Marsvinshane söker nytt hem
Hej!
Vi har tre killar som är runt 6 månader varav en tyvärr inte går ihop med med de andra två. Vi tror att både han och hans kompisar skulle må bra av att Ville, som han heter, hittar en ny flock där han passar bättre in.
De har levt tillsammans alla tre men här om dagen slutade en fight med ett väldigt otäckt sår på han som blivit ”hackkycklingen”. Vi har nu delat dem och de bor i varsin del av buren med galler emellan. Alla går lösa i huset delar av dagen men inte samtidigt längre. Vi vågar inte ta hem ett till marsvin och prova tillsammans med Ville utifall det inte skulle fungera och det här sättet att ha dem delade på är inte rätt mot Ville som är ensam på ena sidan.
Han är väldigt gosig och social mot oss i hemmet så det är sorgligt för oss alla att han inte funkar i gruppen. Tar tacksamt emot hjälp att hitta ett bra hem som kan ge honom kompisar och den kärlek han förtjänar.
Vi finns i Gävle.
Mvh
Elin med familj
- Redigerat 2024-04-05 07:28 av elinn
- Redigerat 2024-05-22 09:05 av Ljungåsen
Hanar fungerar sällan i grupp utan bör hållas i par. Idealt utan andra marsvin i hemmet, för att minska risken för bråk och skador.
Håll noga koll på såret, och tveka inte att söka veterinär vid minsta misstanke om att något är fel. Bitsår blir lätt infekterade, och det kan bildas otäcka bölder, som i värsta fall behöver operation för att bli bra.
Eragons har en bra guide för omplacering, men ensamma hanar kan vara svårt. Speciellt om de är halvvuxna, för det är absolut värsta åldern för att sammanföra med en annan hane.
https://www.eragons.se/tjanster/omplacering/omplacera-sjalv/
Rekommenderar en kontakt med Marsvinshjälpen. De är verksamma i Stockholmsområdet, och kan möjligen hjälpa till med omplacering.
Hej! 🙂
Hur har det gått för marsvinshanen?
Har ni hittat något bra kärleksfullt hem? 💖

Oj oj! Det löste sig snabbt väldigt bra för vår Ville. Så snabbt att jag glömde bort mitt inlägg här. Han flyttade och fick en ny kompis och lever livet bättre och lugnare nu.
Tack för era svar. Synd bara att jag var så seg på att svara.
- Redigerat 2024-05-21 20:04 av elinn
Så bra att det ordnade sig för Ville. Jag låser tråden.