Vikt, kost och beteende
Hej! Ny här på forumet! Sambon och jag har precis skaffat oss 2 st marsvin honor. Cirka 2 månader och 1 vecka gamla. Blandras.
Den ena heter Aurora och väger 289 gram
Den andra heter Kiwi och väger 347 gram
Är detta en normal vikt? Båda är spralliga tidvis på dygnet, är mest aktiva när dem är med oss i sängen men även i deras innehage/bur.
Dem får grönsaker 2 gånger per dag, morgon och kväll. Varje måltid grönsaker består av några morrotsbitar, gurka och lite paprika. Sedan får dem cirka 1 tesked pellets under dagen. Fri tillgång till hö såklart. Ger vi dem för mycket grönsaker och pellets?
Sedan är dem experter på att gnabbas. Både när det finns mat i närheten men även när det inte finns mat i närheten. Inga bråk uppstår, mer att den ena eller den andra höjer upp huvudet och gnagger tänder. Händer ofta när det ena marsvinet hittat ett mysigt gömställe och den andra vill vara där mer. Dem samsas såklart med. Är det ett normalt beteende? Bör man oroa sig? Ska tillägga att vi haft dem i snart 2 veckor.
Dem springer ofta iväg när man försöker lyfta upp dem till sängen. Men när dem väl är i sängen verkar dem känna sig trygga och det är nästan fritt fram att klappa och leka med dem. De lägger sig ofta på sidan när dem är i sängen om dem hittar någon mysig plats.
Ursäkta för alla frågor😀
- Redigerat 2023-11-17 08:42 av Ljungåsen
Vikten är svårt att säga någonting om, för marsvin kommer i olika storlekar. Det som är viktigt med så unga marsvin är att väga dem ofta, åtminstone två gånger i veckan, och att skriva upp vikten så de går att följa över tid, så du märker om de ökar i lagom takt.
Mängden grönsaker låter okej, men jag undrar lite över hur du säkerställer att de får det C-vitamin de behöver? Lite paprika låter som det möjligen in inte är tillräckligt.
Vilken sorts pellets ger du? Väldigt många sorter som marknadsförs som lämpliga för marsvin är inte alls nyttiga, speciellt vanligt är en felaktig kalcium-fosfor-kvot.
Konflikter vid mat kan minskas genom att du ser till att de inte behöver vara så nära varandra när de äter. Antingen genom att sprida ut maten i buren, eller ge dem varsin skål att äta ur.
Jag avslutar med att jag hoppas att du är medveten om att de kan slå ihjäl sig ifall de ramlar ur sängen. Marsvin har dålig syn, och ännu sämre höjduppfattning, och kan vara ruskigt snabba.
#1: Hej och tack för så snabba svar!
Ska börja med att tillägga gällande när dem är i sängen så har de uppsikt hela tiden oft finns även upphöjda kanter så det finns ingen risk att dem kan ta sig förbi skydden på sidorna av sängen.
Varsin matskål har dem, och vi ställer dem på 2 olika ställen i buren men dem gillar att gå till varandras matskål även när dem äter. Pellets vi använder just nu fick vi med oss av uppfödaren. Har kollat i det breda spektrumet av pellets och precis som du säger så finns det tonvis av olika sorter. Någon du kan rekomendera?
Gällande grönsakerna så har jag inget direkt sätt att veta att de får i sig rätt mängd c vitamin. Har läst att ett vuxet marsvin ska ha cirka 1 dl av c vitamin rika grönsaker per dygn. Och går lite efter det och ger dem cirka en halv dl per dag var.
Väger dem 1 gång per dag och de går upp något gram per dag. Dem är aktiva och gillar att springa av sig periodvis. Innehagen är cirka 230x100 cm stor. Så gott om plats finns det
#2: Bra att du har uppsikt när de är i sängen, och bra att de har gott om plats! Rörelse är jätteviktigt för att de ska må bra. Också bra att du väger ofta, och har koll på vikten!
När det gäller pellets så brukar jag rekommendera Oxbow essentials. Den är en, av få, pellets på svenska marknaden som har ett ok näringsinnehåll. Dessutom är bitarna tillräckligt små för att kunna serveras i aktivitetsboll. Just aktivitetsboll är någonting som unga, energiska marsvin brukar uppskatta. En bra sysselsättning när de har golvtid. Och bränner de lite energi så kommer de bli trevligare mot varandra dessutom.
När det gäller C-vitamin så säger man att växande marsvin behöver ungefär 30 mg per kilo kroppsvikt och dygn. När de är färdigvuxna så räcker oftast 10 mg per kilo kroppsvikt och dygn. Det finns massor med olika sätt att ge C-vitamin, se länk
https://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2012/02/27/c-vitamin-den-viktiga-c-vitaminen/
Mina marsvin får yttepyttelite askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. En mängd motsvarande två strösockerkorn ger hela dagsbehovet för ett vuxet, enkilos marsvin (och därmed också dagsbehovet för ett växande marsvin på ca 330 g).
C-vitaminbrist ställer till med en massa elände, inte bara skörbjugg, så det är verkligen fruktansvärt viktigt att du ser till att de får det C-vitamin de behöver, i tillräcklig mängd, varenda dag.
#3: Tack så mycket för svaren och rekommendationen. Ska testa på de pellets du angav. Trevlig helg! 😀
Jag har varsin matskål till alla mina marsvin och jag ställer dem nära varandra så de kan sitta tillsammans men ändå äta ur varsin det tycker jag varit bästa sättet för att slippa bråk om maten - vilket inte behöver betyda att det är bästa sättet för andra.
#5: Ja, vi har även varsin skål till dem. men dem gillar att äta lite, sen springa runt lite och sen äta lite till och där emellan går de ofta till varandras skålar och det är då dem börjar gnabba med varandra