Hjärnskakning
Idag när jag skulle sätta ner James i buren så sprattlade han till och bet mig i handen så jag tappade honom. Dock inge högt, men tydligen så lyckades han slå i huvudet. Han blev helt väck, och det såg ut som om han lade sig ner för att dö.. men han andades fortfarande. Jag lyfte på honom för att känna om hans hjärta slog och för att se om han piggnade till. Då öppnade han ögonen och man kunde se att pupillrarna rörde sig snabbt fram och tillbaka som om han hade fått epilepsi..
Antagligen fick han en hjärnskakning. Först kunde han inte gå, men nu har han vilat hela dagen så nu går han normalt, men han är fortfarande väldigt väldigt trött.
Snacka om otur.. är det någon av er som har varit med om något liknande?
Det har hänt 2 - 3 ggr genom åren att något marsvin har hoppat ur famnen på mig på väg ner i buren. Men det har aldrig hänt något allvarligt.
Men det låter ju inte bra med hjärnskakning :O Håll koll på honom så det inte blir värre…
Hanna

shet konstigt .. om han verkar konstig i mrn kan du ju ringa vet och höra :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Aldeles i början när jag hade marsvin och precis hade byggt ett burskåp, efter mer erfarna marsvins ägares bur mått, med front och så. Då hoppade en hane ur buren från högsta våningen, PANG bara, ner i golvet och honflocken, han blev helt paralyserad/lam i bakkroppen . Jag trodde att jag skulle få lov att avliva honom, men han verkade inte ha ont. Han kuttrade, drog sig fram med framtassarna och jagade honor. Efter ca 10 min var han helt återställd! Han verkar ju inte fått en hjärnskakning som din men med den här lill historien vill jag bara säga att marsvin är tuffare än mn kan tro, och din kille kommer säkert att bli helt bra.
och så ska man inte ha pilska hanar i buren högst upp om man inte har en riktig dörr….
Jo JAG har varit med om nått liknande. Har fått hjärnskakning många gånger som liten och vad jag vet och kommer ihåg så blir man väldigt trött och illamående.
Det är nog bra om du låter marsvinet vila ett tag, inte vara ute och springa på golvet eller så. Jag skulle ge lite extra bra mat också.
Det värsta som hänt är typ en framtand som åkt när jag har tappat marsvin, men jag antar att han landade på "rätt" sätt så det tog ordentligt.
Jorå, vet ringdes efter på en gång..eftersom min pojkväns, som äger marsvinet, mamma är det. ;) Han är helt återställd nu, lika rädd som vanligt osv. Det var verkligen obehagligt.. trodde att han skulle lägga av helt. Men han sov typ hela dagen och sen på morgonen så skuttade han omkring i buren. Mycket mysko.
#5 - Vad bra att det är bättre nu iaf. :)
Hanna
Usch vad hemsk och läskigt! Är han helt återställd? Annars bör du låta en veterinär undersöka honom. Man måste verkligen vara försiktig med de små sötsakerna ;)
Njea, jag har inte tappat någon men min förra kille hoppade ut famnen, dock inte från så hög höjd men han fick ett litet sår på nosen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus