Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 121 ggr
PetraT
2

Könsbestämma ungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har tagit över en hona och hennes två ungar på ca 4 veckor och skulle vilja ha hjälp med att könsbestämma ungarna så vi vet om de kan fortsätta gå med henne eller om de måste flyttas feån henne.

Ljungåsen
1

Den ljusa tycker jag ser ut som en hona, den mörka kan jag inte avgöra från den bilden.

Länkar till en könsbestämningsguide.
http://www.pet-informed-veterinary-advice-online.com/sexing-guinea-pigs.html

91Marran
2

Håller med. Den ljusa är en hona.

Mvh
Mig

PetraT
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Provat ta nya bilder på mörka men svårt!

Ljungåsen
1

#3: Det är svårt att fotografera mörka djur.

Jag tror att det är en hona, men jag är inte helt säker. Om du tittar på könsbestämningsguiden, och sen tittar efter ordentligt själv i verkligheten så borde du kunna avgöra ifall det finns en (mycket liten) snopp eller inte.

Återkom gärna med vad du tror.

PetraT
0

#4: jag tror också det är en hona! Avvaktar och kollar snart igen för o se om det blir tydligare. Hon som hade dem innan sa att det var två små killar med sin mamma men jag kände mig tveksam till det. 😄

Ljungåsen
1

#5: Det vore väldigt praktiskt om även den svarta var en hona!

En varning kan dock vara på sin plats. Ungarna borde vara fem veckor nu, och är den svarta en hane så är han sannolikt könsmogen, och kan ställa till med en massa elände. Det är jätteviktigt att du blir 100% säker väldigt snart.

För ett antal år sedan tog jag emot en liten kille från en riktig misärsituation. Sex veckor gammal hade han befruktat sin mamma, åtta veckor gammal hade han dessutom befruktat två av sina äldre halvsystrar, och nio veckor gammal även två av sina lika gamla helsystrar.

PetraT
1

#6: ja det vill jag ju inte ska hända. Ska kika med jämna mellanrum så vi försöker undvika det! Har två små killar här hemma också men tycker inte alls "hon" ser ut som dom.. men vi fortsätter titta och jämföra för säkerhetsskull!

Ljungåsen
0

#7: Nej, det vill du verkligen inte. Det var en verklig katastrof, absolut mest för småflickorna som blev dräktiga alldeles för tidigt.

PetraT
0

#8: ja fy.. stackars små 🥺