Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1510 ggr
CamillaS
0

Fix har diareè. :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Fix har fått diareè, inte kul, har förstått att detta är väldigt allvarligt hos marsvin då dom tappar mycket vätska..
inte helt säker, men jag tror att det är mitt fel, då jag hade en påse pretty pets hemma, som jag fick med från djuraffären, till dom där andra två marsvinen som jag hade då.. och då tänkte jag (Väldigt dum som jag var) att dom kunde få smaka lite.. och nu har lillan fått diareè..
men det är bara han som har fått det inte Ådi, han är mycket äldre så jag vet inte, men tanken slog mig att han kanske har bättre immunförsvar en fix…
hitills har jag satt honom i en egen mindre bur (har ingen lika stor) och så har han fått gurka och så ska han få hövatten. och så har jag inte gett honom nå grönsaker, nu får han bara hö och vatten.

har nån fler förslag till honom? just nu kan jag bara avvakta, blir det inte bättre så får jag åka in till vetten med honom :(
usch känner mig som en usel matte just nu :'(

paronskrutten
0

Ge gurka också

Helena

CamillaS
0

#1 glömde skriva det, men det gör jag också ^^

paronskrutten
0

Ah, okej. Erbjud mycket hö, gurka och vatten, kolla till honom, se till att han äter.

Helena

Cavia
0

Testa att doppa gurka i potatismjöl, mjölet binder ju upp vätskan i kroppen, så inte diarren blir så häftig…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

CamillaS
0

4# det ska jag göra, tack för tipset. :)

[starlights]
0

Du kan även testa att ge proviva med blåbär till honom.

CamillaS
0

så, nu har jag honom i en mindre bur men endå nära ådi så dom kan prata med varandra. och så har han hövatten i en vattenflaska, gurkbitar doppade i potatismjöl vanligt vatten i en vanlig skål och hö.
kan nog inte göra så mycket mer för honom ikväll, mer en att vänta och se… hoppas han blir bra igen.. :(

[findusen]
0

dom har en jättebra grej hos vetrinären om d inte går över: bio-lapis. den funkade på min hane. kolla tänderna så d inte e fel me dom! kolla så han äter liksom… prettypets ska inte va dåligt för magen? d e ren frukt o grönsaker…o har du inte gett mkt så….. så håll utkik så han äter så d inte e tänderna som sagt! o du kan även ge honom vätskeersättning så han inte blir uttorkad. finns på apoteket… lycka till!

CamillaS
0

#8 ok, tack så mycket. ska pröva det hos vetten sen isåfall om det inte går över. jag har kollat tänderna dom såg bra ut i mitt tycke. han knaprar i sig hö iaf, men gurkan verkar han inte vara så intresserad av just nu :/

ne jag vet inte, prettypets var bara det första jag tänkte på som blev onormalt i kosten. annars vet jag inte varför han fått det. ådi verkar inte ha det iaf. hmm.. får se hur det slutar. :/

Abico
0

#8 - Det är nog inget fel på pelletsen, men hon kanske gav för mycket på en gång. Och iom. att dom inte var vana vi det så blev det så här.

Sen antar jag att marsvin liksom vi är olika känsliga. Så det är därför Ådi inte blivit dålig…

Håller tummarna nu för att allt blir bra!
Kram :)

Hanna 

CamillaS
0

#10 hmm.. jo kanske det blev för mycket för lilla magen, fast jag tycker inte det var mycket, fast iof har han bara fått ett sorts kraft foder hela livet nämligen helhavre och pellets, så det kanske blev typ som en chock för magen med något helt annat? ;)
men jag tänker inte ge dom det igen iaf.

tack för tummhållningen :)

Abico
0

#11 - Jo, man ska ju vänja in mycket försiktigt. Det gäller ju även grönsaker och gräs frammåt sommaren. Sen kanske pelletsen var gammal? Fattade jag det fel eller var det till dina förra marsvin du fått med det?

Hanna 

paronskrutten
0

pretty pets är väldigt dåligt..massa parfym och färgämnen i

Helena

CamillaS
0

#12 det var maten som jag fick till marsvinen som jag köpte från djuraffären. gjorde en tråd om dom förut, alltså det var inte så länge sen.

#15 jo, jag ska inte ge det till dom igen.

Abico
0

#14 - Okej

Hanna 

FeliciaS
0

Ge honom risavkok :)
Koka upp en del ris och häll avkoket, vattnet, i en pipett/plastspruta och spruta in i munnen. Ge ca ½ dl eller så..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

CamillaS
0

tack för alla era råd. :) Idag mår Fix mycket bättre han äter gurka med potatismjölet och äter hö. han har inte druckit så mycket så han får mycket gurka.
och hans pluttar har tagit en fast form igen :) så det går åt rätt håll :D

FeliciaS
0

#17 Så skönt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Vad bra att det blir bättra :)
Krya på dig Fix!

Hanna 

CamillaS
0

tyvärr var jag nog för tidig att jubla, det har blivit sämre igenGråter

[findusen]
0

trots att min phille blivit bättre i magen har ja fortsatt me vetrinärens bio-lapis.. mest för att han inte ska få trumsjuka(?)…. har dock trappat ner på d för att inte sluta tvärt..
du kanske ska prova d? testade d mesta utan nåt vidare bra resultat tills ja prova bio-lapis.. dock e d ganska dyrt…men om d funkar e d ju värt varenda krona :)

CamillaS
0

#21 ok, om det funkar så är det absolut värt att prova och värt pengarna. Kan alla veterinärer skriva ut det? Är det recept belagt?

Denna kommentar har tagits bort.
[findusen]
0

tror att d går att köpa utan recept faktiskt….. :) o som sagt bra bakterier som får igång magen!

CamillaS
0

ok. Mamma ska ringa till veterinären idag, e nog lika bra. Så han får bättre hjälp och blir frisk. Hellre tar jag honom dit en gång för mycket, än en gång för lite… Då kan man iaf känna att man har gjort allt för honom…

CamillaS
0

nu är det bestämt. Mamma och jag ska åka in till roslagstulls veterinären kl 15.00 vi fick en akut tid. Så det kommer verklien svida i plånboken. Men det är det värt, för att han förhoppnings vis ska bli bra igen… han e ju så liten. :'(

parsley
0

Ett huskurstips som funkat när jag testat det är potatismjöl. Strö lite potatismjöl på en gurkskiva och ge marsvinet.

CamillaS
0

Låser min tråd eftersom min lilla älskling avled…Gråter

//StormmillaGirl - Medarbetare på marsvin.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer