Äter inte mycket hö
Hej, jag har under senaste tiden funderat på varför mina marsvin inte äter så mycket hö jag vill kunna fylla på hö typ tre ggr om dagen men det är nästan alltid mycket hö kvar och dom skriker ofta efter grönsaker.
Jag har läst att varje marsvin ska ha ungefär 2dl grönsaker var per dag vilket blir 6dl eftersom jag har tre marsvin vilket jag tycker låter mycket.
Jag brukar ge runt 6dl utspritt över dagen men har misstänkt att det kan ligga bakom varför de undviker hö och sover mestadels mellan utdelningarna.
Jag har också märkt att deras magar brukar låta efter de ätit grönsaker.
Jag ger gurka romansallad på morgonen, varierar sedan mellan vitkål eller grönkål morot och paprika och sallad resten av dagen.
Sedan fyller jag en skål med Versele-laga complete och lite ärtplättar i en gång om dagen.
Hur gör ni? Är det någon ide att dra ner på grönsaker för att de ska äta mer hö eller är det inte bra?
- Redigerat 2024-05-11 12:53 av Ljungåsen
- Redigerat 2024-05-11 12:04 av Maya Äppelgren
Man brukar ju säga att ungefär 2 dl grönsaker per marsvin och dygn är ganska lagom, men det är ju bara en uppskattning. Om dina slarvar med att äta hö så äter de sig förmodligen för mätta på grönsaker och pellets, så jag skulle minska en aning på grönsakerna, och en minska mer på pelletsen.
Sen får du förstås hålla koll på vikten, så att de inte tappar för fort eller för mycket, och justera vid behov.
Att höet aldrig tar slut är normalt och bra. Hö ska aldrig ta slut.
Mina marsvin (just nu fyra stycken) börjar varje morgon med varsin askorbinsyraspetsad dubbelgurka. Sedan får de frukostgrönsakerna när de ätit upp den. Efter frukosten plockar jag bort nedkissat hö och fyller på nytt. På eftermiddagen får de nästa omgång grönsaker, och strax därefter pyttelite kraftfoder och nytt hö. Strax innan jag lägger mig får de varsin bit paprika.
Ja det låter vettigt, tack för att du delar med dig!
Jag ska försöka hålla lite koll på vad som funkar för dem.