Låna marsvin?
Hej!
Vi har just mist ett av våra marsvins hanar så den andra är nu ensam. Han är 5 och ett halvt år så han är ganska gammal. Vi undrar om det finns möjlighet att låna en marsvins unge från en uppfödare? Då vi har hört att det är bäst att para ihop ett äldre marsvin med en unge. Vi bor i Umeå, Västerbotten.
Tänker du låna som i att "låna och sen lämna tillbaka"?
Jag förstår hur ni tänker, men jag tror det kan bli problematiskt för det lilla marsvinet att liksom ryckas upp från sin nya invanda miljö (hos er).
Precis som det kan kännas för människor som rycks upp från en trygg och invand miljö. Det blir en typ av traumatisk upplevelse.
Trots allt så behöver ändå det äldre marsvinet en kompis och det ganska snabbt.
Jag funderar på om en kastrerad hona skulle vara ett alternativ?
Vilken ålder honan bör vara i, lämnar jag dock över till någon annan att svara på. 🙏
Kanske admin vet?
Jag håller helt med om att han måste få en kompis. Att ha ett ensamt marsvin är inte bara elakt mot marsvinet utan också ett brott mot djurskyddslagen. Det är alltså olagligt att ha ett ensamt marsvin.
Eftersom han är såpass gammal som fem och ett halvt så skulle inte jag para ihop honom med en unge. Risken är för stor att han dör innan ungen hunnit bli ordentligt vuxen och då kan det bli problem att para ihop ungen med en ny kompis.
Jag skulle satsa på en vuxen hane, minst två år gammal, helst äldre. Då har värsta hormonerna gått ur kroppen och det brukar inte vara några större problem att sätta samman. Eragons har bra instruktioner (en bit ner på sidan)
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Lyckas du få tag i en kastrerad hona så fungerar det förstås också alldeles utmärkt. Vilken ålder hon har spelar ingen roll.