Bits när jag klipper klorna
Ja har två hanar som bits väldigt hårt när man klipper klorna på dem.:/ hur ska jag göra för att få de att sluta?
av vilken anledning verkar dom bitas? för att dom inte gillar att bli fasthållna eller för att dom inte gillar att du håller på med tassarna? Testa att byt sätt att hålla dom när du klipper. Annars få du väl envisas med att putta bort nosen lite med fingret när du klipper. Annars kanske dom kan äta på något medans du klipper.
jag har provat med massor av saker. jag har satt de på olika sätt. kollat om det har ont eller e kittliga. har gett de morot och gurka att tugga på och puttat bort nosen och försökt hålla nosen så de inte kan bitas men inget hjälper. Jag får alltid några bett. Båda två är hur snälla som hällst när inte klo saxen är i synhåll.
Jag tar tag i dom och klipper, om dom bits får dom göra det, jag släpper Inte.
Helena
3# nja du. dessa biter inte nätt precis ja ghar några rejäla bett i min tumme. tror inte de går att hålla fast dessa busar.
Vilma biter också rejält. Sätt på dig en handske på ena handen
Helena
testa att linda in marsvinet i en handduk och plocka ut en tass i taget om dom inte vill sitta still. Du kan ju även testa att ha en handduk under marsvinets huvud så att han biter i handduken i stället för i fingrarna, kanske får be nån hålla i handduken, beror lite på hur man marsvinet. Annars kanske du kan försöka konstruera en tratt till marsvinen så att dom inte kommer åt att bita..
hihi en tratt hade sett roligt ut.. men bra ide. de sitter alltid stilla bara att det bits. men jag ska prova att ha en handuk de kan bita i. tack för svar.
Men hur håller du? Jag sätter dom typ upp och ner i mitt knä med ryggen mot min mage, lättast så.
Helena
jag gör lite olika. ibland så som du säger och ibland låter jag dem sitta vanligt o tar fram tassarna så typ vi sidorna
Jag satte handduk mellan huvudet och mina fingrar på ett marsvin jag haft som också bet. Då bet hon i handduken istället =)

ta någon till hjälp annars som kan hålla fast dreas huvud (försiktigt alltså ) ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

2 av mina marsvin bits också (har 3) den ena (black princess) är jättekittlig och gillar inte att få klorna klippta.Den andra (Bella) blir helt hysterisk om man kommer nära med en klosax.Jag brukar försöka att putta undan huvudet så att dom håller sig borta ett tag från mina fingrar,det är också en bra idé att försöka få marsvinen att ängna sig åt nåt annat t.ex. äta något gott som gurka,(det brukar funka ett tag).
Ett tips är att andvända trädgårdshandskar. Jag måste alltid ha det när jag klipper min kanins klor eftersom han får världens ryck och hugger mig hela tiden, men så fort jag tar på mig handskarna nu så brukar han vara snäll eftersom han har lärt sig att det inte tjänar något till eftersom jag låter honom bitas och hålla på eftersom det ändå inte känns något genom handskarna :P
Du kan alltid be någon annan att hålla i marsvinen medan du klipper klorna. Och den som håller i dom kan ha handskar :) Då borde det gå ganska lätt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
När jag klipper klorna håller jag dom upprätta o lägger tassen mot mitt finger o klipper med andra handen rakt mot mig lixom … jag klipper med en stor nageltång till människon o det går jätte bra dom klagar sällan o jag har inte råkat ut för bett .
Jag tar lite i taget, belönar de om de är duktiga. Calypso kan ev. bitas lite löst och det får han också.. Jag tycker inte det gör något. (skämmer bort de väldigt mkt oxå nu på senare dar, de sista åren ska få bli på marsvinens villkor *ler*)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus