Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarskador
Läst 66 ggr
galaxee84
1

Bilresa 4 timmar med marsvin

Hej!
Min 5-åriga marsvinshona har brutit foten, och vi blev remitterade till en exotic klinik som ligger ca 4 timmar bort.
Aldrig rest längre sträckor med marsvin förut så tar gärna emot tips.

Gällande själva frakten (vi åker bil) så undrar jag om det kan gå bra att sätta ihop två transportburar (katt transportburar) så att de (marsvinskompis följer) får mer utrymme, eller om det är bättre att ta en stor bur?

Är lite orolig för kylan när vi kliver ut ur bilen, tänker att jag bäddar transportburen med en fleecefilt och vetbed. Har även en värmedyna. Lägger en filt över buren.

Som sagt, jag tar gärna emot tips!
Tack på förhand!

• Redigerat 2024-03-03 07:34 av Ljungåsen
Chinesecrestedlover
4

I regel så är mindre utrymme att föredra vid bilresor p.g.a. att det är säkrare (mindre utrymme att kastas runt i osv. vid inbromsning/olycka).

Lycka till med resan och hoppas det går bra för din lilla stackare.

Ljungåsen
4

Stackars liten.

Jag håller med om att mindre utrymme är bättre, och det är inga som helst problem att åka med två marsvin i en ordinär kattransport. Vetbed i botten, med en handduk under för att absorbera kiss. Fleecefilt vikt som en påse för att minska drag och hjälpa dem att hålla värmen. Hö i transporten.

Istället för vatten så brukar jag ge gurka eller vattenmelon.

Spänn fast transporten med öppningen åt sidan (inte framåt), och använd en handduk eller något för att justera den så den inte lutar. Se till att inte bilens ventilation blåser rakt på den.

Väl framme, svep in transporten i en filt och skynda in.