Vila i frid Russin
I måndags fick min fina tjej Russin somna in. Hon fick livmoder framfall, troligen under natten, men jag upptäckte det först på morgonen och då var det tyvärr redan för sent. Vi rusade till veterinär och där fick hon somna in. Hon slickade mina tårar in i det sista och hon har lämnat ett stort hål i flocken och i mitt hjärta.
Jag önskar så att det fanns mer information om framfall hos marsvin så att jag kunde förstå bättre vad som hände, min mamma tror att det kan ha att göra med att hon och Kiwi blev dräktiga vid ungefär två månaders ålder (när de bodde hos deras förra ägare). Om ni har varit med om livmoder framfall eller vet mer om det får ni gärna skriva.
På väg till veterinär fick hon äta hur mycket blåbär hon ville eftersom att det var hennes favorit, jag önskar så att hon var här. Bilden tog min mamma hos veterinär där Russin har fullt upp med att slicka mitt snor :,)
- Redigerat 2024-07-19 09:33 av Ljungåsen
Jag glömde att skriva att men eftersom att Kiwi och Russin har levt in princip samma liv vakar jag nu över Kiwi som en hök så att ifall det skulle hända henne också, ska jag iallafall vara i tid hos veterinär så att hon får en chans. Men jag hoppas aldrig det händer igen för det var hemskt.
Ååh 😢 Blir ledsen jag med. 😭
Alla tankar till er! 💜
Så ledsamt!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Så ledsamt, jag beklagar sorgen.
Det är alltid lika hemskt när en älskad liten måste lämna en.
#4: Det är verkligen hemskt, innan Russin var det lång tid sen jag förlorade ett marsvin så jag hade liksom glömt hur ont det verkligen gör. Det gör ännu ondare med tanke på att Russin inte fick leva klart, inte på långa vägar.
#5: Hur gammal blev hon?
Och hur tar kompisarna förlusten? Verkar de må bra? Det är inte alls ovanligt att det blir lite dämpat, eller oroligt när en flockmedlem "försvinner".
#6: Hon blev tre år och sex månader ungefär, det känns hemskt att hon dog så tidigt.
Jag har märkt att de verkar leta lite efter henne, hon var väldigt mycket ledare och styrde upp allting så jag undrar hur det blir nu. Speciellt hennes ena dotter som hon var närmst med har verkat lite nere, men jag har haft de ute mycket på golvet (med tjockt underlag) och utomhus när vädret tillåtit.
#7: Ja, det är definitivt alldeles för ungt. Så ledsamt.
Det är bra att du håller kompisarna sysselsatta så de lättare hittar sina nya roller.
#8: Att ha de uppe mycket gör även att jag kan hålla ett extra öga på Kiwi konstant då jag som sagt är väldigt orolig att hon också ska få framfall.
#9: Jag hittade en intressant artikel om framfall hos marsvin.
Automatöversättning från tyska till svenska brukar bli förvånansvärt lättläst.
Att vara observant är bra.
- Redigerat 2024-07-22 19:18 av Ljungåsen
Verkligen tack så mycket, den ska jag genast läsa. Jag har försökt hitta mer information om det men det verkar vara ovanligt och därför finns det kanske inte så mycket vetskap om det.
#11: Ja, det verkar vara hyfsat ovanligt.
Jag har läst några diskussioner på utländska forum, och det de brukar rekommendera är kastrering. Du har inte funderat på kastrering i förebyggande syfte? Om du nu tror att hon har högre risk för framfall, menar jag.
#12: Jag har inte tänkt på det faktiskt men jag bör fundera på det, jag skulle anta att hon har högre risk för framfall då hon nu är min enda som fått ungar och framfall verkar mest hända efter att ett marsvin varit dräktigt. Tack för att du skrev, jag är ganska dålig på att söka så det har inte kommit fram så mycket.
#12: Nu gissar jag ju bara på att hon har högre risk men i botten verkar man ju inte veta varför de får framfall heller, det är iallafall vad jag har fått fram.
#14: Nej, så tolkade jag det också. Att man inte riktigt vet varför en del drabbas och andra inte. Och spontant känns det mer sannolikt efter en dräktighet, men det verkar inte finnas någon statistik på det heller.
Jag har under åren låtit kastrera tre marsvinshonor, samtliga på grund av äggstockscystor. Alla har återhämtat sig oerhört snabbt.
#15: Jag var beredd på att kastrera en av mina honor för något år sedan då jag var bombsäker på att hon hade äggstockscystor men hon var helt fri från det och veterinären konstaterade att hon antagligen var skendräktig, har jag för mig. Jag ska fundera på kastrering och diskutera med mina föräldrar.
#15: Såg förresten nu att du lade till en etikett (jag tror det var du), tack för det. Jag har försökt förstå mig på de men det är svårt att välja, jag ska försöka lära mig.
#17: Jo, det var jag som satte dit etiketten. Det blir väldigt mycket jobbigare att söka efter gamla inlägg om de inte har en etikett, så det var därför.
Jag är inte jätteförtjust i systemet med etiketter själv, men nu är det så det är. Försök bara att välja någon som passar någorlunda så blir det bra. Allmänt är ett bra tips om man inte kommer på något bättre.