra snoppen i spÄnet, för bitarna Àr sÄ smÄ att det lÀtt kommer in skrÀp innanför förhuden.
Numera anvÀnder jag vetbed ovanpÄ stallpellets.
Oavsett val av strö sÄ behöver lagret vara sÄ tjockt att kisset aldrig nÄr ner till burbotten. Det Àr dÄ det börjar lukta.
Haft marsvin i 10 Är och nej de piper inte pÄ nÀtterna. De piper nÀr man prasslar med pÄsar och de vet att det kommer godsaker haha. Kanske om de fÄr nÄgot ryck i buren/dricker vatten nÄgon gÄng sÄ lÄter det men det Àr inget problem sÄ sett!
Jag skulle sÀga att de inte luktar om man stÀdar som man ska, de luktar typ bara hö och spÄn vilket enligt mig Àr en mysig doft. =)
Sen vill jag Àven tipsa om att det finns lÀttare hyllor Àn billyhyllan, jag köpte en begagnad hylla som var gjord av nÄgot trÀmaterial som var vÀldigt lÀtt, inte ihoppressad spÄnskiva. SÄ ifall du vill ha lÀtt att handskas med buren sÄ kan du kolla upp andra typer av bokhyllor Àn billy. =) Jag köpte en begagnad för 60:- och köpte en vaxduk till att klÀ in golvet för 60:- sÄ jag fick en rymlig bra bur för 120 spÀnn!
www.snackan.weebly.com AkvariesnÀckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat