Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettbeteende
Läst 78 ggr
m_kjellin
0

Sätta ihop 3 hanar

Hej, efter att Börjes kompis plötsligt somnade in har jag tänkt sätta in honom med den andra flocken jag har med två hanar. De har träffats förut och han kommer överens med den äldre men den yngre är väldigt bråkig. Han är 7 månader och den äldre är 7 år Börje är 2 år. Just nu är burarna bredvid varann så de ser och hör varandra men vill inte att Börje ska vara ensam längre än max några dagar.

Jag undrar om det finns något jag kan göra för att få dom att komma överens innan jag letar ny kompis till Börje. Alla tre är okastrerade och har funderingar kring om det kan lugna ner minstingen lite han kan va lite på den äldre ibland också men inget som har varit på samma nivå som han är mot Börje. Buren som dom tillfälligt kommer bo i tills den nya större buren kommer är 178x78.

Tacksam för alla tips!

Ljungåsen
2

Gör det inte. Att ha tre hanar tillsammans är ett högriskprojekt, och sannolikheten är stor att det blir slagsmål och skador. Kanske ännu mer så eftersom du har en sjumånaders som är mitt i puberteten och full med hormoner.

Mycket bättre att ge det ensamma marsvinet en egen kompis. Antingen en liten på max sex veckor eller en vuxen, två år eller äldre.

Eragons har bra råd för hur man sätter samman vuxna hanar (en bit ner på sidan).
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

m_kjellin
1

#1: Jag har hittat en ny kamrat under dagen då jag hitta några sidor som sa samma vill inte sätta småttingarnas hälsa i fara. Tack för svaret ändå!

Ljungåsen
1

#2: Bra beslut! Lycka till med hopsättningen!

m_kjellin
1

#3: Tack!!