Marsvin ute 24/7?
Hej!
Har två marsvin som jag vill ha ute nu i sommar. Men när jag sökt på det så känns det som att de flesta bara har marsvinen ute dagstid? Går det att ha marsvinen ute till 100% nu i sommar eller är de för känsliga? Har haft utekaniner förr och vill gärna låta marsvinen ha det lika gött 😁
Mvh Amanda
- Redigerat 2024-05-31 18:17 av Ljungåsen
Har du läst den här artikeln?
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1539816/utevistelse
Marsvin är betydligt mycket känsligare för väder och temperatur, jämfört med kaniner. De kan lätt bli sjuka om det är kallt, blåsigt eller blött. Det är därför de flesta bara har dem ute ett par timmar under dagtid.
Dessutom behöver invänjningen på gräs ske sakta för att de inte ska få problem med matsmältningssystemet.
Jag håller med Ljungåsen, dessutom lämnar jag (eller någon i min familj) gärna inte marsvinen ute ensamma förutom korta stunder. Jag blir lätt nojig och orolig annars.
#2: Jag lämnar inte mina ensamma heller. Min utebur är inte rovdjurssäker.
#3: nu kan jag av oklar anledning inte se svar 2. Men menar ju förstås att buren ska vara robdjurssäkrad alltså! Hur ser det ut då?
#1: jo jag har läst artikeln. Men funderade väl om man har en ordentlig bur inuti hagen med hö och halm i att de ex kan värma sig där? Gräs har jag gett dem i stora givor under lång tid nu så tror inte det vore något problem
Jag hade aldrig velat riskera att ha de ute under natten, delvis pga att det blir svalt under natten och marsvin är mycket känsliga för svala temperaturer. Det blir även dagg i gräset och kan börja regna under natten, jag hade ett marsvin som dog utav en förkylning och är nu ytterst försiktig. Jag rekommenderar att bara ha de ute några timmar under dagen om vädret passar
#6: Okej tack, då förstår jag!
#5: Tanken är ju att marsvinen ska vara ute för sin egen skull, för att de njuter av möjligheten att äta gräs och få sol på kroppen. Ser man det så, så finns det ju ingen egentlig anledning för dem att vara ute på natten, speciellt inte om det då är för kallt och blött för deras smak.
Tycker man det är jobbigt att bära dem fram och tillbaka kan jag rekommendera en kundkorg som transport. Det har jag till mina, och det gör det väldigt lätt att bära ut ett antal marsvin på samma gång.
- Redigerat 2024-06-01 10:17 av Ljungåsen