Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 449 ggr
trocadero
0

Cuy och utställning

Har funderat en hel del på det här med cuy när det gäller utställningar och aveln med vanliga marsvin och cuy.

Cuy marsvinen som nu ställs i guide (eller?) om dom får en rasstandard kommer dom sen då ha egna klasser men olika hårlag och det? eller kommer dom alla ställas i en och samma?

Och finns det några regler gällande att ställa blandrascuyar i "vanliga" marsvinsklasserna?

Hoppas frågorna kan förstås till viss del iaf =)

Stormviskaren
0

cuy ställes i guide och ost. det e va jag vet ^^ vet inte så mycket mer om det. det är inte så måna Cuy som ställs ut.

trocadero
0

i guide och ost? är det långhårscuyar som ställs i ost då eller?

Stormviskaren
0

nej dem vi såg var helt helt vanliga cuy (såg ut som nån
förvuxen nonself ^^ )

idipidi
0

Alltså cuy går ju upp i guide först vid detta årskifte. Och ärligt så vet jag inte vad som kommer att bedömas…

trocadero
0

Men hur är det med alla cuy blandningar, får en nonself cuyblandning som är 50% cuy och 50% vanlig ställas som "vanligt" marsvin? vart går gränsen för att vara cuy och vanligt marsvin? eller får alla cuyblandningar få ställas tillsammans med rasrena marsvin?

idipidi
0

Ja jag är lika nyfiken som du… Det finns ju inget som hindrar cuy att ställas i vanliga klasserna. Ingen viktgräns eller så. Extratår är ju dock diskvalificerande och de har ytterst sällan (aldrig?) färg och teckning som kan ränas som bra eller ens godkänd. Men om de hade det så finns det väl inget som hindrar. Inte som i Danmark där de har en viktgräns för vanliga klasserna.

Men det finns ju ingen direkt anledning att visa dem i vanliga klasserna för jag kan inte se att det finns några fördelar. De har en helt annan kroppsbyggnad, långt från det man strävar med vanliga marsvin och de är ju i princip inte alls avlade på färg/teckning eller samma pälsattribut som vanliga marsvin.