Operera bort öga
Någon som har erfarenhet av att operera bort ett öga på marsvin och kan dela med sig lite om detta? Rehab? komplikationer? mm
- Redigerat 2023-12-10 14:54 av Ljungåsen
Ingen egen erfarenhet, men en väns marsvin fick operera bort sitt öga för ganska många år sedan. Vad jag minns så gick det komplikationsfritt, och han hade inga problem med att anpassa sig till sin enögdhet.
Är det en duktig veterinär som opererar så bör risken för trassel vara låg.
#1: Okej, tack för svar. Var in med vårt ena marsvin akut igår. Det var en skada på hornhinnan som eventuellt inte går att rädda. Det som känns konstigt är att vi åkte in med ett glatt, piggt och hungrigt marsvin och kom hem med ett ledset, trött och aptislöst marsvin istället, ögat ser värre ut en någonsin idag. Han fick sprutor med smärtstillande innan vi åkte, vilket eventuellt kunde göra honom lite trött, men inte så håglös som han varit nu. Fått en cocktail med grejer han får var tredje timme. Imorgon återbesök och ny bedömning.
#2: Usch så obehagligt! Stackars marsvin och stackars er! Det finns vissa smärtstillande som ibland kan göra en del marsvin alldeles håglösa. Jag har varit med om det gällande Novalgin (ett marsvin) och Bupaq (ett annat marsvin) och det var vidrigt båda gångerna. Vad får ditt marsvin för mediciner?
Jag har också haft ett marsvin med en rejäl ögonskada. I hans fall läkte det så småningom, men krävdes en skrapning och många veckors droppande. Först med antibiotika och sedan med blodserum.
Jag håller tummarna för att din också får behålla sitt öga! Men om det inte går så kan han få ett alldeles utmärkt liv som enögd ändå. Marsvin har rent generellt rätt dålig syn, och anpassar sig lätt.
(Jag har haft ett blint marsvin också, och hon klarade sig precis lika bra som kompisarna.)
#3: I ögat får han antibiotikadroppe kloramfenikol och serumdroppe (hundblod) och smörjande droppe (comfort shield)
I munnen får han Bactrim och metacam.
Jag är inte orolig för att behöva ta bort ögat, men en operation är ju alltid en risk. Som sagt, det jobbiga är ju att se han må så dåligt efter veterinärbesöket. Han har i stort sett varit sig själv hela tiden. Vi misstänker dock att han kliat sig i ögat efter han fått smärtstillande och förvärat ännu mer. Vi får se hur det går. Var inte länge sedan vi fick ta bort hans bror, så hoppas han kommer klara sig.
#4: Det låter som han får precis alla mediciner som finns för att det ska gå så bra som möjligt. Hoppas du får bra besked imorgon.
#6: Nej, det där ser inte roligt ut. Det är en rejäl skada, och jag förstår att de flaggar för att ögat kanske inte går att rädda.
Efter en ögonskada så tar det ett tag innan den där vita hinnan visar sig, så just det behöver inte vara så konstigt.
Fel
- Redigerat 2023-12-20 14:22 av ronbe