Hur ska jag få upp honom i vikt?
Min marsvins kille väger runt 800 g (jag väger dom varje vecka), är två år gammal och äter med god aptit.
Han har inte gått ner i vikt sen vi köpte honom, snarare gått upp. Men när jag känner lite på ryggen så känner man revben ganska tydligt. Borde jag försöka få upp honom i vikt och isåfall hur?
Kakan och Kola heter mina små grisar 🐽
Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️
Det är väldigt bra att du väger varje vecka det gör det mycket enklare att se om de börjar slarva med ätandet och kan vara livsavgörande.
På ett marsvin med bra hull ska man kunna känna revbenen och ryggraden lite men inte allt för tydligt.
Han kan behöva lite kraftfoder för att öka i hull. Man kan blanda egen med tex kornkross och havregryn, vilket jag brukar ge när något av mina behövt lägga på sig lite.
Vad matar du de med?
#0: Man ska kunna känna ryggrad och revben, men inte alltför tydligt, för att marsvinet ska vara lagom tjockt. 800 g är lätt för en vuxen hane, men de kommer i olika storlekar så det kan vara hans normala vikt.
Jag skulle satsa på att ge honom (och kompisen) lite Pro Fibre Rabbit dagligen. Det är ett pelleterat kosttillskott, som innehåller probiotika och prebiotika. Ifall han inte har en optimal bakterieflora i tarmarna så kan det hjälpa, så att han bättre tar upp näringen i den mat han äter. Några enstaka ärtplättar kan också vara bra, ifall ert hö ligger lite lågt i protein.
Det absolut viktigaste är att servera riktigt bra hö.
Ja! Leta efter ett hö som har hög proteinhalt!
#2: utöver hö får dom vanliga grönsaker och typ två gånger i veckan kligröt.
#3: hur mycket Pro Fibre Rabbit ska han få då?
Kakan och Kola heter mina små grisar 🐽
Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️
#5: Mina får 4-5 pelletsar var om dagen. Inga stora mängder alltså.