Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: nyheter
Läst 80 ggr
Ljungåsen
1

Marsvin som ogräsbekämpare

Bild

När John Gargan började använda marsvin som ogräsbekämpare i sin biodynamiska odling hade han ingen aning om att hans största problem skulle bli att få dem att överleva. Nu jobbar han mer aktivt på att skydda dem från rovdjur, eftersom de gör ett fantastiskt jobb med ogräset.

Marsvin varken gräver eller klättrar, och äter fascinerande mängder. De bajsar också massor (något som alla som har marsvin redan vet) och deras pluttar är perfekt gödning till odlingarna.

Nedan är två intressanta Artiklar om John och hans odlingar. Den översta är ganska ny, och den understa är från när han precis hade börjat med marsvin.

https://www.abc.net.au/news/rural/2024-01-02/keeping-guinea-pig-workers-safe-from-predators/103269150
https://www.abc.net.au/news/rural/2022-02-23/guineapigs-farmer-weeds/100853008

Smihast
1

Intressant!

/ en djurälskare 😝

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

STAY

WEFLIP

UlrikaD
2

Lite hemskt att läsa att han förlorat två tredjedelar av 140 marsvin (!) till rovdjur.

Ljungåsen
2

#2: Håller med. Spontant känns det oerhört naivt av honom att inte ha skyddat dem mot rovdjur redan från början. Det krävs liksom inte så himla mycket för att kunna räkna ut att det är en reell risk.

UlrikaD
2

#3 Eller hur? Sen kan ju inte alla dött i en attack, borde varit flera. Och då borde man kunnat hindra att det blev så många.

Ljungåsen
1

#4: Jag håller med om vartenda ord du skriver!

Det jag tyckte var riktigt intressant med artiklarna var att det var första gången som jag läste om någon som höll marsvin som nyttodjur, och inte "bara" som sällskap. Ja, om man bortser från de som håller marsvin för köttets skull, förstås.

Jillyana
0

jag skummade igenom artikeln, men såg inte hur de inte käkar upp allt han odlar också XD Misssade jag den raden eller?

Ljungåsen
1

#6: Som jag fattar det har han marsvinen kring sina träd. Då äter de gräs och ogräs på marken så att träden får mindre konkurrens. Ananas odlar han, bland annat.

Jillyana
1

#7: aaaah, då är jag med. tackar :)