Gissa rasen?
Jag fick för ca 1,5 år sedan överta två marsvinskillar. De var båda äldre och båda två har fått somna in sedan dess :( Jag vet inte så mycket om dom förutom att de är köpa från en djuraffär. Den ena blev väldigt speciell för mig trots den korta tiden han fick bo här så nu undrar jag om det finns någon kunnig person som kanske kan ge sig på att gissa vilken ras han var?
Den sista bilden är på hans bror, så antar att han är en blandning av något?
Anledningen till att jag frågar är för att jag så gärna vill hitta en uppfödare som föder upp liknande marsvin.
- Redigerat 2023-11-23 20:18 av Ljungåsen
Himla gulliga marsvin.
Djuraffärsmarsvin brukar inte vara av någon speciell ras, utan mest en blandning av lite allt möjligt. Med det sagt så tycker jag att han ser ut att vara ett vanligt släthår.
Oki, tack för svar ändå :)
#0: Om jag får gissa, så är marsvinet en nonself DE golden/white. Där nonself då står för ett släthårigt marsvin med minst två pälsfärger, DE (dark eyed) är svarta ögon, och golden/white färgerna på pälsen där den mest frekventa färgen anges först.
Detta är då endast en gissning, eftersom jag dels inte är i uppfödar- eller utställningssvängen, dels som #1 redan nämnt så är de flesta djuraffärsmarsvin inte av någon särskild ras utan en blandning. Blandrasmarsvin brukar ibland kallas för petmarsvin.
För ett otränat öga kan marsvinets teckning (pälsmönster) påminna lite om Dutch, men det är inte en "riktig" Dutchteckning.