Mat i lungorna?
Jag misstänker att min snart 6-åriga marsvinshona har börjat få tandproblem så jag började stödmata henne med Critical Care som hon inte alls gillar.
Sprutan låste sig och når jag tryckte försiktigt så kom det ur lite för mycket.
Efter det så har hon börjat rossla.
Det blir naturligtvis ett veterinärbesök, men tror ni att det är någon fara? 😭 hur behandlar man lunginflammation om det blir det?
Tack för svar!
- Redigerat 2024-06-06 08:11 av Ljungåsen
Låter mycket klokt med ett veterinärbesök! Helst idag. I väntan på veterinärbesök så håll koll på vikten och stödmata vid behov.
Nu hjälper det inte den här gången, men när man stödmatar en som inte vill så är det bäst att stoppa in sprutan snett i munnen så att spetsen når tuggtänderna på motsatt sida, och sen bara mata när marsvinet tuggar. Den som tuggar kan inte få mat i luftstrupen.
Friska marsvin brukar äta Critical Care med förtjusning, så fort de har fattat hur sprutan fungerar. Att hon inte vill ha är sannolikt ett tecken på att det är någonting som inte är som det ska.
Lunginflammation behandlas med antibiotika.
#1: Tusen tack för svaret!
Det verkar som att rosslandet har försvunnit helt idag.
Jag kommer ändå att göra ett veterinärbesök (det var stängt idag).
Hon äter men har lite problem och det går väldigt långsamt. Gräs går lättare för henne att äta.
Smackar en del och ”grimaserar” ibland.
Misstänker själv att det kanske är kindtänderna som är för långa, men hon har även skador på nedre framtand (se bild). Ser ut som 3 små hål. Jättekonstigt.
Tack igen!
#2: Å vad skönt att hon slutat rossla! Och bra att du tänker ta henne till veterinären ändå!
Att hon äter sakta kan bero på tänderna, men det kan också bero på smärta och inte ha ett dugg med tänderna att göra. Därför är det så klokt att låta en marsvinskunnig veterinär titta på henne.
Vad som har hänt med hennes framtand har jag ingen aning om. Jag har aldrig sett något liknande, och vill väldigt gärna veta vad veterinären säger om saken.
#2: Har ni varit hos veterinär än? Jag är väldigt intresserad av vad som hade hänt :)