Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 946 ggr
Mari
0

Skinny-frågor

Har kollat på lite bilder på Skinnysar och Lakelands nu idag :)

Födds skinnys med slutna ögon? Tycker alla bilder jag sett nu så ser man inte ögonen, de kisar liksom mer än andra nyfödda marsvin.

Sen undrar jag också lite om lakeland, de är alltså en fullpälsad skinny? De kan få ungar som är skinnys eller skinnybärande?

Och så skinnybärare, är de skinnys med för mkt hår på?

Har jag fattat allt fel nu? x)

Sen undrar jag om de är nån större skillnad att ha en skinny motför en vanlig pälsat marsvin mer än att de är känsligare mot drag och fryser mer kanske?
Är de keligare? Kanske skygga av sig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

dreamiz
0

Ska försöka svara lite på dina frågor.

Skinny föds med öppna ögon precis som andra marsvin.

Lakeland = skinnybärare.
Om du parar skinny + skinny får du 100 % skinny
Om du parar skinny + lakeland får du 50 % skinny 50 % lakeland
Om du parar lakeland + lakeland får du 50 % lakeland, 25 % normalpälsade och 25 % skinny
Om du parar normalpälsad med skinny får du 100 % lakeland

En skinny med för mycket hår är en överbehårad skinny helt enkelt.

Skinnys fryser lättare, behöver ha minst 20 grader för att inte frysa. Då de inte har nån skyddande päls får de lättare rivsår (noga att klippa klor på skinny o kompisar! tex), en del säger att de lättare får in skräp i ögonen, om man ska ha dom ute krävs extra koll på väder, värme, sol osv. Man kan få smörja in dom om huden blir torr. De behöver badas ibland för att få bort död hud.
Inga marsvin ska stå i drag! Men, som sagt, skinnyn fryser lättare.
Marsvin är mer framåt än andra marsvin, de tigger o skriker ännu mer när de vill ha mat, de är mer aktiva än vanliga marsvin, absolut inte mer skygga eller rädda, snarare tvärtom.

Mari
0

#1 "Marsvin är mer framåt än andra marsvin"
Du menar Skinny är mer fra…?

Ja inga marsvin ska stå i drag men jag tänkte mer på om de är _jätte_ känsliga eftersom de inte har nån päls som skyddar dem lite extra :)

Så om jag fattat rätt så är Lakeland bärare, de kan få skynnungar om de paras med en skinny eller annan lakeland?

Är Lakelands päls nå annorlunda motför normalpälsade eller hur ser man skillnad? Eller skills de bara genetiskt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

dreamiz
0

#2 Oj, förlåt, ja jag menar att skinny är mer framåt, mer aktiva osv…Generad

Ja, de fryser ju som sagt lättare och blir lättare kalla pga de ej har päls det stämmer. Pälsen skyddar ju trots allt en del.

Japp, lakeland kallades förut skinnybärare så det är samma sak, de bär på skinnygenen. Ett marsvin måste ha skinnygenen i dubbel upplaga för att bli skinny (alltså både från mamma och pappa.) En lakeland har alltså en skinnygen och en pälsgen (väldigt förenklat). Du kan få skinnyungar om du parar en lakeland med en skinny eller annan lakeland, men inte säkert det blir nån skinny (det jag skrev i #1 är ju teoretiskt, i praktiken vet man ju aldrig vad det blir.)

En bra lakelandpäls är sträv och lite småkrusig och kan lätt skiljas från normalpälsade. Men det finns ju även lakelands med mjukare päls och då kan det vara svårt att veta om det är lakeland eller normalpälsad (om du gjort en lakeland-lakelandparning tex).

På min sida här finns en länk till min hemsida, där kan du se foto på både lakeland o skinny.

Mari
0

#3 Tack för jättebra svar, känner mig mycket klokare nu ^^

Jag antar att de bilder jag sett så har alla råkat kisa mer med ögonen då eftersom de inte föds med slutna ögon :)

Ska kolla hemsidan :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

dreamiz
0

#4 Kul att kunna vara till hjälp! Glad

trocadero
0

#4 Många av mina skinnyungar står och halvsover på kullfotona. Det beror på att dom precis innan sprungit runt och bytt plats med varandra =) skinnyungar brukar inte sitta still snällt när man tar foton på dom. Och endel ungar är nästan precis nyfödda och blundar för att ögonen inte vant sej vid ljus och luften riktigt än kan jag tänka mej.

Mari
0

#6 Ja så kan de ju vara ^^
Trodde de var som råttor, nakna och blinda när de föddes eftersom på de flesta bilder jag sett så kisar de med ögonen som om de precis var på väg att öppnas ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

sammeth
0

Hmm en undring.

Jag som är allergisk mot marsvin. Kan jag ha en skinny?

trocadero
0

#8 nej antagligen inte. Skinnysar har ju samma saker som ett helt pälsat marsvin har bara att dom har betydligt mindre päls. Men det är ju oftast heller inte själva pälsen man är allergisk emot.

sammeth
0

okej . vad synd

paronskrutten
0

Dessutom ska även skinnysar bo två och två;)

Helena

sammeth
0

Ja det är klart . Somalltid med alla djur minst två av varje Glad

dreamiz
0

#12 Utom guldhamstrar som absolut inte ska bo två o två. Räcka ut tungan

Cazs
0

Känns som om du fått svar på dina frågor, men har en litet instick..

som #1 säger, att skinnys är mer frammåt än andra marsvin är väääldigt individuellt, bara så att du vet de, de är som att säga, bara för att du har en abessinier måste den ha ett hettsigt temprament. 
Visst är chansen stor att den är precis så men som sagt, 
de är som att säga bara för att en människa är grön måste den
vara glad hela tiden x'D
Jag har 2 lakeland bröder.
Den ena är sådär skrikig när den vill ha uppmärksamhet och mat, han är väldigt nyfiken av sig och springer gärna runt och utforskar när man har honom uppe ifrån buren… + att han hade en bitperiod för inte allt för länge sen som han snabbt kom ut ur.
Den andra brodern, han är mer lugn av sig, sitter helt stilla när man klappar honom och låter inte speciellt mycket alls, när han väl låter är han mer tyst om man jämför med brodern som skriker för glatta livet xD

Alltså, den ena brodern skulle jag beskriva mer i stil med mina 2 abbys som jag har medans den andra är mer lik min nonself ;)

Mari
0

#14 Tack för ditt svar :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

dreamiz
0

Självklart är alla individer. Men jag tror att det är vanligt att skinnys är framåt. Kanske för att de behöver mer mat o rör sig mer för att hålla värmen, även om de bor varmt? Jag vet inte. Men som sagt så är ju alla djur individer o man kan inte dra alla över en kam. Men det verkar vanligt att skinnys är framåt.

Stormviskaren
0

Mina skinnysar är väldigt framåt och keliga medans mina abbysar e ganska jobbiga. de naffsas och e inte alls lika keliga som skinnyna.

sammeth
0

Finns det någon runt edsbyn som har skinnysar?

dreamiz
0

#18 Kolla SMFs hemsida på uppfödare

sammeth
0

ska bli :)

FeliciaS
0

Skulle gärna vilja ha en Skinnyhona :) De är så fulsöta <3

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus