Fegt marsvin
Hej jag heter Olivia och har ett marsvin på 6 år!
Han heter Uno och är ett väldigt snällt marsvin men det är bara ett problem, Uno är jätte feg och rädd och har alltid varit ganska försiktig av sig. Till exempel kan typ ingen ta ut honom ur buren för han springer runt i hela buren som en galning och han kryper hela tiden längst in i hörnet på buren. (Jag får ut honom men han gillar verkligen inte det.) vad jag vet har han aldrig upplevt någon trauma och jag har alltid varit väldigt snäll.
Har någon något tips på vad jag göra för att få Uno att inte vara så rädd för allting?
Detta är mer ett instinktivt beteende de har i naturen för att skydda sig mot yttre hot än att de inte skulle våga. 🙂
Mina marsvin får springa fritt så jag brukar först ta ut alla gömställen och stänga för de ställen de kan krypa in i för att sen varsamt med handen liksom "putta" marsvinet åt burens öppning. Aktar mig dock för att röra rumpans del då de ser det som att jag vill dominera. Ofta vet dom att jag ska ta upp dom så då går de ut själva.
Invid buren har jag lagt mattor understött av filtar och mindre mattor som likt en trappa upp till buren. När marsvinet satt sig på trappan så för jag långsamt mina händer från vardera sida mot marsvinets kropp. Just långsamt så att den förstår att jag inte vill den illa.
Håller sen mina händer en stund lite runt och klappar för att lugna och sen lyfter jag försiktigt upp marsvinet. 😊
- Redigerat 2024-06-25 16:59 av [trädkrona]
#0: Har du bara ett marsvin?
Mitt ena marsvin ville inte komma upp. Han pep och hade sig. Det visade sig att han hade grus i urinen som gjorde ont. Så kolla upp hos en marsvins kunnig veterinär.
Mvh
Mig
#2: Ja jag har bara ett kvar, jag var tvungen att avliva den andra eftersom att han blivit sjuk och bara led.
Uno har aldrig varit sjuk och han värkar må bra, som sagt det ända är bara att ha är väldigt feg men vi får se hur det blir
#1: Jag förstår tanken men det är inte så mycket problem på det sättet och jag vet inte riktigt det bästa sättet att förklara på.
Ett till exempel är när jag ger honom mat på morgon så går han fram till skålen och tar en grönsaks bit så forts som möjligt och springer fort bak, jag har ställt skålarna med mat längst fram i buren och han springer bak till hörnet direkt efter han tagit en bit.
Jag vet inte om man kanske ska förklara det som att han är lite ”för” trygg i sin bur. När Uno var yngre kunde han springa mot buren när man plockade ut honom.
#4:
Menade att sättet du försöker få tag i honom när han är rädd liksom kan spä på denna instinktiva rädsla, även om jag vet att du gör så gott du kan.
Läser att han inte har någon kompis. Säkert är det också det som spelar in, att han inte har någon uppbackning, så att säga.
Pysslar du med honom och är med honom mycket?
Hur länge har han varit ensam?
Jag skulle säga att främsta anledningen till att han är rädd av sig är att han är ensam. Marsvin är utpräglade flockdjur och ensamhet är otroligt stressande för dem.
Sen är det dessutom så att det är ett brott mot djurskyddslagen att ha ett ensamt marsvin. Det är alltså varken lagligt eller okej.
#3:
Jag hoppas verkligen han kan få en kompis inom det snaraste. 🙏🙏
Tror det skulle lösa en del problem för er alla.
Antingen en hane som är 2 år yngre eller en jämnårig kastrerad hona.
En människa som är ensam en längre tid blir också väldigt rädd och svår att nå.
#4: Jag håller med om att stressen av att vara ensam nog är anledningen till att han är rädd av sig. Men marsvin är också väldigt olika i personlighet, en av mina äldsta honor, Kiwi, har alltid varit väldigt försiktig av sig. Hon är låg i rang och föredrar att bara vara med hennes marsvins kompisar. Hennes syster däremot är ett av mina socialaste marsvin och hon älskar att bli klappad och kommer direkt fram och tigger godis. Skaffa en kompis åt honom och se hur det blir, om det inte ändrar sig kan det bara vara hans personlighet också
#0: Hej! Mitt marsvin var likadant, och jag hade ingen aning varför för att mitt andra marsvin var mycket mer socialt och dom hade fått samma behandling och skötsel hela sina liv.
Men sen märkte jag att hon är blind, det är inget farligt men jag måste alltid ha ljud då jag ska klappa henne eller ta upp henne:)
Ditt marsvin är säkert inte blind, men jag ville bara dela med mig!
#9: Jag har också haft ett blint marsvin och hon var allt annat än feg. Det räckte att hon hörde ljudet av mina fotsteg så kom hon springande mot mig och tiggde godis. Och sen kom alla kompisarna efteråt.
Jag tror alltså inte att man blir feg av att vara blind om man är marsvin. Synen är inte deras främsta sinne, de förlitar sig mycket mer på hörsel, lukt och känsel.