Utomhusmarsvin upprör i Cudahy, USA

En marsvinsägare i Cudahy, USA, har orsakat uppror i staden, sedan hon publicerat en bild på sina marsvins utomhusbur på Facebook. Det är kallt ute så här års, och marsvin mår inte alls bra av kyla.
Ägaren berättar att hon hittat människor i trädgården, redo att rädda marsvinen, och att hon då fick ringa polisen. Hon säger också att hon hotats när hon visat sig offentligt. Polisen uppmanar allmänheten att inte stjäla marsvinen, då inget brott har begåtts (än). Ägaren påstår att hon kommer ta in dem i värmen om det verkligen blir nödvändigt.
https://www.fox6now.com/news/cudahy-guinea-pigs-living-outside
Här i Sverige säger djurskyddslagen att marsvin måste ha en temperatur över 0 grader. En helt absurt låg siffra, tycker jag. 15 grader hade varit en mer rimlig lägstatemperatur.
Bra att det uppmärksammas ändå. Hoppas att det löser sig för både marsvinen och människorna.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Med tanke på djurhållningen generellt i USA, så ser jag det som ett gott tecken att folk faktiskt reagerar.
Jag tycker oerhört synd om marsvinen som hålls utomhus i kylan, och förstår inte alls ägarens motvilja mot att ta in dem.